Lapsen varhaisvuosien aikana suositellaan, että lapsi liikkuu päivittäin vähintään kolme tuntia normaalin kehityksen ja yleisen terveydentilan tukemiseksi. Liikuntapäiväkodeissa pystytään myönteisesti vaikuttamaan lasten motoriseen ja psykofyysiseen kehitykseen. Motoriset taidot kehittyvät yksilöllisesti ominaisuuksien, ympäristön olosuhteiden ja liiketehtävien kautta. Ylipaino-ongelmat, motoristen perustaitojen rappeutuminen ja epäterveellisten elintapojen kasautuminen ovat vaaratekijöitä lasten hyvinvoinnissa ja terveydessä. Lapsuuden ja nuoruuden hyvä fyysinen kunto on yhteydessä pienempään riskiin tulevaisuuden terveydellisille haitoille. (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016; Uzunovic ym. 2017; Opetushallitus 2023.)
LAB-ammattikorkeakoulun fysioterapeuttikoulutuksessa toteutettiin pitkittäistutkimus Touhula Tirilän liikuntapäiväkodissa. Liikuntateemaisessa päiväkodissa liikunta on vahvasti mukana kaikilla oppimisen osa-alueilla. Kyseinen pitkittäistutkimus toteutettiin Etelä-Karjalassa, mutta liikuntapäiväkoteja löytyy useita ympäri Suomea. (Touhula päiväkodit 2024.) Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta, kyselyä varhaiskasvatuksen opettajille ja varhaiskasvatuksessa käytettyä Inno-norsun motoristen taitojen testistöä. Motoristen taitojen tietoja kerättiin kymmeneltä 5-vuotiaalta lapselta, joista viisi oli tyttöä ja viisi poikaa. Kyselyyn, jossa kartoitettiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä motoristen taitojen tasosta ja liikunnan määrästä, vastasi kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa. (Lavikka & Salakka 2024.)
Juoksu osoittautui vahvaksi taidoksi
Yhdeksän viikon seurantajakson aikana lasten karkea- ja havaintomotorisissa taidoissa tapahtui kehitystä. Sen sijaan hienomotorisissa taidoissa ei tapahtunut muutosta. Tulokset osoittavat, että liikuntapäiväkodilla on vaikutusta 5-vuotiaiden lasten karkea- ja havaintomotoristen taitojen kehittymiseen. Myös varhaiskasvatuksen opettajien havainnot motoriikan kehittymisestä olivat yhteneväisiä Inno-norsun mittaustulosten kanssa. Juoksu osoittautui yhdeksi vahvimmista motorisista taidoista sekä tytöillä että pojilla. (Lavikka & Salakka 2024.)
Päiväkodeissa liikuntakasvatusta, fyysistä aktiivisuutta arjessa ja ohjattua liikuntaa tulisi lisätä. Päiväkotilasten päivään pitäisi sisältyä vähintään kolme tuntia kevyttä liikuntaa, reipasta ulkoilua sekä vauhdikasta fyysistä aktiviteettia. Yli tunnin istumisjaksoja tulisi välttää. Paikallaanoloa olisi hyvä tauottaa lapselle mielekkäällä tavalla. Lapselle tulee antaa myös mahdollisuus rentoutumiseen ja rauhoittumiseen. Varhaisvuosien liikuntasuositusten noudattaminen luo perustan terveelle tulevaisuudelle. (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016; UKK-instituutti 2024.)
Kirjoittajat
Noora Lavikka on valmistunut fysioterapeutiksi LAB-ammattikorkeakoulusta keväällä 2024.
Iitu Salakka on valmistunut fysioterapeutiksi LAB-ammattikorkeakoulusta keväällä 2024 ja työskentelee ammatinharjoittajana.
Anu Kaksonen työskentelee fysioterapian opettajana LAB-ammattikorkeakoulussa ja on opiskellut liikuntalääketiedettä Itä-Suomen yliopistossa.
Lähteet
Lavikka, N. & Salakka, I. 2024. Viisivuotiaiden lasten motorinen kehitys liikuntapäiväkodissa. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, fysioterapian ala. Viitattu 10.6.2024. Saatavissa https://www.theseus.fi/handle/10024/820365?show=full
Opetushallitus. 2023. Varhaiskasvatus. Viitattu 7.4.2023. Saatavissa https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/varhaiskasvatus
Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2016. Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. Viitattu 20.6.2024 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf
Touhula päiväkodit. 2024. Touhula Tirilä Lappeenranta. Viitattu 10.6.2024. Saatavissa https://touhula.fi/paivakoti/lappeenranta-touhula-tirila/?psafe_param=1&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwg8qzBhAoEiwAWagLrOVum9RGHEoaAYsilAvE3uLMas3eqi6j9w3HBDkToaCIC_Y4OyrshRoCVzQQAvD_BwE
UKK-instituutti. 2024. Alle kouluikäisten liikkumisen suositukset. Viitattu 20.6.2024 https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/alle-kouluikaisten-liikkumisen-suositukset/
Uzunović, S., Đorđević, N., Nikolić, D., Stošić, D., Marković, J., Petrović, V. & Kostić, L. 2017. The effects of kindergarten sports school on bilateral coordination of preschool age children. National Library of Medicine. Viitattu 10.6.2024. Saatavissa https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10366860/pdf/neurolint-15- 00051.pd