Mikä on kirjallisten töiden rooli opinnoissa, kun tekoälyn tekemää tekstiä ei voi luotettavasti paikallistaa? Riittääkö, että opiskelijalta pyydetään kirjallinen vakuutus siitä, että generatiivista tekoälyä ei ole käytetty ohjeiden vastaisesti? Kysymyksiä on pohdittu LABissa, mutta myös HTW Saarin toukokuussa 2025 järjestämän AI-Empowered Teaching & Learning -työpajassa (HTW Saar 2025).
Enough excuses, haasteista mahdollisuuksiin
Moni on ollut tilaisuudessa, jossa puhujana on tekoälyllä luotu virtuaalihahmo, joten täyttä uutuusarvoa avatar-esityksestä ei enää saa. Silti sujuvasti liikehtivä hahmo ja ilmeikäs puhe pitivät mielenkiintoa yllä AI-Empowered Teaching & Learning -työpajan avausosuudessa. Kiinnostavinta oli odottaa tervetulotoivotuksia, jotka hahmo puhui sujuvasti kaikkien osallistujamaiden kielillä. Puolalaisten mukaan jopa suun liikkeet olivat oikea-aikaisia.
Tekoäly vie työt, huomioidaanko dataturvallisuus, voidaanko kehitystä kontrolloida ja muut tutut vasta-argumentit käytiin läpi heti alussa ja ”Enough excuses” -kannanoton jälkeen päästiin näkökulmiin, jotka voisivat viedä tekoälyn hyödyntämistä korkeakoulussa eteenpäin.
Erilaisiin tehtäviin on omat, parhaiten soveltuvat tekoälytyökalut. Asiaan perehtymättömälle esimerkkilista oli jopa epätoivoa synnyttävä – miten sovelluksista voisi pysyä perillä, saati osata käyttää niitä. Helpotukseksi tuli toteamus, että kaikki tuskin tulevat saataville, sillä täsmäsovellusten hankkiminen vaatii huomattavat summat rahaa.
Ajatuksia herätti vertaus Nasasta, jossa käytettiin paljon resursseja avaruudessa toimivan kuulakärkikynän kehittämiseen. Neuvostoliiton ratkaisu oli lyijykynä. Esimerkillä haluttiin kannustaa miettimään, miksi jotain tehdään tekoälyn avulla. Toinen vertaus oli olla kuin muurahaiset: suuri määrä pieniä on pysäyttämättömiä. Jotta voisi menestyä nopeasti, pitää kokeilla paljon ja epäonnistua nopeasti. (Beinhauer 2025)
![[Alt-teksti: pukuun pukeutunut mies puhumassa luentosalissa.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/06/302_2025_Tekoaly-muuttaa-opettajuutta_1-1024x634.jpg)
Kansainvälisiä kysymyksiä
Osallistujia aktivoitiin keskusteluihin pienemmissä teemaryhmissä. AI as a Personal Coach -ryhmässä vetäjä kertoi kokeiluistaan lisätä opintojaksolleen tekoälyavustaja. Opiskelijoilta oli pohjatiedoiksi kysytty muun muassa heidän tavoitteistaan ja kiinnostuksestaan. Tekoälylle oli ajettu kaikki kurssille liittyvä materiaali. Alustavien tulosten perusteella vaikutukset olivat positiivisia, kun osaamishaasteiset opiskelijat olivat saaneet rajattomasti tukea ja opintojakson kontaktikerroilla oli pystytty keskittymään varsinaiseen asiaan.
![[Alt-teksti: seitsemän ihmisen ryhmä seisoo keskustelemassa aulatilassa korkean pyöreän pöydän ääressä.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/06/302_2025_Tekoaly-muuttaa-opettajuutta_2-1024x578.jpg)
Osaamisen mittaaminen pelkästään tekstipohjaisella tuotoksella ei tekoälyn käytön yleistymisen jälkeen toimi. How AI Is Transforming Student Knowledge Examination -ryhmässä vetäjät kertoivat esimerkin. Kun ihmisen kirjoittamaksi tunnistetusta artikkelista poimittiin pääkohdat ja annettiin ChatGPT:n kirjoittaa teksti, teksti tunnistettiin tekoälyn kirjoittamaksi. Kun tämä teksti kirjoitettiin uudestaan Perplexityn avulla ja sitten vielä Mistralin avulla, lopputuloksena on tunnistus ihmisen kirjoittamaksi tekstiksi.
Myös oppimisen mittaaminen on murroksessa
Using AI to Create an Engaging Learning Environment -teema haastoi osallistujat miettimään, pitääkö opettajuus ajatella tekoälyn myötä uudelleen. Tekoäly voi tarjoaa mahdollisuuksia henkilökohtaistaa opetusta ja saada siitä kutakin opiskelijaa kiinnostavaa. Opettaja ei enää kerro vastauksia, vaan esittää hyviä kysymyksiä. Tekoäly voi puolestaan selittää asioita lukuisin eri tavoin. Pedagogia on opettajilla, mutta sisällöt voivat tulla muualta.
Monet tekoälyn hyödyntämisen lisäämistä vastustavat argumentit käytiin läpi jo työpajan johdantopuheenvuorossa. Vaikka haasteita on, eikä läheskään kaikkea ole tiedossa, tekoälyyn pitäisi panostaa korkeakouluissa mahdollistajana ja avustajana entistä enemmän. Modernia teknologiaa ei voi käyttää vanhoilla toimintatavoilla, mutta uuttakaan mallia ei vielä ole. Tavat opettaa ja mitata oppimista tulevat elämään.
HTW Saarin kansainvälisen viikon AI-Empowered Teaching & Learning -työpajaan osallistui noin 30 osallistujaa seitsemästä eri maasta.
Kirjoittaja
Anu Nuutinen on HTW Saarin KV-viikolle osallistunut LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikön lehtori. Vaikka Nuutinen hyödyntää tekoälyä, kirjoittamisessa hän on tekoälytön ja työpajan muistiinpanotkin oli kirjoitettu kynällä vihkoon.
Lähteet
Beinhauer, M. 2025. Reimagining Education Transforming Teaching and Learning Landscapes. Johdantoluento AI-Empowered Teaching & Learning -työpajassa. 6.5.2025.
HTW Saar. 2025. International Week Business School HTW Saar. Viitattu 10.6.2025. Saatavissa https://www.htwsaar.de/wiwi/campusleben/veranstaltungen/international-week/international-week