Mobiilisovelluksen kehittäminen SELL Games 2020 -tapahtumaan

SELL Student Games on vuosittain järjestettävä monilajiurheilutapahtuma, joka on avoin kaikille yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoille ympäri maailman. Tapahtuma järjestäjinä ovat vuoroin Suomi, Viro, Latvia ja Liettua. (Wikipedia 2020). 

2020 kisat piti järjestää Lahdessa, mutta koronapandemian vuoksi tapahtuma jouduttiin perumaan, kun sekä matkustaminen että massatapahtumat kiellettiin (Kilpeläinen & Rantahalvari 2020). Kisoja varten tehtiin useita opiskelijaprojekteja, joiden kädenjälki olisi näkynyt tapahtumassa ja siihen liittyvissä palveluissa. Yksi näistä oli tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoiden tuottama SELL Games -mobiilisovellus. 

Kuva 1. Esimerkki sovelluksen kehityksestä. Expo-ohjelmalla nähdään koodiin tehdyt sovellukset reaaliajassa omalla puhelimella. Kuva: Niko Salminen

Sovelluksen ominaisuudet 

Hyvän mobiilisovelluksen ja digitaalisen palvelun peruslähtökohtana on käyttäjäkokemuksen parantaminen ja lisäarvon tuottaminen tapahtuman osallistujille (Laamo & Laamo 2020), mikä oli myös SELL Games -sovelluksen ajatuksena. Sovelluksesta voi nähdä tietoja eri lajeista, aikatauluista ja sijainneista. Näitä varten luotiin neljä sivua: laji-infot, kartta, ilmoitukset ja kalenteri. 

Tietosivulla on listattuna kaikki tapahtuman lajit, joiden nimeä klikkaamalla siitä saa lisätietoa, kuten yleiskuvauksen ja säännöt. Kartassa näkyvät tapahtumapaikkojen sijainnit ja keskeisiä maamerkkejä Lahdesta. Tapahtumapaikan merkkiä painamalla avautuu kohteessa järjestettävät lajit ja Google Maps-linkki. Ilmoitussivulle järjestäjät voivat lähettää ilmoituksia esimerkiksi paikkavaihdoksista tai peruutuksista. Erityinen kuvake ilmoittaa käyttäjälle uusista ilmoituksista. Kalenterisivulle voi puolestaan tallentaa tapahtumia omaan aikatauluun, jolloin tapahtuman paikka ja aika löytyvät helposti uudelleen toiselta sivulta. 

Lähtökohtana lisäarvo 

Ryhmä koostui kolmesta mediatekniikan opiskelijasta (Santeri Lehtonen, Hanna Liimatainen ja Niki Kiukas) ja neljästä ohjelmistotekniikan opiskelijasta (Niko Salminen, Simo Wesa, Aleksi Alhola ja Jenni Kivistö), joista Aleksi Alhola toimi myös projektitiimin vetäjänä. Sovellus toteutettiin React Nativella, joka on Facebookin kehittämä mobiilisovelluksille tarkoitettu ohjelmistokehys, runko, jonka päälle varsinainen sovellus rakentuu. Native käyttää Facebookin omaa JavaScript-kirjastoa, Reactia (Facebook Inc. 2020). 

Mediatekniikan opiskelijat suunnittelivat sovelluksen ulkonäön SELL Gamesin graafisten ohjeiden pohjalta hyödyntäen Adoben ohjelmistoja, kuten XD:tä ja Illustratoria. Ohjelmistotekniikan opiskelijat toteuttivat itse sovelluksen. Sen testaamiseen käytettiin Expoa, joka on maksuton ohjelma erilaisten mobiilisovellusten tekemiseen erilaisille alustoille, ja jonka avulla tehtyjä muutoksia voi seurata esim. omalla puhelimella (Expo 2020). Versionhallintaan käytettiin GitHubia. Kaikki käytetyt sovellukset ovat yleisesti saatavilla, mikä mahdollistaa sovelluksen kehityksen ja muokkaamisen jatkossa. 

Lopputulos jatkokäyttöön? 

Sovellus saatiin ajallaan valmiiksi, lopputulos sai ohjaavilta opettajilta ja tilaajalta kehuja. Alun perin tarkoituksena oli saada se ladattavaksi Googlen Play -kauppaan, mutta tapahtuman peruunnuttua tälle ei ollut enää tarvetta. Tämän vuoksi sovellukselle luotiin dokumentaatio, jonka tarkoituksena on helpottaa sen muokkaamista ja jatkokehittämistä jotain toista samankaltaista tapahtumaa varten. Lähes kaikki sisältö tulee tietokannasta, minkä pitäisi helpottaa sovelluksen muokkaamista, ja mikä ainakin periaatteessa mahdollistaa tehdyn työn hyödyntämisen vastaavien tapahtumien digitaalisten palveluiden suunnittelussa.  

Kirjoittajat

Niko Salminen ja Jenni Kivistö ovat ohjelmistotekniikkaan suuntautuneita LAB-ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoita.

Ari Hautaniemi työskentelee kehittämispäällikkönä LAB-ammattikorkeakoulun Teknologia-yksikössä. 

Lähteet 

Expo. 2020. The fastest way to build an app.  [Viitattu 14.05.2020]. Saatavissa: https://expo.io/ 

Kilpeläinen, T. & Rantahalvari, M. 2020. Sell Student Games Are Cancelled. Sellgames2020.fi. [Viitattu 15.05.2020]. Saatavissa: https://sellgames2020.fi/index.php/2020/03/16/sell-student-games-2020-are-cancelled/ 

Laamo, R. & Laamo, P. 2020. What would you ask from a digital service? Redandblue.fi. [Viitattu 10.6.2020]. Saatavissa: https://redandblue.fi/en/what-would-you-ask-from-a-digital-service/  

Facebook Inc. 2020. React Native. [Viitattu 14.05.2020]. Saatavissa: https://reactnative.dev/ 

Wikipedia. 2020. SELL Student Games. [Viitattu 15.05.2020]. Saatavissa: https://fi.wikipedia.org/wiki/SELL_Student_Games 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.