Generatiivisen tekoälyn termistö elää, ja tekoälyassistentillakin saatetaan tarkoittaa jopa kokonaista kielimallia. Tässä blogauksessa assistentti tarkoittaa keskustelevaa kielimallia, joka on pohjustettu tapauskohtaisilla tiedoilla ja ohjeilla.
Yrityksen ensimmäinen tekoälyassistentti toteutetaan usein ChatGPT:n ”Omat GPT:t”-ominaisuudella (OpenAI 2024a). Yrittäjä huomaa ohjeistavansa ChatGPT:tä toistuvasti samankaltaisella promptilla ja kopioi promptin ”omaan GPT:hen” ajan säästämiseksi. Tällöin assistentti yleensä keskittyy tiettyyn tehtävään. Syntyvät tehtäväketjut ovat usein yrityksen olemassa olevan prosessin osia. Yrittäjä on kuitenkin yhä ketjun ”liikennepoliisi”. Kun ketjun valvonta muuttuu rutiinityöksi, on aika kääntyä erikoistuneiden automaatiotuotteiden puoleen. Esimerkiksi ScaleMeUpWithAI tarjoaa kehittyneemmän version assistenttiketjuista (ScaleMeUpWithAi 2025.).
Tekoälyassistentit olivat esillä myös 30.1.2025 mAInIO-hankkeen (LAB 2025) Teams-tapahtumassa, jossa Mira-Elise Ritsilä esitteli miramira-yritykselleen luomaansa Hilda-assistenttia (Ritsilä 2025). Yksittäisen tehtävän ohjeistuksen sijaan Hildan ohjeistus kattaa tietoutta ja taustaa yrityksen liiketoiminnasta. Hildan ohjeistuksen seurauksena syntyy eräänlainen ”liikekumppani”, jonka kanssa voi sparrata asiaa kuin asiaa oman yrityksen näkökulmasta!
Assistentti ei ymmärrettävästi keräile kaikkea tietoa
Tapahtumassa esitellyt tulokset ovat vaikuttavia, ja vastaavaa viestiä on tullut muiltakin lähestymistavan kanssa kokeiluja tehneiltä. Yritysassistentti pystytään selvästi sangen nopeasti ohjeistamaan tasolle, jolla se toimii ”oikeana kätenä” ja ”tasapainottajana” etenkin yksinyrittäjälle.
Nykyiset järjestelmät eivät tue optimaalisella tavalla tällaisen assistentin tekemistä suurille yrityksille. Lähtökohtaisesti itse tehdyn GPT:n muisti on käyttäjäkohtainen (OpenAI 2024b.). GPT:tä käyttäessä tällaisen assistentin ylläpito tulee vaatimaan pitkällä aikavälillä työtä, joka olisi vältettävissä, jos OpenAI kehittäisi lähestymistapaan aivan oman työkalunsa. Nykyisellään GPT:llä tehty assistentti ei kerää itsenäisesti kokemusta työpaikalla toimimisesta samalla tavalla kuin työntekijä tai liikekumppani. Yksityisyyden ja yrityssalaisuuksien kannalta tämä on tietysti ymmärrettävä ja toivottavakin rajoite.
![[Alt-teksti: kuvakooste kuvitteellisista assistenttikeskusteluista, assistentti ilmaisee esimerkiksi, että koostan sinulle viikkoraportin, jos lataat minulle nimeltä mainitut tiedostot.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/04/135_2025_Lahestymistapoja-tekoalyassistentteihin_1-1024x677.jpg)
Yksityisyyden ja yrityssalaisuuksien turvaaminen on yleensä suoraviivaista kohdennetun tekoälyassistentin kontekstissa. Prosessin osana toimivan assistentin kapea toimenkuva mahdollistaa esimerkiksi tietojen anonymisoinnin ennen kriittisiä työvaiheita. Mutta miten on Hildan kaltaisten ”liikekumppaneiden” laita? Tiedon jakamisen rajat ovat helposti häilyviä yllä kuvatussa käyttötapauksessa, jossa esimerkiksi asiakkuuksista pitäisi kyetä puhumaan hyvin samalla tavalla kuin ihmiskollegan kanssa. Tämä luonnollisesti rajoittaa ”oikean käden” luomista: tekoälylle ei nykyisellään voi kertoa kaikkea tietoa, jota sen voisi olettaa tarvitsevan.
Säädökset, yksityisyyden suoja ja saatavuus
Yksityisyyden suoja ja EU:n tekoälysäädös olivat myös mAInIOn tapahtumassa esillä Nordic Law -yrityksen Jere Lehtimäen antaman tietoiskun myötä (Lehtimäki 2025). Kuulijat saivat hyvän katsauksen siitä, millaisia asioita on otettava huomioon, kun tietoa liikutetaan Euroopan alueen ulkopuolelle. GDPR ei itsessään ole muuttunut, mutta tekoälykonteksti on tuonut uuden oman lisänsä (Proton AG, Horizon 2020 2025.). Uusien Euroopan unionin tekoälysäädösten seuraaminen on kuluvana vuonna 2025 ihan oma taiteenlajinsa yrityksille (Future of Life Institute 2025.).

Pitkällä aikavälillä tekoälyjen pilvipalveluluonne on pidettävä mielessä myös saatavuuden osalta! Jos OneDrive ei olekaan syystä tai toisesta käytettävissä, ovat ajankohtaisimmat dokumentit usein kuitenkin yhä omalla kannettavalla tallessa. Töitä tehdään hieman ontuen, mutta tehdään kuitenkin. Entä jos yrittäjän ”oikea käsi” onkin jumissa Amerikassa? Ei edes kovin kaukaisessa tulevaisuudessa Suomen ja Manner-Euroopan välisen valokaapelin katkeaminen voi hyvinkin tarkoittaa sitä, että useamman pienyrittäjän luotettu, väsymätön taistelupari pitää yllättäen rokulipäivää!
Kirjoittaja
Jan-Erik Sandelin on LAB-ammattikorkeakoulun lehtori ja mAInIO-hankkeen yritysvalmentaja.


Lähteet
Future of Life Institute. 2025. The EU Artificial Intelligence Act, Up-to-date developments and analyses of the EU AI Act. Viitattu 8.4.2025. Saatavissa https://artificialintelligenceact.eu/
LAB. 2025. mAInIO – Generatiivisen tekoälyn mahdollisuudet liiketoiminnan tehostajana/mahdollistajana. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 8.4.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/mainio-generatiivisen-tekoalyn-mahdollisuudet-liiketoiminnan-tehostajanamahdollistajana
Lehtimäki, J. 2025. Tekoäly ja tietosuoja. Esitys mAInIO-hankkeen tapahtumassa. Teams. 30.1.2025. LAB-ammattikorkeakoulu.
OpenAI. 2024a. Creating a GPT. Viitattu 8.4.2025. Saatavissa https://help.openai.com/en/articles/8554397-creating-a-gpt
OpenAI. 2024b. Memory and new controls for ChatGPT. Viitattu 8.4.2025. Saatavissa https://openai.com/index/memory-and-new-controls-for-chatgpt/
Proton AG, Horizon 2020. 2025. General Data Protection Regulation (GDPR) Compliance Guidelines. Viitattu 8.4.2025. Saatavissa https://gdpr.eu
Ritsilä, M. 2025. Tekoälystä tehokkuutta – kaikille. Esitys mAInIO-hankkeen tapahtumassa. Teams. 30.1.2025. LAB-ammattikorkeakoulu.
ScaleMeUpWithAi. 2025. ScaleMeUpWithAi. Viitattu 8.4.2025. Saatavissa https://www.scalemeupwith.ai