Matkailukysynnän moottoreista vauhtia Saimaa Geoparkin matkailuun

Matkailu on eräs koronapandemian vaikutuksista näkyvimmin kärsineistä elinkeinoista. Suomessa Ukrainan sota ja sen seurauksena syntynyt Venäjä-lähtöisen matkailun romahtaminen on vahvistanut tätä vaikutusta entisestään. Vaikka koronapandemia alkaakin jo olla ohi, on sillä ollut myös pidemmän aikavälin seurauksia, kuten luontomatkailutrendin vahvistuminen ja lähimatkailun uusi nousu sekä näihin kahteen teemaan liittyvä entistä vahvempi panostaminen tuotteiden ja palvelujen vastuullisuuteen.

Vuoteen 2030 ulottuvalla ajanjaksolla kansainvälisen matkailukysynnän voimakkaimmiksi moottoreiksi on arvioitu yksilöllisyys, vastuullisuus ja virtuaalisuus. Näiden lisäksi tulevaisuuden matkailukysynnän luojina vahvistuvat myös hyvinvointi, ja turvallisuushakuisuus (Business Finland 2025). Kaikki nämä tekijät yhdessä ja erikseen voivat luoda uusia mahdollisuuksia matkailuliiketoiminnan kehittämiseen. Vaikka valmiita pakettiratkaisuja näiden hyödyntämiseen ei olekaan tarjolla, on kiinnostavaa pohtia, millaisia mahdollisuuksia niihin liittyy esimerkiksi LAB-ammattikorkeakoulun luontomatkailuhankkeissa.

Suomen kaikki viisi UNESCO Global Geopark -aluetta ovat viime vuosina panostaneet yksilöllisyyden, vastuullisuuden ja digitaalisuuden kehittämiseen matkailussa. Edellä mainitut matkailun muutokset ovat heijastuneet erityisen vahvasti Saimaa UNESCO Global Geoparkin alueeseen, jossa Venäjä-lähtöisen matkailun vaikutus on aiempina vuosina ollut todella suuri ja alueen perinteisesti vahvat matkailun muodot (kylpylä- ja ostosmatkailu) ovat sen romahtaessa menettäneet merkitystään samalla kun luontomatkailun vetovoima on vahvistunut entisestään.

Maiseman tarinan yksilöllinen kokeminen

LAB-ammattikorkeakoulun ja Saimaa Geoparkin yhteisessä AARREKARTTA -Saimaa Geoparkin näkyvyyden ja saavutettavuuden kehittäminen -hankkeessa kehitetään parannetaan Saimaa Geoparkin kohteiden ja palvelujen näkyvyyttä ja saavutettavuutta sekä lisätään geologisen perinnön näkyvyyttä alueen matkailupalveluissa (LAB 2025). Erilaiset alueen luonnosta ja maisemat nousevat tarinat ovat tässä kokonaisuudessa merkittäviä kokemuksen yksilöllisyyden rakentajia, sillä jokainen matkailija muodostaa tarinoista oman tulkintansa ja sen myötä jokainen matkailukokemus on yksilöllinen.

UNESCOn agendasta nousevan toiminta-ajatuksensa ohjaamina kaikki maailman 213 UGG-aluetta 48 eri maassa noudattavat toiminnassaan kestävän kehityksen tavoitteita (UNESCO 2025a; UNESCO 2025b). Koska geoparkit toimivat yhteisöinä ja niillä on tavallisesti laajat yhteistyöverkostot, näkyy niiden toiminnassa erityisen hyvin sosiaalinen kestävyys. AARREKARTTA-hankkeessa (LAB 2025) tätä edistetään esimerkiksi kehittämällä alueelle uusia matalan kynnyksen palveluja, jotka mahdollistavat entistä laajemmille kohderyhmille helpon pääsyn luontoon. Sama teema näkyy myös hankkeen yritysyhteistyössä, jossa muun muassa parannetaan alueen matkailuyritysten mahdollisuuksia saada omalle toiminnalleen tukea ja näkyvyyttä alueellisesta yhteistyöstä.

[Alt-teksti: metsäinen niemi, jolla puinen kävelypolku, jolla kävelee henkilö, puiden välistä näkyy sinistä vettä.]
Kuva 1. Sarviniemi on eräs esteettömän luontomatkailun huippukohteista Saimaa Geoparkissa. (Kuva: Päivi Tommola)

Digitaaliset palvelut näkyvyyden rakentajina

Matkailun palveluekosysteemi on nykyään monikanavainen, ja myynti, markkinointi sekä kohdetiedon jakaminen tapahtuvat pääosin erilaisten digitaalisten kanavien kautta (Visit Finland 2025). Digitaalisuus näkyy matkailussa tänä päivänä myös palvelujen kehittämisessä esimerkiksi tekoälyavusteisessa tuotteistamisessa sekä erilaisissa dynaamisissa palveluratkaisuissa. Eri puolilla Suomen on kehitetty myös kiinnostavia digitaalisia matkailureittejä, jotka auttavat ymmärtämään paikallisia tarinoita ja tekemään ne näkyviksi (Outdoor Active 2025; Citynomadi 2025). AARREKARTTA-hankkeessa teema näkyy muun muassa uusien digitaalisten matkailureittien kehittämisessä. Reittien tarkoituksena on auttaa ymmärtämään paikallisen ympäristön arvo sekä tehdä Saimaa Geoparkin kätketyt aarteet entistä helpommin saavutettaviksi (Saimaa Geopark 2025).

Kirjoittaja

Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa projektipäällikkönä AARREKARTTA – Saimaa Geoparkin näkyvyyden ja saavutettavuuden kehittäminen -hankkeessa.

Lähteet

Business Finland. 2025. Matkailija 2030 -skenaariot. Viitattu 28.2.2025. Saatavissa https://www.businessfinland.fi/julkaisut/visit-finland/matkailija-2030—skenaariot

Citynomadi. 2025. Routes. Viitattu 28.2.2025. Saatavissa https://citynomadi.com/routes

LAB. 2025. AARREKARTTA -Saimaa Geoparkin näkyvyyden ja saavutettavuuden kehittäminen -hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 28.2.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/aarrekartta-saimaa-geoparkin-nakyvyyden-ja-saavutettavuuden-kehittaminen

OUTDOOR ACTIVE. 2025. Travel Guide. Viitattu 28.2.2025. Saatavissa https://www.outdooractive.fi/fi/travel-guide/

Saimaa Geopark. 2025. Löydä Saimaan kätketyt aarteet. Viitattu 28.2.2025. Saatavissa https://saimaageopark.fi/

UNESCO. 2025a. UNESCO Global Geoparks. Viitattu 28.2.2025. Saatavissa https://www.unesco.org/en/iggp/geoparks/about

UNESCO. 2025b. Sustainable development goals. Viitattu 28.2.205. Saatavissa https://www.unesco.org/en/sdgs

Visit Finland. 2025. Digitaalisuus ja matkailu. Viitattu 28.2.2025. Saatavissa https://www.visitfinland.fi/liiketoiminnan-kehittaminen/digitaalisuus