Olemme muotoilukonferenssissa, ja aiheena on sota.
Näillä sanoilla Viron julkisen sektorin innovaatiotiimin Helelyn Tammsaar ja Ave Habakuk avasivat puheenvuoronsa kansainvälisessä palvelumuotoilun konferenssissa Helsingissä lokakuussa 2024 (Habakuk & Tammsaar 2024). Service design networkin tämän vuoden konferenssin teemana oli impact eli vaikuttavuus (linkki Service Design Network konferenssin -sivulle). Puheenvuorossa avattiin, kuinka muotoiluajattelua ja käyttäytymistieteitä on sovellettu Viron armeijan kutsuntoihin. Todellista “service designia” siis.
Käyttäjätutkimuksella ymmärrystä haasteista
Virossa on yleinen asevelvollisuus, mutta Viron armeijalla on suuria haasteita nuorten palvelemaan saamisessa. Esimerkiksi fyysisen kunnon heikkeneminen ja palvelukseen liittyvä ahdistus vaikuttavat siihen, että varusmiespalveluksen rekrytointiaste on alhainen. Monet nuoret miehet eivät läpäise armeijan kelpoisuusehtoja tai eivät yksinkertaisesti saavu palvelukseen. Habakukin ja Tammsaarin tiimi kutsuttiin ratkaisemaan haastetta. Tiimin täytyi miettiä, miten sovittaa yhteen ihmiskeskeinen muotoilu ja sotilaskoulutus, jossa ihmisiä koulutetaan tappamaan ihmisiä?
Käyttäjätutkimus, johon sisältyi haastatteluja ja havaintoja armeijan tukikohdissa, paljasti, että vuoden mittainen asepalvelus tuntui nuorista todella pitkältä. Iässä, jossa nuoret haluavat itsenäistyä ja tienata rahaa, asepalvelu tuntuu rangaistukselta, joka vie itsenäisyyden, yksityisyyden sekä henkilökohtaisen vapauden. Nuoret eivät halua mukaan järjestelmään, missä joku muu kertoo, mitä pitää pukea, syödä ja tehdä. Habakukin ja Tammsarin tiimin tutkimuksen mukaan Virossa armeijaan liittyy myös paljon historiaan liittyvää painolastia ja vanhemmilta tulleita vanhentuneita mielikuvia armeijasta.
Käyttäytymistieteistä ratkaisuja ongelmiin
Habakukin ja Tammsaarin tiimi pyysi apua käyttäytymistieteilijältä, joka tunnisti, että vastahakoisessa tilanteessa kyse oli itsemääräämisteoriasta. Tämän teorian mukaan motivaatio juontaa juurensa autonomiasta, pätevyydestä ja yhteenkuuluvuudesta (Martela 2014).
Motivaatioon liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi tiimi suunnitteli ratkaisun, jonka avulla nuoret voivat palvella ystäviensä rinnalla. Ratkaisu lisäsi armeijan rekrytointia 10 prosenttia. Lisäksi armeijan koulutuksen intensiivisyys johti ahdistukseen ja tiedon ylikuormitukseen heti ensimmäisellä viikolla. Habakukin ja Tammsaarin tiimi ehdotti armeijalle rauhallisempaa palveluksen aloittamista. Armeija otti käyttöön ”0 viikon”, jolloin alokkailla olisi aikaa tutustua, rakentaa luottamusta ja ymmärtää uutta ympäristöään. Ryhmä teki myös yhteistyötä armeijan kanssa oppimisympäristön muokkaamiseksi uudelleen. Uudistuksissa keskityttiin pelon ja stressin vähentämiseen ja virheiden kautta oppimisen edistämiseen, mistä armeija ei yleensä ole kovin tunnettu.
Habakuk ja Tammsaar kertoivat, että vaikka kaikki armeijan henkilöstön jäsenet eivät ole omaksuneet uusia ratkaisuja tai täysin muuttaneet asenteitaan nuoria varusmiehiä kohtaan, palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen on onnistuttu rakentamaan armeijaan muutosta ajavien puolestapuhujien verkosto. Tiimin jäsenet arvioivat, että täydellinen muutos armeijassa kestää sukupolven ajan.
Palvelumuotoilun monet mahdollisuudet
Tämä esimerkki osoittaa, että ihmiskeskeinen palvelumuotoilu ja käyttäytymistieteet voivat tunkeutua jopa armeijan kaltaisiin jäykkiin rakenteisiin. Setthawut Fang toi konferenssin puheenvuorossaan esiin useita muita esimerkkejä käyttäytymistieteiden soveltamisesta yhteiskunnallisen muutoksen, organisaation ja yksilön tasolla. Käyttäytymistieteitä sovelletaan niin ilmastonmuutoksen vastaisessa kamppailussa, kuin henkilökohtaisen talouden hallinnassa. Fang korosti, että hyvin pienillä käyttäytymiseen kohdistuvilla muutoksilla voidaan saada aikaan suuria muutoksia, kuten Viron armeijan esimerkkikin osoitti. (Fang 2024)
Kirjoittaja
Sanna Apajalahti on palvelumuotoilija ja työskentelee LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutissa TKI-asiantuntijana.
Lähteet
Fang, S. 2024. Co-creating for a Better Society Through Behavioral Science. Esitys kansainvälisessä palvelumuotoilukonferenssissa. Service Design Global Conference -SDGC 3.10.2024.
Habakuk, A. & Tammsaar, H. 2024. Operation Innovation: How the Estonian Defence Forces Took a Shot at Design Thinking. Esitys kansainvälisessä palvelumuotoilukonferenssissa. Service Design Global Conference -SDGC 3.10.2024.
Martela, F. 2014. Itsemääräämisteoria – Eli onnellisen elämän kolme keskeisintä tekijää. Viitattu 4.12.2024. Saatavissa https://frankmartela.fi/2014/04/04/itseohjautuvuusteoria-eli-kolme-vastausta-siihen-mika-tekee-ihmisen-onnelliseksi/
Linkit
Linkki 1. Service Design Global Conference -SDGC. 2024. Konferenssin verkkosivut. Viitattu 4.12.2024. Saatavissa https://www.servicedesignglobalconference.com/