Tulevaisuuskestävä yritys yhdistää vastuullisuuden ja kestävyyden – kaksi keskeistä vaatimusta pk-yrityksille. Tämä näkökulma nousi esiin Double Round Oy:n Ville Availan puheenvuorossa Mitä on tulevaisuuskestävä yritys?, joka sisältyi VALIOT-hankkeen päätösseminaariin 8.5.2025 Helsingissä.
Seminaari liittyi LAB- ja Laurea-ammattikorkeakoulujen järjestämiin pk-yrityksille suunnattuihin vastuullisuuskoulutuksiin. (LAB 2025; Valiot 2025; Laurea 2025). VALIOT-hankkeessa on tuotettu vastuulliseen rekrytointiin, vastuulliseen liiketoimintaan ja vastuulliseen myyntiin ja kaupallistamiseen liittyvää koulutusta pk-yrityksille (LAB 2025; VALIOT 2025).
Ville Availan mukaan tulevaisuuskestävyys tarkoittaa yrityksen kykyä reagoida muutoksiin ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Hän toteutti seminaarissa kyselyn: ”Mikä on tärkein syy kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan yrityksessäsi?” Vastauksissa korostuivat erityisesti asiakkaiden houkuttelu ja omistaja-arvon kasvattaminen.
Asiakkaiden näkökulmaan huomiota
Vaikka vastuullisuusraportointi on yleistynyt, ympäristövaikutusten mittaaminen on toistaiseksi keskittynyt lähinnä yrityksen omiin prosesseihin – ei asiakkaiden saamiin hyötyihin. Availan mukaan tulevaisuudessa yritysten tulisi:
- yhdistää kestävyys ja liiketoiminnallinen arvo
- panostaa dataan perustuvaan asiakasymmärrykseen
- mitata asiakkaiden kokemia ympäristöhyötyjä (Availa 2025).
![[Alt-teksti: henkilö pitämässä esitystä luentosalissa, näyttöseinällä lukee miten toimii tulevaisuuskestävä yritys.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/05/222_2025_Miten-toimii-tulevaisuuskestava-yritys-1024x594.jpg)
Sosiaalinen vastuullisuus nousee keskiöön
Seminaarissa korostettiin myös sosiaalisen vastuullisuuden kasvavaa merkitystä. Liiketaloustieteen koulutuksissa sosiaalisen vastuullisuuden osa-alue on yleensä saanut vähemmän huomiota (Palthe 2013). Globaalien kriisien aikana sosiaalisen vastuullisuus ja eettisesti kestävä toiminta on kuitenkin entistä tärkeämpää. Asiakkaat, henkilöstö ja sidosryhmät odottavat yrityksiltä entistä eettisempää ja vastuullisempaa toimintaa mm. työolojen, työhyvinvoinnin, yhdenvertaisen kohtelun (Saarijärvi 2024) sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen näkökulmasta. Erityisesti nuorille sukupolville on tärkeää, että työpaikan arvot ovat omien arvojen mukaisia (Happonen & Kiilakoski 2024).
Sosiaalinen vastuu toimii eräänlaisena ”sateenvarjona”, jonka alle kuuluvat muun muassa ihmisoikeuksien kunnioittaminen; reilut ja turvalliset työolot; monimuotoisuuden, tasa-arvon ja inklusiivisuuden (DEI) edistäminen sekä jatkuva ihmisoikeuksien kehittäminen (Global Compact 2025).
Sosiaalisesti vastuullinen toiminta voi rakentaa luottamusta ja sosiaalista pääomaa, mikä puolestaan voi tuoda yritykselle kilpailuetua (Tuominen et al. 2013). Erityisesti suuret yritykset tulevat jatkossa edellyttämään pienemmiltä yhteistyökumppaneiltaan läpinäkyvyyttä ja todennettua sosiaalista vastuullisuutta – esimerkiksi työolojen ja ihmisoikeuksien osalta. Panostamalla sosiaaliseen vastuuseen yritys voi:
- vahvistaa työnantajamielikuvaansa
- parantaa kilpailukykyään ja luottamusta
- kehittää sidosryhmäsuhteitaan osana yritysekosysteemiä.
