Laurea- ja LAB-ammattikorkeakoulut toteuttavat yhteistyössä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohanketta VALIOT ─ Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle. VALIOT-hankkeessa kehitetään Uudenmaan, Päijät-Hämeen ja Etelä-Karjalan alueilla toimivien pk- ja startup-yritysten vastuullisuusosaamista vastuullisen liiketoiminnan, vastuullisen rekrytoinnin ja vastuullisen kaupallistamisen ja myynnin alueilla. (Laurea 2024; LAB 2024.)
Ammattikorkeakoulut ja työelämälähtöinen TKI-toiminta
Ammattikorkeakoululaissa todetaan, että ammattikorkeakoulujen tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimukseen, taiteellisiin ja sivistyksellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin ja tukea opiskelijan ammatillista kasvua. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on lisäksi harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta uudistavaa soveltavaa tutkimustoimintaa, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa. Tehtäviään hoitaessaan ammattikorkeakoulun tulee tarjota mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen. (Ammattikorkeakoululaki 2014, 4§.)
Ammattikorkeakoululakiin asetettu velvoite lisää entisestään opiskelijoiden ja TKI-hankkeiden välillä tehtävää yhteistyötä, jota kutsutaan ammattikorkeakouluissa TKIO:ksi eli tutkimus-, kehittämis- sekä innovaation ja opetuksen integraatioksi. TKIO voidaan määritellä oppilaitosorganisaatioissa tehtävän opetuksen yhdistämisenä tutkimus- ja kehitystyöhön esimerkiksi opinnäytetöiden ja opiskelijaprojektien muodossa. Tämä kokonaisuus mahdollistaa opiskelijoiden, työelämätoimijoiden, opetushenkilökunnan ja TKI-henkilöstön saattamisen yhteistyöhön. (Lund 2023.)
TKIO-integraatio osana VALIOT-hanketta
Ammattikorkeakouluissa on hyvin työelämälähtöinen opiskelumalli, minkä takia useat opiskelijat tekevät yhteistyötä työelämän kanssa jo ennen tutkinnon suorittamista loppuun. VALIOT-hankkeessa TKIO:ta suunniteltiin jo hankkeen käynnistämisvaiheessa osaksi hankkeen eri työpakettien sisältöä niin, että opetustyö ja opiskelijoiden ohjaus tapahtuu osana korkeakoulun normaalia opetustoimintaa, mutta aiheet tai toimeksiannot annetaan hankkeesta. Varhain aloitettu opintointegraation suunnittelutyö edesauttoi samaan tästä irti paremman hyödyn. Suunnittelun jälkeen hanketiimin asiantuntijat kartoittivat Laurea ja LAB-ammattikorkeakouluissa tahoillaan sopivia opintojaksoja ja kursseja, joille TKIO:ta olisi mahdollista rakentaa.
Opiskelijayhteistyön konkreettiset tulokset
Laurea-ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijat pääsivät tekemään opinnäytetyönä viestintäsuunnitelman hankkeelle. Työssään tekijät toivat esille, mitä asioita he ottaisivat huomioon etenkin hanketuloksista viestimisessä. Lopputuotoksena opiskelijat tuottivat hankkeelle laadukkaan ja kattavan viestintäsuunnitelman, jossa oli muun muassa valmis suunnitelma päätöstapahtuman rungosta sekä erilaisia sisältöehdotuksia somepostauksille. (Sinervo & Pakarinen 2024.)
Laureassa VALIOT-hanke integroitiin myös markkinoinnin perusteet -opintojaksolle, jossa opiskelijat pääsivät muun muassa kehittämään hankkeen verkkosivujen ulkoasua, asiakaslähtöisyyttä ja käyttäjäystävällisyyttä. Markkinoinnin perusteet -kurssilla opiskelijat pääsivät myös pohtimaan, miten hankkeen yritysedustajia voisi motivoida kurssisuorituksiin. Lopputuloksena hanke sai hyviä kehittämisehdotuksia, selvityksiä ja muuta taustamateriaalia. Materiaaleja voidaan hyödyntää edellä mainittujen haasteiden ratkomisessa.
LAB-ammattikorkeakoulussa hanke tarjosi Luova ongelmanratkaisu -opintojaksolle kaksi toimeksiantoa vastuullisen rekrytoinnin ja vastuullisen myynnin teemoista. Vastuulliseen myyntiin perehtyneet opiskelijat laativat aiheesta kattavan koosteen. He syventyivät aiheeseen, toteuttivat asiakaskokemuksia kartoittavan kyselyn ja käyttivät ongelmanratkaisumenetelmiä aiheen rajaamiseen ja lopputuloksen kehittämiseen. Vastuullisen rekrytoinnin osalta opiskelijat tuottivat somepäivitysten sarjan, jossa esitellään tietoiskuina pienyrittäjille vastuullisen rekrytointiprosessin keskeiset vaiheet. Kuvineen valmiit tietoiskut olivat lähes suoraan hyödynnettävissä viestintään.
Opiskelijayhteistyön tuloksia voidaan pitää VALIOT-hankkeen kannalta onnistuneina. Opiskelijoiden kehittämistuotosten lisäksi yhteistyöllä saavutettiin näkyvyyttä hankkeen teemaan ja tavoitteisiin liittyen. Opintointegraation toteuttaminen oli myös loistava tapa hankkeen aihealueen eli vastuullisuuden kannustavan ja positiivisen sanoman levittämiseen tuoreille työelämän uusille tekijöille eli opiskelijoille.
Kirjoittajat
Jaakko Grönmark toimii Laurea-ammattikorkeakoulun hankeasiantuntijana ja projektipäällikkönä VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle -hankkeessa.
Ninni Andelin toimii LAB-ammattikorkeakoulussa projektipäällikkönä ja TKI-asiantuntijana VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle -hankkeessa.
Lähteet
Ammattikorkeakoululaki. 2014. Finlex. Viitattu 19.11.2024. Saatavissa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932
LAB. 2024. VALIOT. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 13.11.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/valiot
Laurea-ammattikorkeakoulu. 2024. VALIOT-hanke. Viitattu 13.11.2024. Saatavissa https://valiot.fi/
Laurean pedagogiikka ja LbD. 2024. Laurea. Viitattu 13.11.2024. Saatavissa https://www.laurea.fi/tietoa-meista/korkeakouluna/Laurean-pedagogiikka-ja-Lbd/
Lund, V. 2023. Tutkimus- ja kehittämishankkeiden, opetuksen ja TKIO-käytäntöjen kohtaaminen. Laurea Journal. Viitattu 13.11.2024. Saatavissa https://journal.laurea.fi/tutkimus-ja-kehittamishankkeiden-opetuksen-ja-tkio-kaytantojen-kohtaaminen/#d65ac270
Sinervo, S. & Pakarinen, L. 2024. Viestintäsuunnitelma VALIOT-hankkeelle. Viitattu 20.11.2024. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/862118/Sinervo_Pakarinen.pdf?sequence=5&isAllowed=y