Sosiaalihuollon tiedonhallinnassa eletään historiallisesti merkittävää aikaa, kun sosiaalihuollon organisaatiot liittyvät vaiheittain Kanta-palvelujen sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttäjiksi (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023). Tämä muutos mahdollistaa sen, että kansalaiset voivat lukea myös omia sosiaalipalvelujen asiakkuudessa kirjattuja tietojaan OmaKannassa, ja asiakastiedot ovat ammattilaisten käytettävissä niissä palveluissa, missä asiakas kulloinkin asioi, vaikka asuinpaikka vaihtuisi (Nissilä 2024).
Sosiaalipalveluissa muodostuvan asiakastiedon ja tiedon käyttäjien määrä tulee kasvamaan Kanta- ja OmaKanta-palveluiden kehityksen myötä.
Asiakastietoa on jo Kanta-palveluissa ja OmaKannassa
Kanta-palvelut on sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen digitaalinen palvelu kansalaisille, apteekeille sekä sosiaali- ja terveydenhuollolle. Sosiaalihuollossa sosiaalityöntekijät, sosiaaliohjaajat ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt kirjaavat ja tallentavat tietoja oman organisaation asiakastietojärjestelmiin ja Kantaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt voivat lukea niiden asiakkaiden ja potilaiden tietoja, jotka ovat heidän asiakkuudessaan tai hoidossa. Ammattihenkilöt käyttävät asiakasta koskevia tietoja vain silloin, kun ne ovat tarpeellisia asian käsittelyn kannalta. (Kanta.fi 2024.)
OmaKanta on Kanta-palveluihin kuuluva valtakunnallinen asiointipalvelu kansalaisille. OmaKannan avulla kansalainen voi katsella, hyödyntää ja hallinnoida omia terveys- ja reseptitietojaan sekä kasvavassa määrin myös sosiaalihuollon asiakastietojaan. Asiakastietolaki (703/2023) mahdollistaa terveystietojen ja sosiaalipalvelujen tietojen turvallisen näyttämisen OmaKannassa vahvaa tunnistautumista käyttäen. OmaKannassa tapahtuu myös tietojen luovuttamista koskevan luovutusluvan ja kiellon antaminen sekä tietojen käytön ja luovutusten seuranta. (Kanta-sanasto 2024.)
Tiedon laadun varmistaminen
OmaKannan käyttöönotto sosiaalihuollossa vaatii organisaatioilta jatkuvaa palvelun käytön seurantaa ja yhteiskehittämistä asiakkaille joustavien ja vaikuttavien palvelujen kehittämiseksi sekä henkilöstön työtä helpottavien tietojärjestelmien ja -palvelujen kehittämiseksi (STM 2023, 19–20). Sosiaalihuollossa on tarve yhtenäistää kirjaamiskäytäntöjä ja parantaa ohjeiden saavutettavuutta kirjaamisen ja tiedon laadun parantamiseksi. Täsmällinen ja kattava kirjaaminen sekä kirjaamisen systemaattinen arviointi nähdään tehokkaina keinoina laadun kehittämisessä. Henkilöstön osaamisen ylläpitämiseksi tarvitaankin strukturoitua perehdytystä ja koulutusta rakenteisen kirjaamisen merkityksestä sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan kokonaisuudessa. (Sujamo 2024.)
Tiedon laadun varmistaminen sosiaalihuollossa sisältää henkilöstön osaamisen ja riittävyyden turvaamisen, kirjaamiskäytäntöjen johtamisen, yhtenäiset rakenteisen kirjaamisen käytännöt ja yhteen toimivat asiakastietojärjestelmät sekä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien tiedottamisen ja ohjaamisen. (Nissilä 2024; Sujamo 2024).
LAB-amk vahvistaa opettajien tiedonhallinnon osaamista
Sosiaalihuollossa tarvittavan kirjaamisosaamisen turvaamiseksi on LAB-ammattikorkeakoulussa lähdetty sosionomikoulutuksen opetussuunnitelman kehittämistyön (LAB 2024) rinnalla tavoitteellisesti vahvistamaan myös sosionomikoulutuksen opettajien tiedonhallinnan osaamista. Opettajien osaamisen kehittymisen suunnittelua ja osaamisen jakamista tuetaan yhteisöohjautuvissa opettajatiimeissä (Ojala 2024; Kivinen ym. 2023).
Kirjoittaja
Tarja Tolonen toimii sosiaalialan lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.
Lähteet
kaboompics. 2015. Grabowska, K. Kännykkä, mobiili, älypuhelin. Viitattu 26.8.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/k%C3%A4nnykk%C3%A4-mobiili-%C3%A4lypuhelin-791644/
Kanta.fi. 2024. Sote-ammattilaiset. Tietoa Kannasta. Viitattu 6.6.2024. Saatavissa https://www.kanta.fi/ammattilaiset/tietoa-kannasta
Kanta-sanasto. 2024. OmaKanta. Viitattu 26.8.2024. Saatavissa https://sotesanastot.thl.fi/termed-publish-server/vocabulary/101f25c9-6c1a-453c-abf4-a2ddfb7c9e4c/concept/9f9bdfe4-2c35-423c-908a-823bcae17fd9
Kivinen, E., Wright, H. & Vanhanen-Nuutinen, L. 2023. Pedagogista hyvinvointia kehittämässä työelämän innovaatiokorkeakoulussa. LAB Focus. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 5.9.2024 Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/pedagogista-hyvinvointia-kehittamassa-tyoelaman-innovaatiokorkeakoulussa/
LAB. 2024. Sosionomikoulutus. Opinto-opas. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 5.9.2024. Saatavissa https://opinto-opas.lab.fi/68178/fi/68117/68143
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023 (Asiakastietolaki). Finlex. Viitattu 6.6.2024. Saatavissa https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2023/20230703
Ojala, K. 2024. Tiimin osaamista kehittämässä. LAB Focus. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 5.9.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/tiimin-osaamista-kehittamassa/
Nissilä, J. 2024. Sosiaalihuollon tiedot OmaKantaan – mikä muuttuu? Kanta, kela tietopalvelut. Luento. Sote ATK-päivät. 28.5.2024. Tampere.
STM. 2023. Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023–2035. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:32. Viitattu 6.6.2024. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165288/STM_2023_32.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sujamo, R. 2024. Sosiaalihuollon kirjaaminen ja tiedon laatu. Tiedon laadun parantaminen Pirkanmaan hyvinvointialueella. Luento. Sote ATK-päivät. 28.5.2024. Tampere.