LAB-ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksessa on käynnistetty sosiaaliohjauksen profiilin kirkastaminen osana LAB-ammattikorkeakoulun ja hyvinvointiyksikön strategiatyötä (LAB 2024a). Tavoitteena on edistää sosiaaliohjauksessa vaadittavan tulevaisuuden osaamisen kehittymistä sosionomikoulutuksessa sekä tukea sosiaaliohjauksen rakentamista sosiaalipalveluna ja tehtävänä tutkimuksen, kehittämisen ja innovaatiotoiminnan keinoin.
Sosionomi AMK on sosiaalihuollon ammattihenkilö
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto, sosionomi AMK, oikeuttaa harjoittamaan sosionomin ammattia. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto myöntää hakemuksesta oikeuden harjoittaa sosionomin ammattia sosiaalihuollon laillistettuna ammattihenkilönä (Ammattihenkilölaki 817/2015, 8 §). Sosionomin työtä ohjaavat sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden lisäksi lait ja asetukset (Talentia ry 2022).
Valmistuneet sosionomit ovat Talentian urapolkuselvityksen (Landgrén 2023, 21) mukaan enenevässä määrin työllistyneet sosiaaliohjaajan tehtäviin sosiaaliohjauksen eri työalueille, kuten lapsiperhepalvelut, lastensuojelu ja aikuisten palvelut. Sosiaaliohjauksen tehtävissä edellytetään sosiaaliohjauksen ammatillista osaamista asiakastyönprosessista, kohtaamisesta, vuorovaikutuksesta, yhteistyöstä, lainsäädännöstä, palvelujärjestelmästä, kehittämisestä, asiakastyön käytännöistä ja menetelmistä sekä hyvinvoinnin, toimintakyvyn, voimavarojen, osallisuuden ja arjen- sekä elämänhallinnan vahvistamisesta (Helminen 2022, 32).
Sosiaaliohjauksella tarkoitetaan yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen neuvontaa, ohjausta ja tukea palvelujen käytössä sekä yhteistyötä eri tukimuotojen yhteensovittamisessa. Tavoitteena on yksilöiden ja perheiden hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen vahvistamalla elämänhallintaa ja toimintakykyä. (Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 16 §.)
Kehittämistyö jatkuu
Sosionomi AMK:n tulevaisuuden osaamista sosiaaliohjauksessa tarkastellaan hyödyntäen Helmisen (2022, Kuva 1) sosiaaliohjausta sosiaalipalveluna kuvaavia elementtejä asiakastyön toteutuksesta sekä LABin sosiaali- ja terveysalan opetussuunnitelmien läpileikkaavia osaamisalueita: 1) Digitaalinen ja hyvinvointiteknologian osaaminen, 2) Tiedon hallinnan ja hyödyntämisen osaaminen sekä 3) Moninaisuus ja monialainen osaaminen. (Tiittanen & Id-Korhonen 2023.)
Vuoden 2024 käyttöön otetussa sosionomikoulutuksen opetussuunnitelmassa (LAB 2024b) on vahvistettu sosiaali- ja terveysalan läpileikkaavia osaamisalueita. Kevään 2024 aikana on laadittu kahden vuoden kehittämis- ja työsuunnitelma sosiaaliohjauksen profiilin kirkastamiseksi. Sosiaaliohjauksen profiilin kirkastamista jatketaan syksyllä 2024 yhdessä sosionomiopiskelijoiden ja sosionomikoulutuksen opettajien yhteisöohjautuvien tiimien sekä työelämäkumppaneiden kanssa.
Kirjoittaja
Tarja Tolonen toimii sosionomikoulutuksen lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.
Lähteet
Helminen, J. 2022. Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viitattu 6.6.2024. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/782653/DIAK_TYOELAMA_27_web.pdf?sequence=2&isAllowed=y
LAB. 2024a. LAB strategia 2030. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 6.6.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/info/tietoa-meista/strategia
LAB. 2024b. Sosionomikoulutus. Opinto-opas. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 6.6.2024. Saatavissa https://opinto-opas.lab.fi/68178/fi/68117/68143
Landgrén, S. 2023. Vastavalmistuneiden urapolut 2023. Vuosina 2021–2022 valmistuneiden Talentian jäsenten sijoittuminen työelämään sekä kokemukset saadusta koulutuksesta. Viitattu 6.6.2024. Saatavissa https://www.talentia.fi/wp-content/uploads/2024/01/talentia_vastavalmistuneiden-urapolut-2023.pdf
Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015 (Ammattihenkilölaki). Finlex. Viitattu 6.6.2024. Saatavissa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20150817
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 703/2023 (Asiakastietolaki). Finlex. Viitattu 6.6.2024. Saatavissa https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2023/20230703
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014. Finlex. Viitattu 6.6.2024. Saatavissa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141301
Talentia ry. 2022. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Saatavissa https://talentia.lukusali.fi/#/reader/4fb08bf6-d9e1-11ed-bdad-00155d64030a
Tiittanen, H. & Id-Korhonen, A. 2023. Tulevaisuuden osaaminen ja strategian toteuttaminen sosiaali- ja terveysalan opetussuunnitelmissa. LAB Pro. Viitattu 6.6.2024. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/tulevaisuuden-osaaminen-ja-strategian-toteuttaminen-sosiaali-ja-terveysalan-opetussuunnitelmissa/