Työtehtävän muutos mahdollisti harjoittelun opinnollistamisen poikkeusaikana

Maailmalla pandemiaksi levinnyt koronavirus saapui myös Suomeen. Suomen hallitus totesi presidentin kanssa Suomen olevan poikkeustilassa koronaviruksentilanteen (COVID-19) vuoksi. Suomessa otettiin käyttöön valmiuslaki 17.3.2020. Muun muassa koulut ja ravintolat suljettiin. (Eduskunta 2020.)

Pandemian aikana opiskelijamme joutuivat sekä opinnoissa että ja harjoittelutoteutuksissa uuden eteen, kun harjoittelut päätettiin toistaiseksi keskeyttää Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä maaliskuussa 2020.  Hoitotyön opettaja Miia Tyrisevä-Ryösön mukaan toisilla opintojen suorittaminen mahdollistui, kun työnkuvaa omalla työpaikalla muutettiin. Samalla harjoittelua saatiin sujuvasti opinnollistettua. Opinnollistaminen tarkoittaa opintosuunnitelman mukaisten oppimistavoitteiden saavuttamista palkkatyössä. Opinnollistamiseen sopiva työ on sellainen, missä opintojaksolle asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa työssä (LAB-ammattikorkeakoulu 2020) ja osaamista hankitaan etukäteen tehdyn suunnitelman mukaan työtä tekemällä (Verkkovirta 2017).

 Harjoittelu keskeytyi

Ammatiltani olen hammashoitaja ja valmistunut lähihoitajaksi kymmenen vuotta sitten. Sairaanhoitajaksi opiskelen monimuotototeutuksella, mikä tarkoittaa sitä, että lähiviikkoja koululla on 1-2 kuukaudessa. Kouluviikot ja harjoittelut olen opintovapaalla, muun ajan työskentelen hammashoitajana.

Ensimmäinen orientoiva harjoittelu sairaanhoitajaopinnoissa oli alkamassa palvelukodissa keväällä 2020, kun poikkeustila alkoi. Ehdin olla harjoittelupaikassani vajaan viikon, kun tuli tieto, että harjoittelut keskeytetään koronaviruksen takia. Kun harjoittelu keskeytyi, siirryin takaisin omiin töihini. Tilanne oli sielläkin hyvin poikkeuksellinen, sillä kaikki kiireetön hammashoito peruttiin ja hoidettiin vain päivystyspotilaat. Työmäärä pieneni noin 80 prosenttia, minkä vuoksi osa suun terveydenhuollon työntekijöistä siirrettäisiin mahdollisesti muihin työtehtäviin. Ilmoitin heti halukkuuteni siirtyä muihin tehtäviin, koska näin voisin saada orientoivan harjoitteluni opinnollistettua.

Kuva 1. Poikkeusolojen työasu. Kuva: Nina Kuokkanen

Työnkuva muuttui yhdellä puhelinsoitolla

Olin kolme viikkoa töissä keskeytyneen harjoittelun jälkeen. Sitten jäin 2 viikon opintovapaalle. Kesken opintovapaan sain esimieheltäni puhelun, että minut siirretään kotihoitoon seuraavasta viikosta alkaen. Pelko ja helpotus olivat ensimmäiset tunteet puhelun jälkeen. Saan harjoittelun opinnollistettua, mutta miten selviydyn minulle täysin vieraasta työstä? Lisää haasteita tilanteeseen toivat vielä koulutehtävät, tentit ja pienet lapset kotona.

Työni kotihoidossa alkoi viikon kestävällä perehdytyksellä, jonka aikana suoritin lääkeluvat ja sain tarvittavat tunnukset, jotta pystyisin työskentelemään yksin. Koulussa harjoitellut taidot antoivat lisää luottamusta siihen, että pärjään. Työ kotihoidossa oli rankkaa henkisesti ja fyysisesti, mutta työskentely oli myös antoisaa. Työkaverit olivat onneksi puhelinsoiton päässä, kun kysyttävää tuli.

Lopulta kaikki järjestyi

Koronaviruksen aiheuttama poikkeuksellinen tilanne toi mukanaan monia haasteita ja pulmia, mutta niistä selvittiin ja kaikki päättyi lopulta hyvin. Kotihoidossa työskennellessäni sain runsaasti kokemusta hoitotyöstä ja seuraavaan harjoitteluun lähteminen tuntuu huomattavasti helpommalta. Monta kokemusta rikkaampana jatkan vielä hetken työn tekoa kotihoidossa, minkä jälkeen palaan hampaiden pariin kesän ajaksi.

Kirjoittajat

Nina Kuokkanen on sairaanhoitajaopiskelija LAB-ammattikorkeakoulun Lappeenrannan kampuksella.

Miia Tyrisevä-Ryösö toimii tuntiopettajana Hyvinvointi-yksikössä LAB-ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Eduskunta. 2020. Valmiuslain käyttöönottaminen koronavirustilanteessa. [Viitattu 12.6.2020]. Saatavissa: https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/kotimainen_oikeus/LATI/Sivut/valmiuslain-kayttoonottaminen-koronavirustilanteessa.aspx

LAB-ammattikorkeakoulu. 2020. Opinnollistaminen – tietopankki.  Moodle sivu. [Viitattu 10.6.2020]. Julkaisematon.

Verkkovirta – Työn opinnollistamista verkostoyhteistyönä. 2017. Työn opinnollistaminen ammattikorkeakoulussa. [pdf.] [Viitattu 10.6.2020]. Saatavissa: https://minedu.fi/documents/1410845/5554689/Alustus+2.+11.2017+LVN.pdf/219c1f29-cadf-4ad4-9ca1-f992d165be29/Alustus+2.+11.2017+LVN.pdf

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *