Päivä täynnä hyvää fiilistä

LAB-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelijat saivat haastaa sekä itsensä että joukon Sammonlahden yläkoulun 7.–8. luokkalaisia yhteistoimintaan järjestäessään tapahtumapäivän Lappeenrannan kampuksella. Sosionomiopiskelijaryhmä oli jaettu kuuteen tiimiin, joista jokainen oli valmistellut 20 minuutin ohjauskokonaisuuden, jonka toteutuksesta he vastasivat yhteensä 12 koululuokalle. Oppilaat pääsivät opiskelijoiden ohjauksessa muun muassa ratkomaan pulmatehtäviä, käyttämään luovuuttaan ja toimimaan liikunnallisesti. Rastien nimistä esimerkkeinä mainittakoon Täydelliset ainekset vankilapakoon, Stillkuvat ja Sokkorata.

Päivä oli kokonaisuudessaan hieno osoitus toimivasta korkeakoulun ja opetuksen perusasteen yhteistyökumppanuudesta. Sosionomiopiskelijat saivat arvokasta kokemusta ryhmänohjauksesta ja koululaiset puolestaan vahvistusta taitoihinsa työskennellä yhdessä. Päivän alkaessa opiskelijat kertoivat tunnelman olleen jännittynyt, mutta pian toiminnan päästyä käyntiin oli moni kokenut olonsa vapautuneemmaksi. Vaikka haaste koko päivän tapahtumalle oli opiskelijoille suuri ja päivä tiivis, näyttäytyi ohjaus läpi päivän hyväntuulisena.

Taitoja tulevaisuuden työelämään

Tulevaisuuden työssä tulevat korostumaan tiimi- ja vuorovaikutustaidot, kuten myös sosiaalisen kestävyyden mukainen oikeudenmukaisuuden, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen (Aaltonen 2022; Elme 2020, 23–24). Näitä taitoja vahvistaakseen on tärkeää, että opiskelijoille tarjotaan opintojen aikana erilaisia tilanteita ja eri henkilöiden kanssa tapahtuvaa työskentelyä. Vain yhdessä työskentelemällä voidaan vahvistaa keskinäistä ymmärrystä.

Kuva 1. Tiimi- ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeässä asemassa tulevaisuuden työelämässä. (Roehler 2024)

Erilaisilla ryhmänohjauksen toimintatavoilla voidaan myös tukea ryhmän sisäisten roolien sopivaa ilmentymistä, sen jäsenten eritahtisuuden sallimista sekä positiivista ryhmähenkeä ja tunneilmastoa (Vänskä ym. 2011). Päivän aikana kuuluikin opiskelijoiden keskusteluissa havaintoja luokkien ja niiden oppilaiden eritahtisuudesta ja eroavaisuudesta. Näihin havaintoihin opiskelijat osasivat hienosti vastata tilannetajuisuudellaan, toisin sanoen sillä, että välillä ryhmänohjauksessa tarvitsi vaihtaa, muokata tai eteenpäin jalostaa alkuperäistä suunnitelmaa.

Sammonlahden yläkoulun oppilailta kerätyn palautteen mukaan päivä oli mukavaa vaihtelua tavalliseen opetukseen verrattuna. Jokainen toimintapiste sai positiivista palautetta osakseen ja jokaiselle oppilaalle löytyi jotain päivän ohjelmasta.

Sosionomiopiskelijoiden toiminnassa sai iloita heidän kyvystään reflektoida omaa toimintaansa ja ohjaustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä. Tällä on positiivinen vaikutus omaan ammatillisen kasvuun ja tulevaisuuden työelämässä onnistumiselle (Jyväskylän yliopisto 2024). Voi siis todeta, että tapahtumapäivän ohjauskokemukset aidossa työelämäyhteistyössä ovat tärkeä osa sosionomikoulutusta.

Kirjoittajat

Merja Kutvonen, sosionomi AMK, opiskelee LAB-ammattikorkeakoulussa YAMK-tutkintoa koulutusohjelmassa Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen.

Tiia Rask työskentelee lehtorina sosionomikoulutuksessa LAB-ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Aaltonen, E. 2022. Mitä on sosiaalinen kestävyys ja miten sitä voi mitata? Tampereen yliopiston verkkojulkaisu. Viitattu 4.12.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-615-3  

Elme, E. 2020. Tulevaisuuden työ – työn tulevaisuus. Teoksessa Kuhalampi A., Laakso H. & Hakoköngäs E. (toim.) Kasvun maisemia – uusia näköaloja nuorten kanssa työskentelyyn. LUT Scientific and Expertise Publications – Tutkimusraportit 118. Viitattu 4.12.2024. Saatavissa https://www.tuni.fi/alustalehti/2022/06/02/mita-sosiaalinen-kestavyys-on-ja-miten-sita -voi-mitata/ 

Jyväskylän yliopisto. 2024. Oman portfolion laatiminen, oppimisen ja osaamisen reflektointi. Viitattu 5.12.2024. Saatavissa https://peda.net/jyu/ht/yjfl/reflektointi

Roehler, K. 2024. A group of people standing in a circle with their hands together. Unsplash. Viitattu 4.12.2024. Saatavissa https://unsplash.com/photos/a-group-of-people-standing-in-a-circle-with-their-hands-together-1Oni4nNyvL0

Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Viitattu 4.12.2024. Saatavissa rajoitetusti https://www.ellibslibrary.com/reader/9789513775964