Pyörämatkailu oli Suomessa vielä kymmenen vuotta sitten yksi monista pienistä matkailukesän huippusesonkia vilkastuttavista tekijöistä. Nykyään tilanne on toinen, ja eri puolilla Suomea nähdään entistä selvemmin pyörämatkailuun liittyvä kaupallinen potentiaali, joka meillä yhdistyy vahvimmin retkipyöräilyyn (YLE 2021; Ellare 2024). Tässä artikkelissa pohditaan, millaisia mahdollisuuksia pyörämatkailu tarjoaa Kanta-Hämeen maaseudun yrittäjälle, ja millaista kiriapua niiden hyödyntämiseen on saatavilla LAB-ammattikorkeakoulun ja Hämeen virkistysalueyhdistyksen yhteisestä Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeesta (LAB 2024).
Alueen luontaisen vetovoiman hyödyntäminen
Kanta-Hämeen runsas ja hyväkuntoinen tieverkosto, kauniit järvi- ja metsämaisemat sekä kiinnostavat kulttuurihistorialliset käyntikohteet luovat vahvan pohjan alueen vetovoimalle pyörämatkailukohteena. Tätä vahvistaa Kanta-Hämeen helppo saavutettavuus pääkaupunkiseudulta käsin sekä alueen koko ajan kehittyvä pyöräilyreittien verkosto, joka tarjoaa kiinnostavia mahdollisuuksia sekä maastopyöräilyyn että maantiepyöräilyyn. Maastopyöräilyn huippukohteita alueella ovat tällä hetkellä muun muassa Aulangon, Evon retkeilyalueen uudet reitit sekä Poronpolun alue Lopella (Metsähallitus 2024a,b; Visit Loppi 2024). Tiepainotteiseen retkipyöräilyyn kiinnostavia sisältöjä tarjoaa Hämeen härkätien historiallinen reitti (Visit Häme 2024). Uutta vetovoimaa alueelle tullaan lähitulevaisuudessa saamaan LAB-ammattikorkeakoulun ja Hämeen virkistysalueyhdistyksen yhteisessä Häme by Cycle -hankkeessa (LAB 2024) ideoitavasta Häme by Cycle -runkoreitistä.
Pyöräily-ystävällisten yritysten verkostoituminen
Reitti-infrastruktuurin ja nähtävyyksien ohella myös matkailupalvelujen asiakasystävällisyys vaikuttaa suuresti alueen suosioon pyörämatkailukohteena. Pyörämatkailun valtakunnallisesta kehittämisestä ja markkinoinnista vastaavan Pyörämatkailukeskuksen kriteerien mukaisesti pyöräily-ystävälliseksi tunnistautuneita yrityksiä oli Kanta-Hämeessä vuoden 2024 elokuun alussa vain kuusi kappaletta, mikä on kotimaisessa vertailussa erittäin pieni määrä (Bikeland 2024). Tämä Tervetuloa pyöräilijä -yritysten verkosto, jonka tunnettuutta Häme by Cycle -hanke edistää Kanta-Hämeessä, auttaa yrityksiä ymmärtämään entistä paremmin pyöräilevien asiakkaiden tarpeita ja vastavuoroisesti lisää asiakkaiden mahdollisuuksia löytää omiin tarpeisiinsa parhaiten soveltuvat (ts. pyöräily-ystävälliset) palvelut.
Verkosto tarjoaa yrityksille myös näkyvyyttä ja mahdollisuuksia kehittää omia palvelujaan yhteistyössä muiden samasta teemasta kiinnostuneiden toimijoiden kanssa. Koska pyöräilevän asiakkaan tarvitsemien palvelujen kokonaisuus sisältää erilaisia palveluja varusteista, majoituspalveluista ja ravitsemuspalveluista ohjelmapalveluihin, nähtävyyskohteisiin ja logistiikkaan, avaa tämä yhteistyö monille yrityksille kokonaan uusia ovia verkostoitumiseen.
Ympäristöystävällisyyden ja lähiympäristön arvon nostaminen
Pyörämatkailu on ympäristöystävällinen matkailun muoto, jonka hiilijalanjälki on pieni, ja johon liittyy vahva yhteys ympäristöön. Se on ”hidasta matkailua”, joka arvostaa luontoelämyksiä ja paikallisen ympäristön kokemuksia (Pavione & Pezzetti 2016).
Näiden ominaisuuksiensa kautta pyörämatkailu on myös yksi keino nostaa paikallisen ympäristön arvoa ja tehdä sen ”pienistä” kohteista suuria. Tavallaan pyörämatkailu tarjoaa tätä kautta myös yrittäjille mahdollisuuden lisätä ymmärrystä lähiympäristön arvosta ja innostaa paikallista yhteisöä vaalimaan sitä.
Kirjoittaja
Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeen projektipäällikkönä. Hankkeen osatoteuttaja on Hämeen virkistysalueyhdistys.
Lähteet
Bikeland. 2024. Tervetuloa pyöräilijä -tunnus. Pyörämatkailukeskus. Viitattu 6.9.2021. Saatavissa https://www.bikeland.fi/tervetuloapyorailijatunnus
Ellare Oy. 2024. Kotimaan pyörämatkailututkimus 2022. Viitattu 6.9.2021. Saatavissa https://www.ellare.fi/blogi/kotimaan-pyoramatkailututkimus-2022
LAB. 2024. Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen. Hanke. Viitattu 6.9.2021. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/hame-cycle-kanta-hameen-pyoramatkailun-kehittaminen
Metsähallitus. 2024a. Aulangon reitit. Luontoon.fi. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa https://www.luontoon.fi/aulanko/reitit
Metsähallitus. 2024b. Evon reitit. Luontoon.fi. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa https://www.luontoon.fi/evo/reitit
Pavione, E. & Pezzetti, R. 2016. Cycle tourism as a form of sustainable tourism: The importance of a policy for its enhancement. Fostering Entrepreneurship through CCR. University of Insubria. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa https://strategica-conference.ro/wp-content/uploads/2022/05/83-1.pdf
Visit Loppi. 2024. Poronpolku. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa http://www.visitloppi.com/fi/reitit/kartat/poronpolku.pdf
Visit Häme. 2024. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa https://visithame.fi/luonto/reitit/pyorailyreitit/harkatie/
YLE. 2021. Pyörämatkailu vastaa ajan henkeen: Suosion kasvu näkyi viime kesänä Turun saaristosta Lappiin. Viitattu 6.9.2021. Saatavissa https://yle.fi/a/3-11878832