Öljyvahinkojen torjunta vaatii eri tahojen yhteistyötä

Suomessa ympäristön tilaa pidetään kansainvälisellä tasolla hyvänä (Ympäristöhallinto). Tästä huolimatta myös Suomessa ympäristön tilaa uhkaavat ilmastonmuutoksen ja erilaisten teollisten toimintojen päästöjen lisäksi erilaiset ympäristövahingot. Ympäristövahinko, eli toiminnasta aiheutuva ympäristömuutokseen johtanut vahinko (Ympäristöministeriö), voi kohdistua esimerkiksi maaperään, ilmaan, pinta- tai pohjaveteen. Öljy- ja kemikaalivahingot ovat yksi yleisimmistä vahinkotyypeistä. Suomen ympäristökeskuksen laatiman selvityksen mukaan Suomessa tilastoidaan vuosittain noin 3000 erilaista öljy- ja kemikaalivahinkoa, jotka vaativat pelastuslaitoksen toimenpiteitä. (Tuomainen ym. 2021, 15.)

Vahingontorjuntaan osallistuu monta eri viranomaista

Öljyvahinkoja voi tapahtua esimerkiksi liikenneonnettomuuksien seurauksena tai öljysäiliön täytön yhteydessä, yleensä inhimillisen erehdyksen vuoksi (Tuomainen ym. 2021, 21). Öljyvahingon sattuessa asiasta tulee ilmoittaa viipymättä hätäkeskukseen, sillä pelastuslaitoksella on ensisijainen vastuu pelastustoimista (Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus 2024). Pelastuslaitos vastaa niin sanotusta ensitorjunnasta. Ensitorjunnan päätyttyä siirrytään jälkitorjuntaan, josta vastaava viranomainen on se kunta tai kaupunki, jonka alueella vahinko on tapahtunut. Jälkitorjunnalla tarkoitetaan öljyvahingon torjuntaa, jota tehdään öljyn pilaaman maaperän, pohjaveden ja rannikon puhdistamiseksi ja kunnostamiseksi sen jälkeen, kun välttämättömät torjuntatoimet vahingon rajoittamiseksi ja öljyn keräämiseksi on tehty (Öljyvahinkojen torjuntalaki 1673/2009, 3 §).

Pelastuslaitoksen partiovene vedessä. Veden pinnalla kelluu pieniä öljylauttoja.
Kuva 1. Öljyvahingon torjuntatöitä Saimaan Kolarinlahdella. (Kuva: Etelä-Karjalan pelastuslaitos)

Pelastuslaitoksen ja kunnan lisäksi öljyvahinkojen torjuntaan osallistuu monia muita viranomaistahoja. Ympäristöministeriön tehtävänä on öljyvahinkojen torjunnan yleinen seuranta, ohjaus ja kehittäminen. Suomen ympäristökeskuksen tehtäviin kuuluu muun muassa öljyvahinkojen torjunnan ja alan ammatillisen jatko- ja täydennyskoulutuksen valtakunnallinen kehittäminen ja järjestäminen. Lisäksi Suomen ympäristökeskus huolehtii valtakunnallisen alusöljyvahinkojen torjuntavalmiuden ylläpidosta ja hankkimisesta. Alueellisesti öljyvahinkojen asiantuntija avun tarjonnasta, torjunnan järjestämisestä ja pelastuslaitoksen torjuntasuunnitelmien valvonnasta vastaa Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (Öljyvahinkojen torjuntalaki 1673/2009, 6 §.).

Eri toimijoiden välinen yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää

Öljyntorjunnan kokonaisvaltainen vastuu jakautuu monelle viranomaistaholle. Edellä mainittujen tahojen lisäksi öljyntorjuntaan voi vahingon sattuessa osallistua myös muita yhteistyökumppaneita ja vapaaehtoisia, esimerkiksi WWF ja vapaaehtoinen pelastuspalvelu. Yhteistyö ja sen harjoittelu eri toimijoiden välillä on ensiarvoisen tärkeää. Öljyvahingon vakavuudesta riippuen torjuntatyö voi kestää tunneista kuukausiin tai jopa vuosiin. Vahingon seuraukset voivat olla ympäristölle huomattavat.

Ympäristövahinkojen ehkäisyssä ja torjunnassa on tärkeää tuntea kemikaalien käyttäytyminen erilaisissa ympäristöissä ja olosuhteissa. Ympäristöinsinööriksi valmistuva Hanna Timonen (2024) tutki kahden eri case-tapauksen yhteydessä sisävesillä tapahtuneita öljyvahinkoja ja leviämiseen vaikuttavia tekijöitä eri vuodenaikoina. Opinnäytetyö on hyvä esimerkki siitä, miten tapaustutkimusten kautta pystytään paitsi kokoamaan aiheeseen liittyvää teoreettista tietoa, myös kehittämään öljyntorjuntaan liittyviä toimenpiteitä. 

Kirjoittajat

Hanna Timonen on LAB-ammattikorkeakoulun ympäristötekniikan opiskelija, joka on työharjoittelussaan seurannut öljyvahinkojen torjuntatöitä.

Pia Haapea on LAB-ammattikorkeakoulun energia- ja ympäristöteknologian yliopettaja, joka on ollut mukana suunnittelemassa Vuoksen valuma-alueen öljyntorjuntaan liittyviä hankkeita yhdessä alueen pelastuslaitoksien kanssa.

Lähteet

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. 2024. Ympäristövahingoista ilmoittaminen. Viitattu 18.3.2024. Saatavissa https://www.ely-keskus.fi/ymparistovahingoista-ilmoittaminen

Kuntaliitto. 2019. Öljyntorjunnasta pelastustoimintaa. Ajankohtaista 25.1.2019. Viitattu 18.3.2024. Saatavissa https://www.kuntaliitto.fi/ajankohtaista/2019/oljyntorjunnasta-pelastustoimintaa

Tieteen termipankki. 2004. Ympäristövahinko. Viitattu 20.3.2024. Saatavissa https://tieteentermipankki.fi/wiki/Nimitys:ymp%C3%A4rist%C3%B6vahinko

Timonen, H. 2024. Öljyvahinko sisävesistössä. Vertailussa sulan ja jäätyneen veden öljyvahingot. AMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, tekniikan ala. Lahti. Viitattu 22.3.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403214878

Tuomainen, J., Högmander, P. & Pyy, O. 2021. Ympäristövahingot Suomessa vuosina 2013–2019. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 8/2021. Viitattu 18.3.2024. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/db7e390a-bc99-4221-8ba0-2a20a1392ae1/content

Ympäristö.fi. 2023. Terve ympäristö. Katsaus Suomen ympäristön tilaan. Viitattu 18.3.2024. Saatavissa https://www.ymparisto.fi/fi/ympariston-tila/terve-ymparisto

Ympäristöministeriö. Ympäristövahinkojen ehkäiseminen. Viitattu 17.4.2024. Saatavissa https://ym.fi/ymparistovahinkojen-ehkaiseminen

Öljyvahinkojen torjuntalaki 1673/2009. Finlex. Viitattu 18.3.2024. Saatavissa https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091673