Covid-19 on ajanut talouden ahdinkoon, kun ihmiset eivät matkusta, käy ostoksilla tai käytä palveluita. Globaali teollisuus hyytyy, kun raaka-aineiden ja komponenttien virta hidastuu. (mm. Parviala 2020.) Teknologinen erikoistuminenkaan ei suojaa pandemialta. Johtaja Timo Vuori Keskuskauppakamarilta arvioi, että Suomessa koetellaan eniten ICT-alaa, teknologiaa, elektroniikkaa sekä koneiden ja laitteiden osien valmistamista (Näveri 2020). Kun tuotanto ja myynti riippuvat hidastuneesta Kiinan tuotannosta, aallot lyövät myös alihankkijoihin ja jopa osaamisvetoisiin ICT-konsulttiyrityksiin (mm. Näkki & Torniainen 2020).
Mediassa uutisoidaan päivittäin lomautuksista ja yt-neuvotteluista, mutta digitaalinen peliteollisuus tuntuu kestävän varsin hyvin pandemian keskellä. Suomalaisen pelitalo Remedyn uutisoitiin kasvattaneen liikevaihtoaan yli 30 % ja sen osakkeiden tuottaneen jo yli 200 % tuoton. Myös Rovion ja Nextgamesin pörssikurssit ovat nousussa. (Leskinen & Rajala 2020.) Samaan aikaan kun muu yhteiskunta hiljenee, tilastot osoittavat, että ihmisten pelaaminen on kasvanut kymmeniä prosentteja pandemian aikana (mm. Hernandez 2020).
Tilastot eivät yllätä. Pelaamisesta on tullut keskeinen ajanvietteen muoto (Mähkä 2019), minkä lisäksi alan digitaaliset jakelukanavat, globaalit markkinat ja mm. joustavat työskentelytavat mahdollistavat notkeuden muutoin herkässä maailmantaloudessa. Siinä missä monella alalla etätyötä vielä ihmetellään, monikansallisissa pelinkehitystiimeissä verkon yli tapahtuva luova työ on ollut osa arkea jo pitkään (esim. DellaFave 2013).
Joustava peliala
Päijät-Hämeen liitto käynnisti huhtikuussa haun hankkeille, jotka vahvistavat alueen kuntien muutosjoustavuutta pandemian aiheuttaman talouskriisin hillinnässä ja luovat uutta elinkeinopotentiaalia (Päijät-Hämeen liitto 2020). Esimerkiksi globaaleista materiaalimarkkinoista riippuva mekatroniikkasektori on ollut yksi alueen merkittävimmistä työllistäjistä, ja matkailuelinkeino on nostettu yhdeksi strategiseksi kärkialueeksi. On todennäköistä, ettei nyt koettu pandemia jää viimeiseksi verkottunutta taloutta järisyttäväksi häiriötekijäksi. Lahden seudulla olisikin syytä ajatella proaktiivisesti ja tehdä rohkeita satsauksia esimerkiksi pelialan toimintaedellytyksiin, vaikkei se kuulu tällä hetkellä alueen strategiapapereiden avainsanoihin.
Peliteollisuuden kehittymiselle on hyvät eväät. Seudulla on aktiivista harrastustoimintaa, pelialalle sopivaa koulutusta niin Salpauksessa, LAB-ammattikorkeakoulussa kuin LUT-yliopistossakin sekä pelialan tekijöiden yhdistys, IGDA Finland Lahti Hub. Mikäli pelialan yrittäjyyttä tuettaisiin tarjoamalla alaspesifiä liiketoimintaneuvontaa ja rahoitusta, tilaisuuksia osaajien verkostoitumiseen ja tiloja pelinkehitykseen ja tekemisestä kumpuavan yhteisön kasvuun, luotaisiin uutta potentiaalia digitaaliseen liiketoimintaan.
Lisäksi, pelialan luovasta osaamisesta on hyötyä myös laajemmin: alueen yritykset tarvitsevat nyt kaiken digitaidon liiketoimintansa pelastamiseen ja kehittämiseen.
Linkit
https://paijat-hame.fi/rahoitus-ja-hankkeet/yleista-rahoituksesta/akke/
Lähteet
DellaFave, R. 2013. Working Remotely: Managing an Independent Game Development Team. Tutsplus.com. [Viitattu 10.4.2020]. Saatavissa: https://gamedevelopment.tutsplus.com/articles/working-remotely-managing-an-independent-game-development-team–gamedev-13320
Hernandez, P. 2020. As coronavirus forces people indoors, video games come to the rescue. Polygon.com. [Viitattu 10.4.2020]. Saatavissa: https://www.polygon.com/2020/3/18/21185620/coronavirus-gaming-statistics-twitch-discord-xbox-live-nintendo-eshop-data
Leskinen, J. & Rajala, A. 2020. Pelifirma loistaa, kun muut kompuroivat – Remedyn kokonaistuotto on jo 235 prosenttia. Kauppalehti.fi. [Viitattu 10.4.2020]. Saatavissa: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pelifirma-loistaa-kun-muut-kompuroivat-remedyn-kokonaistuotto-on-jo-235-prosenttia/d2b663ac-132b-4851-94ba-d951e339b71f
Mähkä, R. 2019. Peli on kulttuuria, kulttuuri on peliä. Lähikuva 3/2019, 3-6.
Näkki, J. & Torniainen, O. 2020. Etteplanin YT-neuvottelut päättyneet. Etteplan.fi. [Viitattu 10.4.2020]. Saatavissa: https://www.etteplan.com/fi/tiedotteet/etteplanin-yt-neuvottelut-paattyneet
Näveri, A. 2020. Koronavirus iskee myös Euroopan talouteen: Yritykset ennakoivat kyselyssä isoja menetyksiä alkuvuodelle, Suomessa harmia teollisuudelle. Yle.fi. [Viitattu 10.4.2020]. Saatavissa: https://yle.fi/uutiset/3-11234654
Parviala, A. 2020. Useissa suomalaisyrityksissä yt:t luvassa koronan takia ja Trump pahentaa tilannetta – Konepaja harkitsee tuotannon siirtämistä Suomeen. Yle.fi. [Viitattu 10.4.2020]. Saatavissa: https://yle.fi/uutiset/3-11252389
Perez, M. 2020. Video Games Are Being Played At Record Levels As The Coronavirus Keeps People Indoors. Forbes.com. [Viitattu 10.4.2020]. Saatavissa: https://www.forbes.com/sites/mattperez/2020/03/16/video-games-are-being-played-at-record-levels-as-the-coronavirus-keeps-people-indoors/#2b907357ba18
Kirjoittaja:
Ari Hautaniemi toimii LAB-ammattikorkeakoulun Teknologia-yksikössä kehittämispäällikkönä ja on Päijät-Hämeen liiton rahoittaman Pelialan osaamiskeskittymä-hankkeen projektipäällikkö.