Teknologia kehittyy nopeasti, mutta asiakaskokemuksen kehittämisen peruselementit eivät ole muuttuneet. Palvelun kokonaiskuvan ja yrityskulttuurin lisäksi merkittävässä roolissa ovat yrityksen sisäiset prosessit. Muutosvauhdin nopeutuessa myös organisaation osaamisen merkitys kasvaa. (Gerdt & Eskelinen 2018, 13.)
Gartner on kuvannut asiakaskokemuksen kehittämisen eri tasoja pyramidin avulla (kuva 1). Pyramidissa keskeisintä on tunnistaa, mikä on asiakkaiden odotuksien ja yrityksen nykytilanteen ero. Yritysten tulisi tunnistaa ja kehittää asiakaskokemusta kaikilla pyramidin tasoilla. (Korkiakoski 2019, 46–48.)
Organisaation rakenteen vaikutus asiakaskokemukseen
Suurissa linjaorganisaatioissa siilot eli toiminnan väliset näkymättömät raja-aidat voivat olla riski asiakaskokemuksen muodostumisessa. Asiakkaan asioinnin yrityksessä tulisi olla saumatonta asiasta ja palvelusta riippumatta. Jos asiantuntijapalveluiden toiminta on liian itsenäistä, ajaudutaan kohti siiloja. Vaikka yrityksessä olisi monia eri palveluita tai toimintoja, on asiakas nähtävä koko yrityksen asiakkaana. Asiakaskokemuksesta tulee pirstaleinen, jos jokainen palvelu tai toimiala keskittyy vain optimoimaan omaa toimintaansa. (Saarijärvi & Puustinen 2020, 198.)
Osaaminen kehittyy verkostoissa
Organisaation osaamista voidaan tukea erilaisilla toimintamalleilla. Organisaation sisäisiä rakenteita ja toimintamalleja tarvitaan, sillä henkilöstön osaamisen kehittämiseen ei riitä pelkästään organisaation ulkopuolelta tulevat keinot. (Viitala 2021, 102–103.) Verkostot ovat hyvä esimerkki toimintamallista, joka tukee organisaation osaamista ja asiakaskokemuksen muodostumista. Verkostot voivat olla yritysten välisiä tai yrityksen sisäisiä verkostoja. Muodostamalla verkostoja organisaation siilojen välille, voidaan välttää toiminnan pirstaloitumista. Helanderin ym. (2013, 14–15) mukaan organisaation osaaminen on sen työntekijöissä. Sisäisten verkostojen avulla osaamista voidaan hyödyntää monipuolisesti. Samalla mahdollistetaan asiakkaalle mahdollisimman kattava kokonaispalvelu.
Opinnäytetyössä (Elonen 2021) Kansaneläkelaitoksen eteläisen toimeentuloturvakeskuksen etuuspalvelun ja asiakkuuspalvelun keskinäistä yhteistyötä vahvistettiin miniverkostokokeilun avulla. Tulokset kannustavat laajentamaan miniverkostotoimintaan muihinkin tiimeihin: sisäisellä yhteistyöllä voidaan todella poistaa siiloja ja edistää uuden oppimista sekä vaikuttaa asiakaskokemukseen. Asiakkaan asiat saatetaan ratkaista yhdellä asiointikerralla. Tarvitaan vain yhteiset toimintatavat ja toimivat työskentelyvälineet.
Kirjoittajat
Pirita Elonen on valmistumassa tradenomiksi (YAMK) LAB-ammattikorkeakoulusta.
Sari Suominen toimii johtamisen ja yrittäjyyden lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä Lahdessa.
Lähteet
Gerdt, B. & Eskelinen, S. 2018. Digiajan asiakaskokemus: oppia kansainvälisiltä huipuilta. Helsinki: Alma Talent. [Viitattu 1.12.2021]. Saatavissa: https://bisneskirjasto.almatalent.fi/teos/DAEBDXDTEB#kohta:Digiajan((20)asiakaskokemus/piste:tD
Elonen, P. 2021. Etuuspalvelun ja asiakkuuspalvelun yhteistyön vahvistaminen miniverkostokokeilun avulla. Case: Eteläinen toimeentuloturvakeskus, Kela. YAMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, Uudistava johtaminen. Lahti. [Viitattu 7.12.2021]. Saatavissa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824397
Helander, N., Kujala, J., Lainema, K., & Pennanen, M. 2013. Avaimia asiakasläheisyyteen: uudistuva verkostomainen palveluliiketoiminta. Tampere: Tampereen yliopisto. [Viitattu 1.12.2021]. Saatavissa rajoitetusti: https://www.ellibslibrary.com
Korkiakoski, K. 2019. Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus: uusi aika, uudenlainen johtaminen. Helsinki: Alma Talent. [Viitattu 3.12.2021]. Saatavissa: https://bisneskirjasto-almatalent-fi.ezproxy.saimia.fi/teos/BAGBGXDTEB#kohta:1((20)Onko((20)asiakaskokemus((20)sama((20)kuin((20)henkil((f6)st((f6)kokemus
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus: miksi, mitä, miten? Jyväskylä: Docendo.
Viitala, R. 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. [Viitattu 1.12.2021]. Helsinki: Edita. Saatavissa rajoitetusti: https://www.ellibslibrary.com
Kuvat
Kuva 1. Korkiakoski, K. 2019. Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus: uusi aika, uudenlainen johtaminen. Helsinki: Alma Talent. [Viitattu 3.12.2021]. Saatavissa: https://bisneskirjasto-almatalent-fi.ezproxy.saimia.fi/teos/BAGBGXDTEB#kohta:1((20)Onko((20)asiakaskokemus((20)sama((20)kuin((20)henkil((f6)st((f6)kokemus
Kuva 2. Pixabay. 2021. Clear Light Bulb. Pexels. [Viitattu 4.12.2021]. Saatavissa: https://www.pexels.com/photo/clear-light-bulb-355948/