Viestintää tehdään jatkuvasti ja se on läsnä niin arjessa kuin työssäkin, mutta sen merkitystä ei muisteta aina huomioida riittävästi. Viestintä on kuitenkin tärkeässä roolissa esimerkiksi organisaatioiden tavoitteiden saavuttamisessa. (Mattila ym. 2006)
LAB-ammattikorkeakoulu haluaa kehittää alumnitoimintaansa, ja se on järjestänyt toimintaa kehittääkseen esimerkiksi markkinoinnin opiskelijoiden innovointitapahtuman, jossa opiskelijat ideoivat 12 tunnin ajan uusia ratkaisuja pienryhmissä. LAB haluaa mahdollistaa alumniensa verkostoitumisen sekä tarjota heille ajankohtaista tietoa muun muassa uutisten, koulutusten sekä tapahtumien muodossa. Alumnit ovat tärkeä osa LABin yhteisöä ja myös oikeutettuja moniin etuihin. (LAB 2024; Kokkonen 2021.)
Yhteisöllisyys korkeakoulussa tukee alumnitoiminnan kehittymistä
Yhteisöllisyys on ryhmään kuulumisen tunnetta ja oleellinen osa sitä on keskenään vuorovaikutuksessa toimiva ihmisryhmä, jolla on yhteinen tavoite. Yhteisöllisyys on myös pidempikestoista kuulumisa yhteisen tekijän omaavaan yhteisöön tai ihmissuhdeverkostoon, kuten opiskeluryhmään. Yhteisöllisyys on vahvasti yhteydessä jokaisen hyvinvointiin ja mielenterveyteen ja yhdessä vuorovaikutuksen kanssa edistää esimerkiksi oppimista ja ajallaan valmistumista korkeakouluista. Yhteisöllisyyden rakentamisella voidaan myös vahvistaa ihmisten sitoutumista organisaatioon. (Opetushallitus 2024; Juholin 2013, 59–60; SAMOK ry 2021, 49–51.)
Korkeakouluissa yhteisöllisyyttä rakennettaessa tulee huomioida erilaiset opiskelijaryhmät sekä opiskelijoiden erilaiset tavat olla osana yhteisöä. Myös opiskelijakunnan toiminnan saavutettavuus on huomioitava, sillä opiskelijakunnan merkitys ammattikorkeakoulujen yhteistyökumppanina korkeakouludemokratian luomisessa on suuri. Korkeakouludemokratia tarkoittaa opiskelijoiden, henkilöstön sekä muiden sidosryhmien mahdollisuutta osallistua korkeakoulun asioiden valmisteluun ja päätöksentekoon, ja se on edellytys yhteisöllisyyden muodostumiselle korkeakouluissa. (SAMOK ry 2021, 51, 59–60.)
Manner (2024) tutki opinnäytetyössään LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KOEn ulkoiseen viestintään, erityisesti sosiaalisessa mediassa, vaikuttavia tekijöitä, joiden avulla viestinnästä voidaan tehdä entistä vaikuttavampaa. Kohderyhmän tunteminen, viestinnän saavutettavuuden huomioiminen sekä yhteisön rakentaminen sosiaalisessa mediassa nousivat esiin tärkeinä asioina. Oman yhteisön luominen sosiaalisessa mediassa on organisaatioille arvokasta, ja se tukee pitkien asiakassuhteiden luomista. (Kortesuo ym. 2014, 47).
Opiskelijakunnan viestintää kehittämällä voidaan kasvattaa opiskelijakunnan jäseneksi liittyvien määrää ja vahvistaa yhteisöllisyyden muodostumista korkeakoulussa, joka sitouttaa opiskelijoita korkeakouluyhteisöön opintojen aikana sekä niiden jälkeen. Tämä tukee myös alumnitoiminnan kehittämistä.
Kirjoittajat
Miranda Manner valmistui LAB-ammattikorkeakoulusta tradenomiksi 2024.
Anna-Stiina Myllymäki toimii liiketalouden ja logistiikan lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.
Lähteet
Fauxels. 2019. Kädet, ihmiset, suhde, yhteys. Pexels. Viitattu 3.6.2024. Saatavissa https://www.pexels.com/fi-fi/kuva/kadet-ihmiset-suhde-yhteys-3184424/
Juholin, E. 2013. Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi. 7. painos. Helsinki: MIF Management Institute of Finland.
Kokkonen, S. 2021. Opiskelijat innovoivat keinoja alumniverkoston kehittämiseen. LAB Focus. Viitattu 25.5.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/opiskelijat-innovoivat-keinoja-alumniverkoston-kehittamiseen/
LAB. 2024. Alumnitoiminta. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 25.5.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/info/tietoa-meista/alumnitoiminta
Manner, M. 2024. Voittoa tavoittelemattoman organisaation viestintästrategian päivittäminen : Opiskelijakunta KOE. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 3.6.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320148
Mattila, H., Ruusunen, T. & Uola, K. 2006. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit.
Opetushallitus. 2024. Yhteisöllisyys. Viitattu 23.5.2024. Saatavissa https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/yhteisollisyys
SAMOK ry. 2021. Yhteisöllisempi korkeakoulu. Viitattu 23.5.2024. Saatavissa https://samok.fi/wp-content/uploads/2020/12/samok_fi_web-joka.pdf