Sähköinen näkyvyys – tarvitaanko sitä?

Otsikon kysymys sähköisen näkyvyyden merkityksestä voi olla osalle täysin päivänselvä asia, mutta ei suinkaan kaikille. Monet mikroyritykset pärjäävät Suomessa vallan hyvin ilman kattavaa sosiaalisen median kanavapakkia tai jopa ilman omia verkkosivuja. Jos päivittäinen toiminta ei kaipaa sähköistä näkyvyyttä, ei toimia sen eteen välttämättä ole tehty. Mutta entäpä jos yritys lähestyy omistajanvaihdostilannetta? Voisiko sähköisestä näkyvyydestä olla hyötyä uutta omistajaa etsiessä? Tähän kysymykseen opiskelijat vastasivat innovoinnin keinoin.

Innovoinnin toteutti LAB-ammattikorkeakoulun hallinnoima Yritysten elinkaarivalmennus ELIVA. Hankkeessa on tavoitteena luoda malli, jolla integroidaan LAB-ammattikorkeakoulun opetusta ja Etelä-Karjalan alueen yrityskenttää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijoiden ja LAB-ammattikorkeakoulun osaamista voidaan hyödyntää yrityksen kehittämisen tarpeisiin yrityksen erilaisissa elinkaarivaiheissa. Linkki ELIVA -hankkeen verkkosivuille. (Linkki 1)

Innovointi toteutettiin 24 tunnin innovointina, jossa on tehtävänannosta lähtien tasan vuorokausi aikaa saada valmis perusteltu esitys. Innovoijina toimivat LAB-ammattikorkeakoulun Lappeenrannan kampuksen markkinoinnin opiskelijat hyödyntäen perustamaansa markkinointiosuuskuntaa. Innovoinnit ovat vakiintunut palvelu, jota osuuskunnat tarjoavat erilaisiin haasteisiin asiakkaille  (Kokkonen 2022).

[Alt-teksti: kymmenkunta nuorta ihmistä istumassa aulatilassa, jossa on sohvia ja nojatuleja, pöytä, kirjapino ynnä muuta.]
Kuva 1. Markkinointiosuuskunta Saaga valmiina 24 tunnin innovointiin. (Kuva: Anu Nuutinen)

Tuttuun tapaan opiskelijoilta tuli runsaasti ideoita, näkemyksiä ja ehdotuksia. Esittelen tässä muutaman innovoinnissa korostuneen perustelun.

“Jos ei ole somea, onko vakavasti otettava yritys?”

Ensivaikutelma eli sähköinen käyntikortti. Digitaalinen näkyvyys verkkosivujen tai sosiaalisen median kautta toimii monesti sähköisenä käyntikorttina, eli asiakas tai ostajaehdokas saa ensivaikutelman yrityksestä tämän sähköisen näkyvyyden perusteella. Tätä ei siis pitäisi aliarvioida.

Kustannustehokkuus. Digitaalinen näkyvyys on monessa tilanteessa huomattavasti edullisempaa toteuttaa kuin perinteinen näkyvyys. Yhden lehti-ilmoituksen hinnalla voi toteuttaa lukuisia eri näkyvyyden keinoja digitaalisessa maailmassa ja tavoittaa näin enemmän ihmisiä.

Elinvoimaisuuden osoittaminen. Mikäli yrityksellä ei ole minkäänlaista aktiivista diginäkyvyyttä tai verkkosivut ovat vanhentuneita, voi yritys vaikuttaa etenkin nuorempien silmissä ”kuolleelta” eli yrityksen toiminnan elinvoimaisuus voi vaikuttaa kyseenalaiselta.

Mobiilinäkyvyys. Digitaalinen näkyvyys on lähes ainoa tapa näkyä ihmisten mobiililaitteissa.

Brändiarvo. Brändiin ja sen arvoon vaikuttaa suoraan yrityksen näkyvyys sekä näkyvyyden luomat mielikuvat. Digitaalinen näkyvyys on tehokas keino tähän, mutta määrää ei tule tehdä laadun hinnalla. Kaikki digitaalinen viestintä on pyrittävät tekemään laadukkaasti ja selkeästi.

Opiskelijat löysivät lyhyessä ajassa lukuisia perusteluja sähköisen näkyvyyden merkityksestä sekä ehdotuksia sen paremmasta hyödyntämisestä erityisesti omistajanvaihdostilanteisiin; ”sinulle, joka haluat elämäntyöstäsi parhaan mahdollisen hinnan”. Kuten edellisistä ehdotuksista voi helposti päätellä, niin tämäkin viestintämuoto vaatii yritykseltä paneutumista ja aktiivisuutta. Toisaalta taas edut ovat merkittäviä, joten tuotos/panos -suhde on varsin hyvä.

Kirjoittaja

Sampo Kokkonen toimii asiantuntijana ELIVA-hankkeessa sekä tiimivalmentajana ja markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Kokkonen, S. 2022. Innovoinnit tukevat alueellista elinkeinoelämää. LAB Focus. Viitattu 31.3.2023. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/innovoinnit-tukevat-alueellista-elinkeinoelamaa/

Linkit

LAB. 2023. Yritysten elinkaarivalmennushanke ELIVA. Hanke. Viitattu 31.3.2023. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/yritysten-elinkaarivalmennushanke-eliva