Suunnittelua ja muotoilua tulevaisuuteen

Design Venture Day keskittyi tänä vuonna tulevaisuuteen ja ennakointiin. Tilaisuus on Design Venture -ohjelman (DVO) vuosittainen tapahtuma (kuva 1). DVO:ssa vauhditamme pk- ja mikroyritysten liiketoimintaa muotoilun ja viestinnän keinoin. Valmennamme yrittäjiä ymmärtämään muotoilun hyötyjä liiketoiminnassaan.

Janne Kouri, Head of Industrial Design, Huld Oy, esiintyy Design Venture Dayssä Kulttuuritila Nuijamiehen lavalla Lappeenrannassa.
Kuva 1. Janne Kouri, Head of Industrial Design, Huld Oy, Design Venture Dayssä Kulttuuritila Nuijamiehessä Lappeenrannassa 10.5.2022. (Kuva: Mustaniemi 2022)

Suunnittelemme ja muotoilemme haluttavuutta

”Tuotteiden ja palvelujen tulee olla ennen kaikkea haluttavia ja käyttäjille suunniteltuja”, painottaa Huld Oy:n muotoilutiimistä vastaava Janne Kouri. Huld toteuttaa ratkaisuja teollisuudelle noin 500 suunnittelijan voimin, joista 30 on muotoilijoita (Kouri 2022). Kouri esiintyi Design Venture Dayssä 10.5.2022.

Huldin muotoilun tavoitteet lähtevät kolmesta näkökulmasta: teknisestä toimivuudesta, kestävästä liiketaloudellisesta kannattavuudesta sekä etenkin haluttavuudesta, käyttäjille suunnitellusta (kuva 2). ”Kun kolme asiaa on tasapainossa, alkaa tapahtua jänniä asioita”, Kouri korostaa. 

Piirros Huldin muotoilun tavoitteista: tekninen toimivuus, liiketaloudellinen kannattavuus ja käyttäjille suunnattu tuotteen tai palvelun haluttavuus.
Kuva 2. Kourin mukaan (2022) Huldin muotoilun tavoitteet lähtevät kolmesta näkökulmasta: teknisestä toimivuudesta, liiketaloudellisesta kannattavuudesta ja etenkin haluttavuudesta. (Kuva: Huld Oy)

Miten siis lähteä rakentamaan uutta tulevaisuuden ratkaisua, tuotetta, palvelua tai ohjelmistoa? Prosessi ei muutu miksikään riippumatta suunnittelun kohteesta: ”Suunnittelemme ja muotoilemme asioita samalla tavalla, olipa kyse fyysisestä tuotteesta tai mobiiliapista”, Kouri kertoo. Suunnittelijat käyvät samat vaiheet aina läpi (kuva 3).

”Ensimmäinen ja kaikkein tärkein asia: pyrimme löytämään mikä oikea ongelma käyttäjällä tai asiakkaalla on”, Kouri alleviivaa. Asiakas- ja käyttäjätarpeiden löytämisen ja määrittelyn vaiheessa (discovery) pitää määritellä ja jäsennellä tehtävät. Nämä kaksi perustavaa asiaa helposti unohtuvat sekä pienillä että suuremmilla yrityksillä. Tavallisesti on hillitön kiire tekemään konkreettisia asioita ja unohdetaan, miksi suunnittelua asiakkaalle tehdään.

Design-vaiheessa suunnitellaan ratkaisu sekä rakennetaan ja testataan sen prototyyppi. Tehdään tekninen ja kaupallinen tarkastelu, mutta myös käyttäjien kanssa: onko tämä juuri se tuote, jota halutaan?

Valokuvan ja tekstin kollaasi Huld Oy:n kuusivaiheisesta muotoiluprosessista.
Kuva 3. Huldin muotoiluprosessi. (Kuva: Huld Oy)

Näissä ensimmäisissä vaiheissa tekeminen on kohtuullisen edullista. Jos esimerkiksi discovery-vaiheessa käytetään rahaa 10 yksikköä ja design-vaiheessa 20, kuudennessa kehitysvaiheessa eli yksityiskohtien suunnittelussa, rahaa kuluukin jo 40 yksikköä. Jos alkua ei ole tehty huolellisesti, tulee suuria ongelmia loppuvaiheessa: pahimmillaan muutetaan suuria kokonaisuuksia, mikä merkitsee räikeitä lisäkuluja. Kouri painottaakin: ”Keskitytään olennaiseen ja selvitetään, mikä on tärkeä asia”.

Muutoksen muotoilua

Olennaista ja kokonaisuuksien ymmärtämistä tähdentää myös toinen Design Venture Dayn puhuja TKI-johtaja Kristiina Soini-Salomaa LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutista. ”Miten muotoilu auttaa ennakointityössä ja mitä kyvykkyyttä muotoilijalla pitäisi olla?”, Soini -Salomaa kysyy. Ennakointiin auttavat muotoilun keinot, jotka painottavat kokonaisuuksien hallintaa epävarmuuksien merellä (Soini-Salomaa 2022).

Ennakointiin auttaa myös vastikään ilmestynyt Tehtävänä tulevaisuus – Tulevaisuuden muotoilijan työkirja (Nurminen & Ruokamo 2021), joka tuo esille muotoilun ja visuaalisen viestinnän osaamistarpeita nyt ja tulevaisuudessa. Tulevaisuuden tuotteiden ja palvelujen suunnittelussa tärkeimpiä ovat siis edelleenkin asiakas ja asiakaskokemus. Vain täyttämällä asiakkaiden tarpeet voimme onnistua suunnittelijoina ja muotoilijoina.

Kirjoittaja

Veli-Pekka Räty, TaT, DI, toimii LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutissa TKI-asiantuntijana. Hän toimii LABin Asiakaskokemuksen ja ihmislähtöisen muotoilun kasvualustalla asiantuntijana liiketoiminnan, median ja digitaalisen viestinnän näkökulmista.

Lähteet

Huld Oy. 2022. Huldin muotoiluprosessi. Esitys Design Venture Day 2022:ssa 10.5.2022.

Huld Oy. 2022. Huldin muotoilun tavoitteet lähtevät kolmesta näkökulmasta: teknisestä toimivuudesta, liiketaloudellisesta kannattavuudesta ja etenkin haluttavuudesta. Esitys Design Venture Day 2022:ssa 10.5.2022.

Kouri, J. 2022. Muotoile – investoi tulevaisuuteen! Esitys Design Venture Day 2022:ssa 10.5.2022.

Mustaniemi, T. 2022. Janne Kouri, Head of Industrial Design, Huld Oy. Design Venture Dayssä Kulttuuritila Nuijamiehessä Lappeenrannassa 10.5.2022. 

Nurminen, P. & Ruokamo, A. 2021. Tehtävänä tulevaisuus: tulevaisuuden muotoilijan työkirja. LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarja, osa 22. Viitattu 30.6.2022. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-366-3

Soini-Salomaa, K. 2022. Muutoksen muotoilua. Esitys Design Venture Day 2022:ssa 10.5.2022.

Linkit

Linkki 1. LAB-ammattikorkeakoulu. 2022. Design Venture Ohjelma – muotoilu yritysten liiketoiminnan vauhdittajana Etelä-Karjalassa. Viitattu 30.6.2022. Saatavissa http://lab.fi/design-venture

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.