Design Venture Ohjelma (LAB 2022) järjesti yrittäjien aamukahvitapahtuman etänä teemanaan Vaikuttaminen somessa. Vieraspuhujana esiintyi sosiaalisen median vaikuttaja, LUT-kauppatieteiden opiskelija ja yrittäjä Sandra Kurki.
Sandra sairastui rajuun MS-tautiin kesällä 2019 ja häpesi sairastumistaan niin paljon, että alkoi esittää somessa elävänsä täysin terveen nuoren opiskelijanaisen elämää vailla terveydellisiä huolia.
Syksyllä 2020 Sandra päätti alkaa elää rehellistä, oman näköistään elämää ja teki somessa ulostulon sairautensa kanssa. Hän otti rollaattorin mukaan kuviin sekä kertoi valehdelleensa kaikille. Sandra osallistui tuolloin myös Ylen Elossa24h-ohjelmaan, jossa kertoi sairastumisestaan ja valehtelustaan, häntä myös haastateltiin useisiin medioihin.
Tästä kaikesta lähti somevaikuttajan yrittäjätarina. Kauppatieteissä markkinointia ja brändäystä opiskelevana Sandra alkoi rakentaa omaa brändiään määrätietoisesti suunnittelemalla somesisältöjään. Palvelumuotoilun avulla hän on luonut oman brändinsä, joka on aito, avoin ja hauska. Hän kertoo sairaudestaan, opiskeluistaan, peloistaan ja onnistumisistaan. Omin sanoin hän on tehnyt sairastumisestaan bisneksen (Kurki 2022). Hän tekeekin nyt useiden kansainvälistenkin yritysten kanssa yhteistyötä sekä käy puhumassa esimerkiksi terveydenhoitoalan ihmisille sairaudestaan ja elättää näin osittain itseään.
Sosiaalisessa mediassa lähes kaikesta voi tehdä bisnestä. Suomen suosituin somettaja on varmaan Auri Kananen, jolla on 6 miljoonaa seuraajaa Tik Tokissa. Aurin konsepti on niinkin yksinkertainen, että hän käy siivoamassa ilmaiseksi ihmisten kaaosmaisessa kunnossa olevia koteja ja kuitenkin pystyy sillä tienaamaan elantonsa somen avulla.
Sosiaalisen median vaikuttajana työskentely ei kuitenkaan ole helppoa; kaiken pitää olla suunniteltua. Sandra kertoo jokaisen postauksen eteen käyttävänsä useita tunteja ja kymmeniä sähköposteja sekä kuvausvalmisteluja ja kuvauksia. Julkaisujärjestyskin on mietitty tarkkaan, kukaan ei halua katsoa tiliä, jossa on vain kaupallisia yhteistöitä vaan ne pitää osata upottaa postauksiin niin, etteivät ne ärsytä kaikkia seuraajia. Äkkiä seuraajat myös huomaavat, jos somevaikuttaja mainostaa tuotetta vain rahan vuoksi eikä ollenkaan ole itse sitä mieltä, että tuote on hyvä. Sandran mukaan arvokkaimmat postaukset eivät olekaan kaupallisia yhteistöitä, vaan niitä omia postauksia, jotka saavat seuraajat osallistumaan ja reagoimaan postaukseen. Reagointi postaukseen auttaa aina algoritmien kanssa, mikä taas auttaa aina somevaikuttajaa työssään. (Kurki 2022). Paljon puhutaan somen valheellisesta maailmasta, mutta aidot ja elämänmakuiset tilit kuitenkin edelleen purevat ainakin Suomen mittakaavassa.
Design Venture -hankkeessa (LAB 2022) kerrotaan muotoilun monimuotoisuudesta sekä hyödyistä eri alojen yrittäjille. Somevaikuttamisen ajatellaan usein olevan helppoa työtä, jonka eteen ei tarvitse tehdä juuri mitään kuin julkaista silloin tällöin kuvia. Sandra sanoi itse tajunneensa esitykseen valmistuessaan, että hän on tehnyt koko ajan palvelumuotoilua oman sometyönsä eteen, vaikka ei ollut sitä ajatellut juuri sillä nimellä (Kurki 2022). Sandran puheenvuorossa tuli hyvin ilmi, millaista työ oikeasti on sekä se, että palvelumuotoilu on iso osa myös sometyöskentelyä.
Kirjoittaja
Minna Tynkkynen on LAB-ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntija, joka opiskelee LABissa liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen YAMK-koulutuksessa. Hän työskentelee Design Venture Ohjelmassa tapahtumatuottajana sekä LAB Paja II -hankkeessa projektipäällikkönä.
Lähteet
Kurki, S. 2022. Sosiaalisen median miljoonat mahdollisuudet. Esitys Design Venture Ohjelman aamukahvitapahtumassa 3.2.2022.
LAB. 2022. Design Venture Ohjelma. Muotoilu yritysten liiketoiminnan vauhdittajana Etelä-Karjalassa. Hanke. Viitattu 31.3.2022. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/design-venture-ohjelma-muotoilu-yritysten-liiketoiminnan-vauhdittajana-etela-karjalassa