Kaikki hyvä loppuu aikanaan, todettiin PALMA -hankkeen alkusanoissa päätöstapahtumassa 26.11.2019. Tapahtuma järjestettiin Hahkialan kartanossa, joka on toiminut yhtenä referenssiyrityksenä PALMA-projektissa. Tilaisuuden alussa Kati Kumpulainen ja Maija Pitkonen kertasivat projektin tapahtumia ja nostivat esiin viimeisen yrittäjille suunnatun ammattimatkan antia sekä retkikohteista tehtyjä havaintoja. Marraskuun alussa toteutunut matka suuntautui Etelä-Savoon ja Kuopion seudulle ja matkan tarkoituksena oli vertaisarvioida erilaisia matkailupalveluja. Positiivisena esimerkkinä mainittiin yritysverkosto Saimaa Gastronomy, joka voitti Suomen paras ruokamatkailutuote 2019 -palkinnon. Matkalla monissa kohteissa korostettiin markkinoinnin ja tarkoin viimeisteltyjen matkailutuotteiden tärkeyttä, erityisesti kun halutaan pitää yllä asiakasvirtaa myös sesongin ulkopuolella.
Puhujana päätösseminaarissa oli Heikki Riitahuhta arkkitehtitoimisto Studio Puistosta. Studio Puisto on suunnitellut useita hienoja kohteita, kuten oopperatalon Kiinaan, Kuopion kaupungin teatterin, maailman kauneimman huoltoaseman Pihtiputaalle, esteettömän luontopolun Helsingin Lammassaareen pienen pienet, mutta toimivat hostellihuoneet Jyväskylään ja Osloon sekä Arctic TreeHouse Hotellin Rovaniemelle. Matkailukohteiden suunnittelussa heitä innostaa nimenomaan ihmiset, joita varten kohteita suunnitellaan ja rakennetaan. He eivät ainoastaan suunnittele rakennuksia, vaan ovat onnistuneet konseptoinnillaan vastaamaan kysymyksiin mitä, kenelle ja miksi. Sijainti, sosiaalisuus, ekologisuus ja taloudellisuus ovat Heikin korostamia aiheita, joihin Puisto erityisesti kiinnittää huomiota suunnittelussaan. Rakennusta ei Heikin mukaan pidä rakentaa kauneimpaan paikkaa vaan mieluummin rumimpaan, jolloin kaunis näkymä säilytetään. Tästä hyvänä esimerkkinä käy Arctic TreeHouse Hotelli, jonka huoneista on lumoava näkymä luontoon. Sen säilyminen kauniina myös rakennusajan jälkeen huomioitiin rakennusteknisillä valinnoilla, kuten moduulirakentamisella, joka vähensi paikan rakennusaikaista kulumista.
Kuvat kertovat todella paljon Puiston tekemistä kohteista ja nimenomaan hyvät kuvat sosiaalisessa mediassa ovat tuoneet Puistolle runsaasti kansainvälistäkin huomiota. Heikin mukaan hyviin kuviin kannattaa panostaa, sillä kuvat leviävät hyvin. PALMA -hankkeen ydinaiheet, palvelumuotoilu ja digimarkkinoinnin merkitys ja mahdollisuudet, nousivat selkeästi esiin Heikin puheenvuorossa.
Myös PALMA -projektiin osallistuneet yrittäjät pääsivät ääneen, kun Hahkialan kartanon Anne Pekkala, Kitetirri Tmi:n Pekka Tirkkonen ja Luontoisan Erja Niemelä kertoivat omia kokemuksiaan projektin ajalta. PALMA -projekti sai paljon kiitoksia. Projektin erityisiä onnistumisia olivat verkostoituminen muiden alueen yrittäjien kanssa, tiedon ja taidon lisääntyminen digimarkkinoinnin osalta, konseptoinnin merkityksen ymmärtäminen sekä ammattimatkat, jotka antoivat uusia ideoita oman liiketoiminnan kehittämiseen. Yrittäjien lisäksi kuultiin kiitokset sekä rahoittajan edustajan että hankkeen ohjausryhmän jäsenten taholta. Kehuihin ja uusien hankesuunnitelmien visiointiin oli hyvä päättää tämä projekti!
Tapahtuman lopuksi projektin aktiiviset osallistujat ja referenssiyritykset palkittiin kunniakirjoin ja samalla julkaistiin myös PALMA-malli. PALMA-malli sisältää työkaluja käyttäjälähtöisten palvelujen kehittämisen avuksi. Mallin painetun oppaan ja työkalut kukin osallistuja sai läksiäislahjaksi, mutta piakkoin kaikki materiaali on löydettävissä helposti osoitteesta www.palma.fi. Kiitos ja kumarrus projektin puolesta!
Kirjoittajat
Satu Nokkonen, asiantuntija, ProAgria Etelä-Suomi ry / Etelä-Suomen maa- ja kotitalousnaiset
Mervi Koistinen, muotoilun TKI-asiantuntija PALMA-projekti , LAB-ammattikorkeakoulu
Linkit
PALMA. 2020. PALMA – Uutta liiketoimintaa maaseudulle. [Viitattu 16.3.2020]. Saatavissa: http://www.palma.fi/