MUX auttaa yrityksiä digitaalisissa mobiiliratkaisuissa

LABin Muotoiluinstituutissa on syksyllä alkanut uusi hanke, Päijät-Hämeen Mobile UX pilotti, kutsumanimeltään MUX. Sen tavoitteena on alueen yritysten kilpailukyvyn parantaminen yritysten mobiiliratkaisujen asiakaskokemusta kehittämällä.

Miksi mobiiliratkaisu on olennaisen tärkeä menestykselle?

Valtaosa tiedonhauista ja ostotapahtumista tehdään nykyään kannettavien tai pöytäkoneiden sijaan mobiililaitteella. Tätä trendiä on edelleen voimistanut pandemia-aika, jolloin ihmiset ovat laajemmin löytäneet web-tilaukset ja kotiinkuljetukset. ”Ecommerce” on korvautunut ”MCommercella” ja kasvun odotetaan jatkuvan. USA:ssa jo 71 % verkko-osumista ja 52 % verkkotilauksista tehdään mobiililaitteella. (Finance Online 2022.)

Tässä tilanteessa on tietysti ongelma, jos sivustoa ei ole suunniteltu toimimaan myös mobiilisti. Kyse ei ole vain responsiivisuudesta, mukautumisesta pienikokoisille näytöille, vaan myös kosketusnäyttöisten laitteiden erityispiirteistä, esimerkiksi painikkeiden sijoittelun ergonomiaan ja kokoon tulee kiinnittää huomiota. Näin ei läheskään aina ole. Varsinkin pienempien yritysten sivustojen toiminnassa älypuhelimissa ja tableteissa on usein puutteita, jotka pahimmillaan vaikuttavat verkkokaupan menestymiseen.

Siksi hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota konversioluvun parantamiseen. Termillä tarkoitetaan ostotapahtuman loppuun viennin osuutta aloitetuista ostotapahtumista. Matala konversioluku viittaa siihen, että palvelupolussa on jossain kohtaa ongelma. Se voi liittyä ostoskorin löytymiseen pieneltä ruudulta, maksutapahtuman hankaluuksiin, huonosti suunniteltuun lomakkeeseen tai itse tuotteiden näkyvyyteen mobiililaitteessa.

Kännykän näytön kuva, jossa näkyy naisen kuva ja vieressä on teksti "MUX PÄIJÄT-HÄMEEN MOBIILI-UX-PILOTTI
Kuva 1. Päijät-Hämeen mobiili-ux-pilotti eli MUX tukee alueen yrityksiä älypuhelimen hyödyntämisessä markkinoinnissa

Hankkeessa voidaan tarkastella myös fyysisiä tiloja

Asiakaskokemus muodostuu nykyään lähtökohtaisesti monikanavaisesti, mobiilissa, verkossa, perinteisessä printissä – ja fyysisessä tilassa. Kuluttaja odottaa saavansa samaa palvelua kanavasta riippumatta. Siksi hankkeessa tarkastellaan myös, kuinka saumattomasti fyysinen liittyy digitaaliseen. Luovatko ne samanlaisen kokemuksen yrityksestä käyttäjälle? Kohtaavatko mielikuvat ja palvelut sekä digitaalisessa että fyysisessä ympäristössä?

LABin Muotoiluinstituutin toisen vuoden UX/UI-opiskelijat tekevät syksyn aikana hankkeessa taustatutkimusta, jonka pohjalta työstetään hyvän mobiilisuunnittelun työkalu web-sovellukseksi. YAMK-opiskelijat taas työstävät tammikuussa ketterän kehityksen kurssilla kahdeksalle Päijät-Hämeen alueen yritykselle omaa mobiiliratkaisua.

Tutustu Päijät-Hämeen Mobile UX pilottiin hankkeen nettisivuilla. Jos sinä tai yrityksesi olet kiinnostunut yrityksesi kuulemaan lisää tai osallistumaan, ota yhteyttä hankepäällikkö Sini Roineeseen (+358 44 7085238) tai yliopettaja Harri Heikkilään (+358 44 7085204)

Kirjoittaja

Harri Heikkilä on taiteen tohtori ja valtiotieteen maisteri, joka on kiinnostunut muotoilun ja teknologian rajapinnoista. Hän työskentelee LABin Muotoiluinstituutissa Visuaalisen viestinnän yliopettajana ja on asiantuntijana MUX-hankkeessa.

Lähteet

Finance Online 2022. 13 Latest Mobile Marketing Software Trends & Forecasts for 2022 and Beyond
Viitattu 02.09.2022. Saatavissa https://financesonline.com/mobile-marketing-software-trends/

Linkit

Linkki 1. LAB. 2022. Päijät-Hämeen Mobile UX pilotti – apua yrityksille asiakaskokemuksen ytimeen -projektisivut. Viitattu 6.9.2022. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/paijat-hameen-mobile-ux-pilotti-apua-yrityksille-asiakaskokemuksen-ytimeen

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.