LAB-ammattikorkeakoulun teknologian ja Muotoiluinstituutin yksiköt ovat olleet vuosina 2022–2023 mukana valtakunnallisessa Telavalue-hankkeessa, joka on jatkoa aikaisemmille tekstiilien kiertotaloutta Suomessa edistäville Telaketju-hankkeille. Telaketju on valtakunnallinen aktiivinen yhteistyöverkosto, jossa LABin lisäksi tutkimusorganisaatioina toimivat VTT ja Turun ammattikorkeakoulu. Linkki Telaketjun verkkosivustolle. Verkostossa on mukana myös erikokoisia toimialan yrityksiä, yhdistyksiä ja kuntien jätelaitoksia edistämässä tekstiilien kestävää tuotantoa, käyttöä ja kiertoa.
Telavalue-hankkeen teknologian ja muotoilun TKI-asiantuntijat viettivät marras-joulukuun taitteessa viikon tutkijavaihdossa Valencian yliopiston Alcoyn kaupungissa sijaitsevalla kampuksella. Linkki Alcoyn kampuksen englanninkieliselle verkkosivustolle. Tavoitteena oli kartoittaa yhteistyön mahdollisuuksia niin tutkimuksen kuin opetuksenkin saralla, liittyen erityisesti tekstiilien kiertotalouteen. Tutkijavaihdossa päästiin tutustumaan Alcoyn kampuksen tekstiili- ja materiaalilaboratorioihin sekä teollisen muotoilun koulutukseen.
Avainasemassa materiaalien tutkiminen ja hyödyntäminen
Ensimmäinen vierailupäivä suuntautui tekstiilitekniikan laboratorioihin. Oli mielenkiintoista päästä näkemään, mitä Alcoyssa tutkitaan tekstiilien osalta ja minkälaisia laitteita tutkimukseen käytetään. Kierroksen aikana tutustuttiin niin tekstiilien värjäykseen kuin kutomakoneen toimintaankin (kuva 2). Tekstiililaboratoriossa pystytään myös selvittämään muun muassa tekstiilien maatumista sekä maatumisprosessin aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä.
Tekstiililaboratorioiden lisäksi Alcoyn kampuksella on kattavat materiaalitekniikan laboratoriot, joihin tutkijavaihdossa päästiin tutustumaan. Materiaalipuolella tutkimus keskittyy kierrätysmateriaalien hyödyntämiseen erilaisissa käyttökohteissa. Testattavina materiaaleina käytetään esimerkiksi kierrätyskuituja (kuva 3) ja muovijätettä, joista tuotetaan komposiitteja. Tutkijavaihtotiimi löysikin monia yhtymäkohtia tutkimukseen, jota tehdään myös LABin hankkeissa ja kiertotalouslaboratoriossa.
Koulutuksessa vahva painotus teknillisessä osaamisessa
Vaikka tekstiilitekniikan laboratoriot tarjoavat laajat fasiliteetit laadukkaan tutkimuksen tekemiseen sekä teknilliselle koulutukselle, varsinainen muoti- ja tekstiilialan tutkimus ja koulutus muotoilun kontekstissa puuttuu. Teollisen muotoilun linja kampuksella on, mutta koulutus painottuu insinööritieteisiin. Pääpainon ollessa teknillisessä osaamisessa, muotoilun osuus luonnollisesti jää sen varjoon.
Yksi esimerkki tästä on tekstiiliosastolla käynnissä oleva materiaalitutkimus antibakteerisiin sairaalatekstiileihin liittyen. Alcoyn kampuksella tehdään tutkimusta materiaalien ominaisuuksien kehittämiseksi, mutta tuotekehityksen osalta muotoiluosaamista tai koulutusta ei ole. Suunnitteilla onkin tuoda insinööriopintojen rinnalle muotoiluopetusta erityisesti muodin ja tekstiilien osalta jo ensi vuoden aikana uuden koulutusohjelman muodossa. Tähän liittyen Alcoyn kampuksen henkilöstöä kiinnostikin erityisesti LABin muotoiluinstituutin opetustarjonta ja yhteistyömahdollisuudet koulutuksen osalta.
Kirjoittajat
Enni Arvez työskentelee TKI-asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulussa. Hän toimii LAB-ammattikorkeakoulun projektipäällikkönä Telavalue-hankkeessa sekä asiantuntijana Tekstiilit kiertoon 2.0 -hankkeessa.
Annariina Ruokamo työskentelee TKI-asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulussa. Hän toimii asiantuntijana Telavalue- ja KESTO-hankkeissa sekä opettaa sivutoimisesti puettavan muotoilun koulutusohjelmassa.
Helena Kalliomäki työskentelee TKI-asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulussa. Hän toimii asiantuntijana Telavalue-hankkeessa sekä projektipäällikkönä ja asiantuntijana KESTO-hankkeessa.
Linkit
Linkki 1. Telaketju. 2023. Mitä Telaketju tekee. Viitattu 14.12.2023. Saatavissa https://telaketju.turkuamk.fi/mita_telaketju_tekee/
Linkki 2. Universitat Politècnica de València. 2020. Alcoi Campus. Viitattu 14.12.2023. Saatavissa https://www.upv.es/otros/como-llegar-upv/campus-alcoy/index-es.html