LAB Muotoiluinstituutin sisustusarkkitehtien tiimi suuntasi kesällä 2024 inspiroivalle tutustumismatkalle Tanskaan Royal Danish Academyyn. Vierailumme tarjosi oivalluksia siitä, miten perinteiset ja historialliset tilat voivat muuntua avoimiksi ja joustaviksi ympäristöiksi, jotka rohkaisevat opiskelijoita kokeilemaan, tekemään virheitä ja oppimaan yhdessä.
Tilat inspiroivat luovaan työskentelyyn
Royal Danish Academy tarjoaa opiskelijoilleen monipuoliset työskentelytilat, jotka on suunniteltu tukemaan luovaa prosessia. Yliopisto toimii historiallisissa rakennuksissa Kööpenhaminan Holmenissa, aivan ydinkeskustan liepeillä. Yliopisto on toiminut Holmenissa vuodesta 2011, kun The School of Architecture, The School of Design ja The School of Conservation yhdistyivät ja koulusta tuli Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation (KADK). Linkki Royal Danish Academyn verkkosivulle.
Vierailullamme pääsimme näkemään, kuinka koulun tilat kannustavat kokeilemaan ja rikkomaan perinteisiä rajoja. Vaikka koulun rakennukset ovat historiallisia, niiden sisätilat on muokattu mahdollisimman avoimiksi ja muunneltaviksi, mikä edistää vuorovaikutusta ja yhteisöllistä oppimista. Lisäksi jokaiselle opiskelijalle on osoitettu oma, pysyvä työskentelypiste kampukselta. Koulu on myös mahdollistanut opiskelijoille tilojen käytön kampuksen seinien ulkopuolella. Piha-aluetta hyödynnetään aktiivisesti työskentelyyn, ja niihin on kehitetty luovia ja innovatiivisia ratkaisuja tukemaan oppimista. Vierailumme aikana pääsimme muun muassa näkemään kuinka opiskelijaryhmä kehitti kipsistä valmistettua tuolimallistoa kampuksen nurmialueella.
Oivalluksia matkalta
Vierailu Royal Danish Academyyn antoi arvokkaita näkökulmia siitä, kuinka suuri merkitys oppimisympäristöillä on opiskelijoiden motivaation ja luovuuden tukemisessa.
Tilan merkitys luovalle työlle on kiistaton: monipuoliset, vapaasti käytettävissä olevat tilat ja materiaalit tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden kehittyä sekä teknisesti että luovasti. Kampuksen luovat tilaratkaisut ja tilojen vapaa käytön mahdollistaa koulun ja opiskelijoiden yhteisymmärrys yhteisistä pelisäännöistä ja molemminpuolisesta kunnioituksesta niin toisia, kuin tilojakin kohtaan. Koulussa ymmärretään, että tilat on tehty käytettäviksi, ei koristeiksi.
LAB Muotoiluinstituutin mahdollistamat fasiliteetit ovat verrattavissa KADK:n tiloihin, mutta Royal Danish Academyn esimerkki inspiroi meitä pohtimaan, kuinka voisimme LAB-ammattikorkeakoulussa vielä entistäkin paremmin tukea opiskelijoiden luovuutta ja oppimista? Ottamalla tiloista kaiken potentiaalin irti ja mahdollistamalla opiskelijoille vapauden muokata tiloja enemmän omaan tarpeeseensa sopiviksi, pystyisimme luomaan ainutlaatuisen oppimisympäristön, jonka pääpaino on konkreettisessa tekemisessä ja kokeilemisessa. Luovien prosessien tukeminen ei ole vain tilojen tarjoamista, vaan myös kulttuurin luomista, jossa rohkeus kokeilla ja oppia virheistä on keskiössä.
LAB-ammattikorkeakoulun tiimi sisustusarkkitehteja vieraili Erasmus-vaihdossa Kööpenhaminan Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservationissa kesäkuussa 2024.
Kirjoittaja
Meri Majlund on sisustusarkkitehti ja kalustemuotoilija, joka työskentelee TKI-projektisuunnittelijana LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutissa. TKI-hankkeiden lisäksi hän on ollut mukana Muotoiluinstituutin tilojen uudistus- ja kehitysprojekteissa.
Linkit
Linkki 1. Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation, 2024. Verkkosivu. Viitattu 21.12.2024. Saatavissa https://royaldanishacademy.com/en/kadk-history