Läheisen tuki auttaa opiskelijaa

Etenkin ammatillisessa koulutuksessa opintojen keskeyttäminen on viime vuosina lisääntynyt. Tilastokeskuksen mukaan lukuvuonna 2021–2022 koko maassa opinnot ammattikoulussa keskeytti kokonaan 10,3 prosenttia opiskelijoista. Keskeyttäminen on lisääntynyt kaikilla koulutussektoreilla paitsi lukioissa. Miehet keskeyttivät tutkintoon johtavan koulutuksen kaikilla koulutussektoreilla useammin kuin naiset.  (Tilastokeskus 2024.)

Kaikki opiskelijat kohtaavat opintojensa aikana haasteita. Opiskelun kompastuskivet ovat monenlaisia ja syyt niihin ovat yksilöllisiä. Kaikille tuttuja ongelmia ovat esimerkiksi tehtävien aloittamisen viivyttely, keskeneräisen tehtävät, yksinäisyys, liian tiukaksi laaditut aikataulut ja perfektionismi.

Opiskelukykymalli (Kuva 1) auttaa hahmottamaan opiskeluun vaikuttavia asioita. Opiskelukykymalli koostuu neljästä osa-alueesta: omat voimavarat, opiskelutaidot, opetus ja ohjaus sekä opiskeluympäristöstä. Jokainen osa-alue ja siihen kohdistuva saatu tuki ovat omalta osaltaan vaikuttamassa siihen, kuinka opiskelija suoriutuu opinnoistaan. Vahvuudet jollain osa-alueella tai osa-alueilla voivat tukea suoriutumista merkittävästi, vaikka toisaalla olisikin puutteita. (YTHS 2024).

[Alt-teksti: kaavakuva, joka esittelee piirroksin ja tekstein opiskelukyvyn keskeisiä osa-alueita, joita ovat omat voimavarta, opiskelutaidot, opiskeluympäristö sekä opetus ja ohjaus.]
Kuva 1. Mitkä tekijät vaikuttavat opiskelukykyyn? Vuonna 2022 päivitetty opiskelukykymalli pohjautuu Kristina Kuntun vuonna 2006 julkaisemaan malliin. (YTHS 2024)

Opinnäytetyössään Kotola (2024) selvitti, mitkä asiat ovat tukeneet Imatran Klubitalon opintovalmennukseen osallistuneita eniten haastavissa tilanteissa. Kyselyyn osallistuneiden kokemusten perusteella on selvää, että erityisen tärkeää opiskelijoille on oman lähipiirin tuki. Yhdeksän kymmenestä vastaajasta nimesi tärkeimmäksi tukijakseen perheen, perheenjäsenen, ystävät tai läheiset. Vastauksissa korostui se, että suhde tukevaan tahoon tulee olla läheinen ja luottamuksellinen. Tämä näkyy myös seuraavassa vastausesimerkissä: ”Puoliso, ystävät, läheiset ja mahd. ulkoinen valmentaja tm joka uskoo ja luottaa pärjäämiseeni ja minuun rehellisesti ja antaa minulle sopivia neuvoja tuntien persoonaani ja haaveitani. Oikeaan suuntaan ohjaus tai ainakin sitä kohti yhdessä.”

Kotolan opinnäytetyön tuotoksena syntyi infograafi, jota tullaan käyttämään Imatran Klubitalon opintovalmennuksessa (Kuva 2).

[Alt-tekstI: juliste, jossa tekstejä muun muassa opiskelijaa auttaa lähipiirin tuki ja älä jätä yksin.]
Kuva 2. Infograafi. (Kotola 2024)

Miten voit läheisenä olla opiskelijan tukena?

Suomalaisessa korkeakoulumaailmassa opiskelija on itse vastuussa opintojensa etenemisestä, ja opiskelijoiden ajatellaan olevan itseohjautuvia. (Kempe-Hakkarainen & Tiitta 2017, Kotolan 2024, 4 mukaan).

Opetusta järjestetään yhä enemmän verkossa, ja opiskelijat suorittavat opintojaan etänä käymättä säännöllisesti oppilaitoksessa. Näin ollen kontaktit muihin opiskelijoihin, opettajiin ja muuhun oppilaitoksen henkilökuntaan ovat vähentyneet. Tämä osaltaan lisää opiskelijoiden yksinäisyyden tunnetta. Mahdollisimman varhaisessa vaiheessa saatu tuki on tehokkainta, mutta avun pyytäminen ei ole helppoa. Läheiseksi koetulle henkilölle on helpompi kertoa kokemistaan haasteista. Toisaalta läheiset ihmiset voivat omalta osaltaan madaltaa avun pyytämisen kynnystä osoittamalla aktiivisesti kiinnostusta opiskelijan opiskelutyötä kohtaan.

Kyselyn vastauksissa korostui läheisten ihmisten kannustus, kiinnostus ja tuen osoittaminen. Kolme tärkeintä asiaa, jotka auttavat opiskellessa ovat:

  • Se, että joku auttaa tehtävissä alkuun tai selittää tehtävän tavoitteen.
  • Se, että joku toinen ihminen uskoo opiskelijan osaamiseen.
  • Se, että keskustelee muiden kanssa (Kotola 2024).

Kirjoittaja

Tuula Kotola työskentelee opintovalmentajana Imatran Klubitalolla ja valmistuu LAB-ammattikorkeakoulusta sosiaali- ja terveysalan sosionomin (AMK) opinnoista.

Ulla Huhtalo toimii sosionomikoulutuksen lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Kotola, T. 2024. Älä jätä yksin! Opiskelijaa auttaa lähipiirin tuki. Infograafi Imatran Klubitalon käyttöön. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Lappeenranta.

Tilastokeskus. 2024. Koulutuksen keskeyttäminen. Viitattu 30.8.24. Saatavissa https://stat.fi/julkaisu/cln0cj5vm7f160avtcnb5o5gp

YTHS. 2024. Opiskelukyky. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö. Viitattu 20.8.2024. Saatavissa https://www.yths.fi/palvelut/opiskeluyhteisotyo/opiskelukyky/