Surffausta digitalisaation aallonharjalla

Sosiaali- ja terveysala on keskellä suurta murrosta, kun digitalisaation avulla muutetaan tapaa, jolla palveluita tarjotaan ja vastaanotetaan. Datan merkitys on kasvanut räjähdysmäisesti. Tämä kehitys tuo mukanaan valtavia mahdollisuuksia uudenlaisille yhteistyömuodoille yritysten ja alan toimijoiden välille.

[ALT-text: Kaksi ihmistä surffaa murtuvan aallon harjalla. Taustalla näkyy futuristinen kaupunkikuva, jonka taivaalla on pilviä, joiden lomasta kajastaa aurinko. Lisäksi taivaalla näkyy erilaisia teknisiä kuvakkeita ja niitä yhdistäviä viivoja.]
Kuva 1. Tekoälyn näkemys surffaamisesta digitalisaation aallonharjalla. (Kuva: Copilot / Hannu Kaikonen)

Datan kerääminen ja analysointi

Ensimmäinen askel datan hyödyntämisessä on sen kerääminen ja analysointi. Sosiaali- ja terveysalalla dataa voidaan kerätä esimerkiksi potilastietojärjestelmistä, sensoriteknologiasta ja mobiilisovelluksista. Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää dataa kertyy paljon myös varsinaisen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ulkopuolella. Tämä data on vielä hyvin pitkälti hyödyntämätön voimavara niin yksilön oman terveyden ylläpitämisessä kuin elinkeinoelämän kasvussa ja yhteiskunnallisessa päätöksenteossa (Sitra 2022). Data tarjoaa arvokasta tietoa, joka auttaa ymmärtämään paremmin asiakkaita ja heidän tarpeitaan. Dataa analysoimalla voidaan tunnistaa trendejä, ennakoida tulevia tarpeita ja kehittää uusia tuotteita tai palveluita.

Personoidut palvelut

Yksi merkittävimmistä datan hyödyntämisen mahdollisuuksista on personoitujen palveluiden tarjoaminen. Mobiilisovellusten ja potilasportaalien käytön yleistyminen mahdollistaa potilaiden osallistumisen omaan hoitoonsa. Analysoimalla asiakkaiden terveystietoja ja käyttäytymismalleja palveluita voidaan räätälöidä yksilöllisten tarpeiden mukaan. Tämä parantaa asiakaskokemusta ja lisää asiakasuskollisuutta.

Etäpalvelut: terveydenhuolto kaikkialla

Videovastaanotot, chat, etäkuntoutus ja muut etäpalvelut ovat nousseet suureen suosioon viime vuosina. Ne mahdollistavat terveydenhuollon ammattilaisten ja potilaiden välisen yhteydenpidon ajasta ja paikasta riippumatta. Näin palveluita voidaan tarjota laajemmalle asiakaskunnalle ilman suuria investointeja infrastruktuuriin. Asiakas voi saada hoitoa ja neuvontaa omalta kotisohvaltaan, mikä parantaa palvelujen saavutettavuutta sekä vähentää liikkumisen aiheuttamaa ympäristökuormitusta ja terveydenhuollon ammattilaisten työtaakkaa.

Tekoäly: tulevaisuuden avainkilpailuetu

Tekoäly (AI) ja koneoppiminen muuttavat radikaalisti sosiaali- ja terveysalaa. AI voi esimerkiksi analysoida potilaiden dataa ja tehdä ennakoivia hoitosuosituksia, jotka perustuvat yksilön terveystietoihin, mikä vähentää ihmistyön tarvetta ja vapauttaa henkilöstöä muihin tehtäviin. Tämä voi olla pk-yrityksille mahdollisuus, sillä uusille helposti integroituville tekoäly- tai koneoppimisen sovelluksille on lähitulevaisuudessa paljon kysyntää.

Data-analytiikka ja tiedolla johtaminen

Tiedolla johtaminen, eli dataan perustuvaa päätöksenteko, on kasvava trendi, joka voi merkittävästi parantaa toiminnan tehokkuutta. Asiakastiedon analysointi ja hyödyntäminen voivat auttaa optimoimaan palveluja ja tuomaan lisäarvoa sekä palvelun tuottajalle että asiakkaalle. Ne toimijat, jotka varhaisessa vaiheessa omaksuvat tiedolla johtamisen, voivat tehdä entistä tarkempia ja strategisempia päätöksiä esimerkiksi resurssien kohdentamisen ja uusien palvelujen kehittämisen suhteen.

Tehokkuuden parantaminen

Tuottamalla työkaluja datan analysointiin voidaan auttaa parantamaan toiminnan tehokkuutta. Esimerkiksi sairaaloissa datan avulla voidaan ennustaa potilasvirtoja ja suunnitella toiminta sen mukaisesti, mikä vähentää odotusaikoja ja parantaa hoidon laatua. Myös työnjakoa uudistamalla voidaan savuttaa merkittäviä säästöjä. On arvioitu, että kustannussäästöä syntyy yli 70 miljoonaa euroa vuodessa. Arvio perustuu tehokkaaseen dataohjauksen ja datan saatavuudenmahdollistamaan tehtävien siirtoon ammattiryhmältä toiselle. Sairaanhoitajille vapautuu enemmän aikaa ydintyöhönsä, kun alemman palkkatason hoitohenkilöstö voi suorittaa noin 10 prosenttia aiemmin sairaanhoitajilla olleista tehtävistä. (Sitra 2023)

Johtopäätös

Digitalisaation mahdollisuudet ovat valtavat, ja sosiaali- ja terveysalan toimijoille nämä trendit tarjoavat keinoja tehostaa toimintaa, parantaa asiakaskokemusta ja luoda uusia innovatiivisia palveluja. Etäpalvelut, tekoäly, data-analytiikka ja terveysteknologia ovat vain muutamia esimerkkejä digitalisaation tuomista mahdollisuuksista.

Arvokas data käyttöön -hankkeessa (LAB 2024) lisätään Etelä-Karjalan ja Päijät-Hämeen alueella toimivien sosiaali- ja terveys- sekä hyvinvointialan yrittäjien osaamista ja luodaan uusia liiketoimintatapoja. Datan hyödyntämisellä on tässä keskeinen rooli.

Kirjoittaja

Hannu Kaikonen toimii LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä, Arvokas data käyttöön -hankkeessa TKI-asiantuntijana sekä hyvinvointiteknologiaan keskittyvän testaus-, arviointi- ja kehittämisympäristö LAB WellTechin teknologia-asiantuntijana.

Lähteet

LAB. 2024. Arvokas data käyttöön. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 12.12.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/arvokas-data

Sitra. 2022. Terveysdatan sujuva ja turvallinen käyttö. Viitattu 12.12.2024.
Saatavissa https://www.sitra.fi/julkaisut/terveysdatan-sujuva-ja-turvallinen-kaytto/

Sitra. 2023. Datasta voimaa sote-järjestelmään. Viitattu 12.12.2024.
Saatavissa https://www.sitra.fi/julkaisut/datasta-voimaa-sote-jarjestelmaan/