Kun psykoanalyytikko Carl Jung kirjoitti väreistä piilotajunnan äidinkielenä, hänellä tuskin oli mielessään visuaalinen viestintä. Mutta yhtä kaikki, väri toimii viestinnässä vähän samalla tavalla huomaamattomasti kuin typografiset valinnat. Me emme tietoisesti analysoi, mistä viestin visuaalinen sävy rakentuu. Kuitenkin visuaalisuus määrittelee sitä, miten sen sisältö vastaanotetaan. Sama viesti on eri viesti kirjoitettuna skriptillä kuin Impact-tekstityypillä. Punainen aiheuttaa varmasti eri tunteen kuin harmaa. On psykologista tutkimusta, joka osoittaa, että tietyt värit korreloivat tiettyjen tunnetilojen kanssa. Vihreä on tasapainon ja luonnon väri, sininen on kylmä ja passiivinen, punainen taas päinvastoin. Punainen aktivoi, sininen rauhoittaa. Musta on synkkä, sininen on puhdas. (Bottomoley & Doyle 2006.)
Vai onko sittenkään? On hyvä muistaa, että värit ovat kulttuurisidonnaisia. Musta saattaa lännessä viitata kuolemaan, kun useissa muissa maissa valkoinen on kuoleman väri. (Popa & Tamba-Berehoiu 2013.) Jopa sellaiset perusolettamukset kuin vaaleansininen pienten poikien ja vaaleanpunainen tyttöjen väreinä ovat vaihdelleet aikojen saatossa ja kulttuurien kesken päittäin.
Joka tapauksessa värien tulee olla yhdensuuntaisia viestin ja tuotteen kanssa sen kulttuurin sisällä, missä toimitaan. Bottomoley & Doyle (2006) esittävät, että funktionaalisen tuotteen (hyötytuotteen), kuten pesuaineen tulee olla funktionaalisen värinen, kun taas emotionaalisen tuotteen tulee noudattaa emotionaalista kaavaa. Kirjoittajien mukaan funktionaalisia värejä ovat sininen, vihreä, harmaa ja musta, kun taas emotionaalisia värejä ovat punainen, violetti tai pinkki. Saippua olisi siis funktionaalisena tuotteena sinisessä paketissa, mutta jos siitä haluttaisiin tehdä emotionaalinen luksustuote, paketti olisi violetti.
Väriyhdistelmät ratkaisuna
Ehkä merkityksellisintä yksittäisten värien sijaan ovat kuitenkin väriyhdistelmät? UX-Center-hankkeessa rakennettiin hankkeelle neljä eri väriyhdistelmää: Tuore, Siisti, Maa ja Trendi. Väriyhdistelmillä demotaan asiakasyrityksille värien valinnan merkitystä, miten hankkeen ilme muuttuu värien muuttuessa.
Ajatuksena on tulevissa työpajoissa nostaa väripalettikokeilulla yritysten ymmärrystä väreistä toivotun käyttökokemuksen ja brandin rakentajana. Tätä varten projekti on hankkinut sarjan vuorovaikutteisten käyttöliittymien templaatteja, joiden värejä voidaan helposti varioida ja testata asiakkailla.
UX-center-hanke pyrkii rakentamaan uutta kilpailuetua asiakaskokemusta parantamalla. Hankkeessa tutkitaan ja kehitetään käyttökokemusta myös tuoreista kulmista, kuten huomioimalla tekstiä, tilaa ja ääntä käyttökokemuksen muodostajina.
Kirjoittaja
Harri Heikkilä, TaT, VTM, toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Visuaalisen viestinnän yliopettajana ja UX Center -hankkeen asiantuntijana.
Lähteet
Bottomeley, P. ; Doyle J. 2006. The interactive effects of colors and products on perceptions of brand logo appropriateness. Viitattu 17.2.2022. Saatavissa: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1470593106061263
Popa, N ; Tamba-Berehoiu, R-M. 2013. Considerations regarding use and role of colour in marketing. Viitattu 17.2.2022. Saatavissa https://www.researchgate.net/publication/318653465_CONSIDERATIONS_REGARDING_USE_AND_ROLE_OF_COLOUR_IN_MARKETING
Linkit
LAB. 2022. UX-center verkkosivut. Viitattu 3.3.2022. Saatavissa https://labuxcenter.fi/