Lapsella on oikeus tulla tutkituksi kokonaisvaltaisesti

Lapsipotilaan tutkimiseen ja hoitoon liittyy huomattava määrä erityispiirteitä, jotka tuovat haasteita systemaattiseen tutkimiseen. Lapsipotilas ei kykene kompensoimaan elintoimintojaan samoin kuin aikuinen, siksi onkin tärkeää tunnistaa lapsi, joka vaatii välitöntä hoitoa (Karjalainen & Rikkola 2020). Tästä syystä on kehitetty menetelmiä, jotka helpottavat tutkimista sekä auttavat hoitohenkilökuntaa lapsipotilasta kohdattaessa.

Kymenlaakson keskussairaalan päivystyksessä hoidetaan kaikenikäisiä potilaita, ja paikka toimii yhteispäivystyksenä. Lapsia on potilaana lähes päivittäin varsinkin aulaprosessissa, jossa hoidetaan yleislääketieteen potilaita. Kymenlaakson keskussairaalan päivystyksessä ei ole ollut toimintamallia lapsipotilaan tutkimisen avuksi.

Kuva 1. Lapsen tutkiminen vaatii huolellisuutta. (orzalaga 2021)

ABCDE-menetelmä ja ensiarvio

Lapsipotilaan ensiarviossa huomion tulisi kiinnittyä hengitystapaan (A ja B), ihon väriin ja lämpöön sekä lapsen käyttäytymiseen. (Holmström 2020.) Peruselintoiminnot kannattaa aina arvioida systemaattisesti ja toistaen ABCDE-mallin mukaisesti vakavasti sairaan lapsen kohdalla (Suominen 2017).

Keskeinen asia lapsipotilaan hengitysvaikeuksien hoidossa on lapsen ja vanhemman rauhoittaminen sekä lisähapen antaminen lapselle tarvittaessa. Lapsen tulisi antaa olla sellaisessa asennossa, jossa hän kokee hengittämisen helpoimmaksi. (Suominen 2017.)  

Lapsen verenkierron (C) vajauksesta kertovat luotettavimmin takykardia, perifeeristen pulssien vaimeus, raajojen periferian viileys, kapillaaritäytön viivästyminen sekä ihon kalpeus, sinerrys tai marmoroituminen (Suominen 2017).

Tajunnan tason (D) tutkimiseen voidaan käyttää apuna AVPU-työkalua. Kirjaimet tulevat sanoista alert (hereillä), voice (reaktio ääneen), pain (reaktio kipuun) sekä unresponsive (reagoimaton). D-kohdassa mitataan myös verensokeri. (Duodecim 2020, 14.)

Lapsen paljastamisessa ja ympäristötekijöiden selvittämisessä (E) on tarkoituksena tarkistaa lapsen ihon ja limakalvojen kunto, huomioiden mahdolliset vammat, haavat tai esimerkiksi petekiat. E-kohdassa arvioidaan mahdollista kipua ja selvitetään perussairaudet, allergiat ja lääkitys. (Duodecim 2020, 14.)

Laminoidut kortit apuna päivystyksessä

Lapsipotilaan ensihoito -täydennyskoulutuksen aikana tehty kehittämistehtävä Kymenlaakson keskussairaalan päivystykseen perustuu lapsipotilaan systemaattiseen tutkimiseen. Hoitohenkilökunnan avuksi kehitettiin laminoituja kortteja, jotka pohjautuvat systemaattiseen ABCDE-menetelmään. Jokaiselle kirjaimelle on oma korttinsa, jossa selitetään lyhyesti, kuinka kyseinen elintoiminto tutkitaan. Poikkeaville löydöksille annetaan korteissa joitakin mahdollisia syitä.

Laminoituihin kortteihin päädyttiin, jotta toimintamalli on mahdollisimman yksinkertainen ja helposti omaksuttava. Kortit on helppo viedä käytäntöön ja niitä voidaan käyttää päivystyksen kaikilla linjoilla hätähuoneesta aulaprosessin vastaanottoon. Lisäksi laminoituja kortteja tehdään lapsen hoitoelvytyksestä, lapsipotilaan kohtaamisesta sekä nopeasti tehtävästä ensiarviosta.

Kehittämistehtävän tavoitteena on saada Kymenlaakson keskussairaalan päivystyksen työyhteisöön yhtenäinen toimintamalli. Tavoitteena on taata lapsipotilaalle kokonaisvaltainen arviointi ja tutkiminen, jonka hän ansaitsee.

Kirjoittajat

Emmi Paananen ja Outi Paakki ovat sairaanhoitajina Kymenlaakson keskussairaalan päivystyksessä ja opiskelevat LAB-ammattikorkeakoulun lasten ensihoito -täydennyskoulutuksessa.

Mikko Kaartinen toimii ensihoidon lehtorina ja Emilia Laapio-Rapi yliopettajana LAB-ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Duodecim. 2020. Oppiportti. Verkkokurssi. Peruselintoimintojen systemaattinen arviointi ABCDE-periaatteella.

Holmström, Peter. 2020. Kriittisesti sairas lapsipotilas ensihoidossa. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.

Karjalainen, L. & Rikkola, J. 2020. Lapsipotilaan erityispiirteet: Verkko-opiskelumateriaalin kehittämishanke ensi- ja akuuttihoitotyön opintoihin. Opinnäytetyö. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.  Viitattu 4.4.2023. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314248 luettu 1.2.2023.

orzalaga. 2021. Velásquez Mejía, J. Lääkäri, lapsi, lastenlääkäri, potilas. Pixabay. Viitattu 4.4.2023. Saatavissa  https://pixabay.com/fi/photos/l%c3%a4%c3%a4k%c3%a4ri-lapsi-lastenl%c3%a4%c3%a4k%c3%a4ri-potilas-6497498/

Suominen, P. 2017. Lasten hätätilanteet ja niiden hoito. Lääkärilehti vol. 72, no. 36, 1933–1939.