Pyörämatkailun genreistä ja kohderyhmistä

Special interest tourism eli SIT-matkailu viittaa johonkin yksittäiseen kiinnostuksen kohteeseen pohjautuvaan matkailuun. Toisin kuin massamatkailu, SIT-matkailu keskittyy tämän tietyn kiinnostuksen kohteen ympärille rakentuvaan toimintaan. Koska SIT-matkailijoiden kulutuskäyttäytyminen eroaa valtavirrasta, edellyttää siihen liittyvien palvelujen kehittäminen palveluntarjoajalta tavallista syvempää asiakasymmärrystä (McKercher & Chan 2005). Pyörämatkailu on erinomainen esimerkki SIT-matkailusta erityisesti silloin, kun puhutaan aktiivisista matkailijoista, joilla pyöräily on matkan pääasiallinen matkustusmotiivi. Pyörämatkailun käsitteen alla SIT-matkailussa on eroteltavissa myös pienempiä alakategorioita, kuten maantiepyöräily, maastopyöräily, perhepyöräily ja retkipyöräily, joista jokaisella on omat kulutuskäyttäytymistä muovaavat erityispiirteensä (CBI 2024).

Kasvupotentiaalia ja trendejä

Matkailupalvelujen kehittämisen näkökulmasta SIT-matkailu on mielenkiintoinen kohde, koska se tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia palvelujen räätälöintiin ja uusien kohderyhmien tavoittamiseen. SIT-matkailuun liittyy tällä hetkellä globaalisti suuria kasvuodotuksia esimerkiksi sen vuoksi, että ihmiset etsivät matkoiltaan autenttisia kokemuksia, joita tämäntyyppinen matkailu usein tarjoaa (Future Market Insights 2024). Pyörämatkailussa suurin markkinapotentiaali liittyy tällä hetkellä retkipyöräilyyn (tour cycling), johon yhdistyy myös muita tällä hetkellä trendikkäitä teemoja, kuten sosiaalinen media & blogit, gravel pyöräily, bikepacking ja paikalliset tarinat (CBI 2024).

LAB-ammattikorkeakoulun ja Hämeen virkistysalueyhdistyksen yhteisessä Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeessa kehitetään Kanta-Hämeen pyörämatkailupalvelujen sisältöjä ja näkyvyyttä (LAB 2024). Hankkeessa on tarkoitus tuottaa muun muassa alueen vetovoimakohteita yhdistävä runkoreitti, joka auttaa tekemään näkyväksi alueen kohteita sekä pyörämatkailun palveluja. Kiinnostaviin käyntikohteisiin reitin varrella kuuluvat esimerkiksi Torronsuon ja Liesjärven kansallispuistot sekä Evon retkeilyalue.  

[Alt-teksti: henkilö pyöräilee metsäisessä maastossa.]
Kuva 1. Bikepacking on erinomainen keino tutustua Kanta-Hämeen maaseutuun pyöräillen. Kuva Liesjärven kansallispuistosta. (Kuva: Häme by Cycle -hanke / Jaska Halttunen)

Asiakasymmärrystä ja räätälöityjä palveluja

Pyörämatkailijat eivät ole keskenään yhtenäinen ryhmä, vaan erilaisia pyöräilyn muotoja harrastavilla matkailijoilla on keskenään hyvin erilaisia kulutustottumuksia. Siinä missä maantiepyöräilijät ovat yleensä urheilullisia ja polkevat usein myös suurissa ryhmissä, on retkipyöräilijä asenteeltaan rennompi ja arvostaa kokemuksessa enemmän luontoyhteyttä sekä seikkailullisia elementtejä (CBI 2024). Perhepyöräilijä sen sijaan liikkuu tutun lähipiirin muodostamassa pienessä ryhmässä ja arvostaa pyörämatkallaan helppoa saavutettavuutta sekä valmiiksi mietittyjä palvelukokonaisuuksia (CBI 2024; Paananen 2024).

Häme by Cycle -hankkeessa tuotettavan alueellisen pyöräilyreitin kaksi keskeistä kohderyhmää ovat retkipyöräilijät ja perhepyöräilijät, joista jälkimmäiselle tullaan reittikokonaisuudessa osoittamaan omat reittiosuutensa. Näistä teemoista erityisesti perhepyöräily on tällä hetkellä vielä melko heikosti huomioitu suomalaisessa pyörämatkailun palvelutarjonnassa.

[Alt-teksti: kartanomaisen suuren rakennuksen edessä on kaksi retkiasuista hymyilevää pyöräilijää.]
Kuva 2. Radalla Resort Iitissä on yksi Päijät-Hämeen Tervetuloa pyöräilijä -yrityksistä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi, että yritys tarjoaa turvallisen paikan pyörän säilyttämiseen ja mahdollisuuden sähköpyörän lataamiseen sekä juomapullon täyttöön. (Kuva: Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hanke)

Kokonaisuutena Häme by Cycle -yhteistyö tulee nostamaan myös pyörämatkailun valtakunnallisesta kehittämisestä ja markkinoinnista vastaavan Pyörämatkailukeskuksen kehittämää Tervetuloa pyöräilijä -tunnusta (Bikeland 2024) työkaluna pyörämatkailusta kiinnostuneiden toimijoiden asiakasymmärryksen parantamiseen. Hankkeen käynnistyessä Kanta-Hämeessä oli seitsemän Tervetuloa pyöräilijä -tunnuksen saanutta yritystä, mutta tätä määrää on tarkoitus kasvattaa huomattavasti hankkeen toiminnan kautta.

Tunnuksen kriteeristö auttaa yrittäjää ymmärtämään paremmin pyöräilevien asiakkaidensa tarpeita. Asiakkaiden suuntaan se toimii merkkinä palvelujen räätälöidystä asiakasystävällisyydestä, joka SIT-matkailussa on monille asiakkaille ratkaiseva tekijä valittaessa omiin tarpeisiin sopivinta palveluvaihtoehtoa.

Kirjoittaja

Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeen projektipäällikkönä. Hankkeen osatoteuttajana toimii Hämeen virkistysalueyhdistys.

Lähteet

CBI. 2024. Cycling tourism market potential. Viitattu 15.10.2024. Saatavissa https://www.cbi.eu/market-information/tourism/cycling-tourism/market-potential

Future Market Insights. 2024. Special Interest Tourism Market Outlook from 2024 to 2034. Viitattu 15.10.2024. Saatavissa https://www.futuremarketinsights.com/reports/special-interest-tourism-sector-overview-and-analysis

LAB. 2024. Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hanke. Viitattu 15.10.2024. Saatavissa https://lab.fi/en/project/hame-cycle-kanta-hameen-pyoramatkailun-kehittaminen

McKercher, B., & Chan, A. 2005. How special is special interest tourism? Journal of Travel Research, 44(1), 21–31. Viitattu 15.10.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1177/0047287505276588

Paananen, J. 2023. Bike like a Finn, OSA III -perhepyörämatkailua. Bikeland. Viitattu 15.10.2024. Saatavissa https://www.bikeland.fi/post/bike-like-a-finn-py%C3%B6r%C3%A4ile-kuten-suomalaiset-osa-3