Taimesta taidoksi – mentorointi rakentaa juuret osaamisen jakamiselle

LAB-ammattikorkeakoulussa toteutuu vuonna 2024 Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen, Jotpan (Jotpa 2024), rahoittama täydennyskoulutushanke Sosionomista varhaiskasvatuksen sosionomiksi, johon kuuluvat opetustapaamiset verkkotyöpajoissa sekä työssä oppiminen. Opiskelijoiden tukena työelämässä toimivat työelämämentorit, joille LAB-ammattikorkeakoulun puolesta toteutettiin kevätlukukaudella 2024 säännölliset fasilitointitapaamiset. Yhteinen jakaminen, ohjauskokemusten vaihto sekä vertaistuki koettiin omaa ohjaustyötä tukevaksi ja opettavaiseksi.

Kuva 1. Mentorointi antaa kasvulle juuret. (Nature_Design 2020)

Mitä mentorointi on

Mentoroinnin aloittaminen on kuin sormien multaan upottamista ja sitä kautta kasvun mahdollistamista. Keskiössä on luottamukseen, avoimuuteen ja sitoutumiseen perustuva yhteistyösuhde, jossa päämääränä on tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttaminen. Mentoroinnilla voidaan tehdä näkyväksi sekä jakaa työntekijöiden osaamista ja hiljaista tietoa. Menetelmää voidaan hyödyntää monissa tilanteissa työuran eri vaiheissa. Se on prosessi, jossa on läsnä vahva kehittymislähtöisyys. (Kanniainen ym. 2017, 5.) Mentorointi keskittyy kokeneiden ja aloittelevien työntekijöiden välisen osaamisen ja kokemusten jakamiseen, joka tukee työhyvinvointia ja työssä oppimista (Työterveyslaitos 2024).

Mentorointia voidaan toteuttaa kahden henkilön välillä, ryhmä- tai vertaismentorointina. Mentorointisuhteen aloitus perustuu aina keskusteluun mentorin ja mentoroitavan välillä. (OPH 2024.)

Mentoroinnin monet kasvot

Mentoroinnin avulla voidaan auttaa tunnistamaan työelämässä hyödynnettäviä   henkilökohtaisia vahvuuksia ja toimintamalleja. Mentoroinnista on hyötyä työuran eri vaiheissa tapahtuvissa ammatillisten roolien muutoksissa.  Mentorointi auttaa myös opiskelijoiden työidentiteetin vahvistamisessa ja urasuunnittelussa. (Kanniainen ym. 2017, 24–25.)

Mentorointiin on liitetty usein ammatillinen kasvu ja urakehitys, hyvinvointi ja jaksaminen sekä muutokset ja siirtymät (Kanniainen ym. 2017, 24). Mentorointi vahvistaa ammatillista itsetuntemusta ja parantaa tietämystä omasta alasta sekä työkentästä (OPH 2024). Parhaimmillaan prosessi voi olla kaikille osapuolille tietoa jakava ja antoisa kokemus (Kanniainen ym. 2017, 9). Kaikki saavat uusia näkökulmia ja siten hyötyvät prosessista. (OPH 2024.)

Myös sosionomien työkentässä mentorointi vahvistaa työhyvinvointia ja työn laatua sekä lisää työntekijöiden osaamista ja asiantuntijuutta. Mentorointi tukee työntekijää työuran alussa sekä tekee näkyväksi ammattitaidon kannalta oleellista hiljaista tietoa ja mahdollistaa sen jakamisen. (Tuomikoski 2020).

Täydennyskoulutuksen työelämäharjoittelussa mentorointiprosessi toteutui sekä ryhmä- että yksilötasoilla. Jokaisella opiskelijalla oli työelämässä oma mentori, joka tuki opiskelijan oppimisprosessia. Työelämämentorit puolestaan saivat tukea LAB-ammattikorkeakoulun järjestämissä vertaistapaamisissa, joissa käsiteltiin opetuksen teemoja sekä tuettiin mentorointiprosessia yleisesti. Tämä yhteistyömalli mahdollisti monitahoisen asiantuntijuuden jakamisen.

Kirjoittajat

Jenni Jukkala-Kylliäinen ja Outi Rantatulkkila toimivat sosiaalialan lehtoreina LAB- ammattikorkeakoulussa sekä opettajina sosionomista varhaiskasvatuksen sosionomiksi -täydennyskoulutushankkeessa.

Lähteet

Jotpa. 2024. Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. Viitattu 12.9.2024. Saatavissa https://www.jotpa.fi/fi/rahoitus

Kanniainen, M-R., Nylund, J. & Kupias, P. 2017. Mentoroinnin työkirja. Helsingin yliopisto. Viitattu 12.9.2024. Saatavissa https://blogs.helsinki.fi/mentorointi/files/2014/08/Mentoroinnin-tyokirja_A4.pdf

Nature_Design. 2020. Pramono, E. Investointeja, konsepti. Pixabay. Viitattu 19.9.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/investointeja-konsepti-5241253/

OPH. 2024. Mentoroinnista apua uralle. Opetushallitus. Viitattu 12.9.2024. Saatavissa https://www.oph.fi/fi/mentoroinnista-apua-uralle

Tuomikoski, M. 2020. Mentoroinnista tukea lastensuojelun ahdinkoon. Talentia.fi. Viitattu 16.9.2024. Saatavissa https://www.talentia.fi/talentia-lehti/mentoroinnista-tukea-lastensuojelun-ahdinkoon/

Työterveyslaitos. 2024. Mitä mentorointi on? Viitattu 13.9.2024. Saatavissa https://www.ttl.fi/oppimateriaalit/mentorointi-vanhustyossa/mita-mentorointi-on