Skip to content
Takaisin etusivulle
  • English
  • Suomi
  • Etusivu
  • Kategoriat
    • Yleinen
    • Health
    • Innovations
    • Circular Economy
    • Design
  • Ohjeet
    • Kirjoittajaohjeet
    • Ääni- ja videojulkaisut
    • Saavutettavuus
  • Toimitus
  • Search
Takaisin etusivulle
  • Search
  • English
  • Suomi
  • Etusivu
  • Kategoriat
    • Yleinen
    • Health
    • Innovations
    • Circular Economy
    • Design
  • Ohjeet
    • Kirjoittajaohjeet
    • Ääni- ja videojulkaisut
    • Saavutettavuus
  • Toimitus
Health

Sotetiedonhallinnan murros: uhka vai mahdollisuus pk-yritykselle?

Tiedonhallinta on olennainen osa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa, sillä se vaikuttaa suoraan palveluiden laatuun, potilasturvallisuuteen ja tehokkuuteen. Tehokas tiedonhallinta mahdollistaa potilas- ja asiakastiedon sujuvan vaihdon […]

  • Artikkeli D1
  • Arvokas data käyttöön
  • sote-ala
  • tiedonhallinta
  • tietojohtaminen
Julkaistu 19.12.2024
Visuaalinen esitys luovista aloista Suomessa. Kuvattuna kolme sektoria: monistettavat sisällöt, luovat palvelut ja tapahtuma-ala. Monistettaviin sisältöihin kuuluu peliala, AV-ala, musiikki ja kustannusala. Luovien palvelujen alla on arkkitehtuuri, tuotesuunnittelu, markkinointi ja luovat toimistot ja palvelu- ja digitaalinen muotoilu.
Design Muotoilu kestävän liiketoiminnan välineenä

Mitä luovat alat ovat ja miksi ne ovat Suomelle tärkeitä?

Luovat alat herättävät mielikuvia monenlaisista ammateista ja osaamisalueista. Suomessa termi kattaa laajan kirjon toimialoja, jotka yhdistävät luovuutta, innovaatiota ja liiketoimintaa. Näiden alojen määrittelyyn vaikuttavat niin […]

  • Innovaatiot
  • luovat alat
  • Muotoilu
Julkaistu 19.12.2024
Yleinen

Luontokävely osana oppituntia

Terveys ja hyvinvointi 2025 -ohjelmassa todetaan, että luontosuhteen rakentumisen perusta on mahdollisuus luontokokemuksiin (Metsähallitus 2024). Monelle ei-suomalaiselle suomalainen luontoyhteys on aivan vieras. Saattaa olla, että […]

  • Artikkeli D1
  • luonto
  • luontoyhteys
  • opetus
Julkaistu 19.12.2024
Innovations Uudistuva ja kehittyvä yrittäjyys

Niukkuuden myönteinen vaikutus asiakaskokemukseen

Erityisyys rakentaa asiakaskokemusta. Kun asiakas saa jotakin, mitä kaikki eivät saa, se synnyttää läheisemmän suhteen palveluntarjoajaan. Asia tuntuu yksinkertaiselta, mutta niukkuuden hyödyntäminen ei ole pelkästään […]

  • Artikkeli D1
  • asiakaskokemus
  • niukkuus
  • palvelu
  • palvelumuotoilu
Julkaistu 19.12.2024
Health Osallisuus, työelämä ja turvallinen arki

NEET – mitkä tekijät vaikuttavat?

Nuoria, jotka ovat koulutuksen ja työmarkkinoiden ulkopuolella kutsutaan NEET (Not in Education, Employment or Training) tilanteessa oleviksi. Kaikki NEET-ryhmään kuuluvat nuoret aikuiset eivät ole vaarassa […]

  • Artikkeli E1
  • HOPE
  • NEET-nuoret
  • osallisuus
Julkaistu 19.12.2024
Innovations Uudistuva ja kehittyvä yrittäjyys

Omistaa vaiko tilata? Kas siinä pulma!

Omistatko sinä tavaroitasi vai omistavatko ne sinut? Tätä kysymystä on pohtinut myös Yann Toutant, joka päätti hankkiutua eroon monista omistamistaan tavaroista (Hyken 2024). Omistamisen sijaan […]

  • Artikkeli D1
  • palvelu
  • palvelullistaminen
  • palvelumuotoilu
Julkaistu 19.12.2024
Health

Dialyysipotilas osastohoidossa – oppaalla kohti laadukkaampaa yhteistyötä

Diabetes on yleisin dialyysihoitoihin johtava perussairaus, ja dialyysipotilailla esiintyy paljon muitakin sairauksia. (Suomen munuaistautirekisteri 2022, 16.) Sairaalahoitoon joutuessaan dialyysipotilaat hoidetaan yleensä nefrologisella vuodeosastolla. Muiden sairauksien […]

  • Artikkeli E1
  • diabetes
  • dialyysi
  • osastohoito
Julkaistu 19.12.2024
Innovations Uudistuva ja kehittyvä yrittäjyys

Rahoitusta elintarvikealan kehitystyöhön

Elintarvikeyrityksissä tehtävään tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyöhön on saatavilla alueellisesti ja kansallisesti monenlaisia avustuksia. Mutta miten tuen hakija tietää, mikä on juuri hänen yritykselleen ja suunnitellulle […]

  • Artikkeli D1
  • elintarvikeala
  • rahoitus
  • tuotekehitys
Julkaistu 18.12.2024
Innovations Uudistuva ja kehittyvä yrittäjyys

Hyvästit NPS-mittarille?

Net Promoter Score (NPS) on ollut jo vuosikymmeniä kultainen standardi asiakaskokemuksen mittaamisessa. Se on yksinkertainen tapa arvioida, kuinka todennäköisesti asiakas suosittelisi yritystä muille. Mittarin kehittäjä […]

  • Artikkeli D1
  • asiakaskokemus
  • mittaaminen
  • net promoter score
  • suosittelu
Julkaistu 18.12.2024

LAB FOCUS

LAB Focus -blogissa julkaistaan tekstejä LAB-ammattikorkeakoulun vahvuusalueiden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta sekä siihen liittyvästä koulutuksesta.

AIHEET

DESIGN

  • Muotoilu kestävän liiketoiminnan välineenä
  • Asiakaskokemus ja ihmislähtöinen muotoilu
  • Taide julkisessa tilassa

HEALTH

  • Hyvinvointia elinympäristöstä, liikkumisesta ja matkailusta
  • Data ja teknologia hyvinvoinnin tukena
  • Osallisuus, työelämä ja turvallinen arki

INNOVATIONS

  • Innovaatioiden kokeiluympäristöt
  • Liiketoiminnan muotoilu ja runsas arvo
  • Radikaalit uudet avaukset
  • Uudistuva ja kehittyvä yrittäjyys

CIRCULAR ECONOMY

  • Hiilineutraali yhdyskunta
  • Kestävät yhteisöt
  • Bioperäiset materiaalikierrot
  • Tekniset materiaalikierrot

YLEINEN

Vinkkaa jutulla!

labfocus@lab.fi

LAB University of Applied Sciences
LAB Focus blog

LAB University of Applied Sciences
Lahti & Lappeenranta

lab.fi

@LABfinland

Saavutettavuusseloste

Tietosuoja-asetukset

Arkistot

© 2025 LAB Focus – Kaikki oikeudet pidätetään

Designed with Customizr Pro