Ekosysteemit ja yhteistyö kilpailuetuna
Yritysekosysteemit – eli toisiinsa kytkeytyneiden yritysten ja toimijoiden verkostot – ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämpiä. Ne mahdollistavat:
- innovaatioiden kehittämisen
- yhteistyön syventämisen
- asiakkaille tuotetun lisäarvon kasvattamisen (Veijalainen et al. 2023).
Pienemmät yritykset voivat ekosysteemien kautta kehittää toisiaan täydentäviä palveluita ja kilpailla tehokkaammin globaaleilla markkinoilla. Yritysten keskinäisriippuvuus on kasvanut, ja kilpailua käydään yhä enemmän ekosysteemien välillä – ei vain yksittäisten yritysten kesken.
Jotta vastuullisuustyö olisi vaikuttavaa, siihen tulisi osallistaa kaikki ekosysteemin toimijat. Yhteistyö vastuullisuuden edistämiseksi voi tuottaa suurempia vaikutuksia kuin yksittäisen yrityksen toimet. Julkishallinnolla on tässä tärkeä rooli: se voi toimia aktiivisena kumppanina ja uusien markkinoiden rakentajana (Työ- ja elinkeinoministeriö 2017).
Artikkelin muotoilussa on käytetty tekoälyä.
Kirjoittajat
Terhi Saarijärvi (e.Tuominen) (KTT) työskentelee TKI-asiantuntijana Vastuullisen liiketoiminnan ja kestävän arvonluomisen tutkimusryhmässä LAB-ammattikorkeakoulussa. Lisäksi hän toimii opettajana VALIOT-hankkeessa.
Suvi Sivén työskentelee lehtorina Laurea-ammattikorkeakoulussa sekä opettajana VALIOT-hankkeessa.

Lähteet
Availa, V. 2025. Puheenvuoro aiheesta ”Miten toimii tulevaisuuskestävä yritys?”. VALIOT-hankkeen päätöseminaari. 8.5.2025.
Global Compact. 2025. Sosiaalinen vastuu. Viitattu 12.5.2025. Saatavissa Sosiaalinen vastuu: mitä se tarkoittaa yrityksille? – Global Compact Network Finland
Happonen, K. & Kiilakoski, T. Nuoruuden kolme vuosikymmentä. Nuorisobarometri 2024. Viitattu 23.5.2025. Saatavissa Nuoruuden kolme vuosikymmentä. Nuorisobarometri 2024
LAB. 2024. VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle. Hanke. Viitattu 12.5.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/valiot
Laurea. 2025. VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle. Hanke. Laurea Ammattikorkeakoulu Oy. Viitattu 12.5.2025. Saatavissa https://www.laurea.fi/hankkeet/v/valiot–vastuullisuus–ja-liiketoimintaosaamisen-vahvistaminen-pk–ja-startup-yritysten-henkilostolle/
Palthe, A.J. 2013. Integrating Human Rights in Business Education: Embracing the Social Dimension of Sustainability.Journal of Education for Business, vol 88, 117–124.
Saarijärvi, T. 2024. Yhdenvertainen kohtelu on tärkeää vastuullisessa rekrytoinnissa. LAB Focus. Viitattu 12.5.2025. Saatavissa Yhdenvertainen kohtelu on tärkeää vastuullisessa rekrytoinnissa – LAB Focus
Tuominen, T., Tuominen, P., Tuominen, H. & Jussila, I. 2013. Social capital: A source of sustained competitive advantage for consumer co-operatives. International Business Research 6 (12), 60–7.
Työ- ja elinkeinoministeriö. 2017. Ekosysteemit uuden elinkeino- ja innovaatiopolitiikan kohteena. Viitattu 12.5.2025. Saatavissa f46d3709-fdcf-4a73-83df-e84ae24b4196
VALIOT. 2025. Hanke. Viitattu 12.5.2025. Saatavissa VALIOT
Veijalainen, A., Grénman, M. & Räikkönen, J. 2023. “KATSAUS: Kun kestävyys ei riitä – Kohti regeneratiivista kulutusta?”. Kulutustutkimus Nyt 17 (1–2) 113–121. Viitattu 12.5.2025. Saatavissa doi:10.54333/kulutustutkimus.138555.