Verkko-opinnoista pohjaa rokotusosaamiselle

Rokotusosaaminen on yksi yleissairaanhoitajan valtakunnallisten osaamisvaatimusten määrittelemistä sisällöistä ja kuuluu terveyden edistämisen osa-alueeseen. Rokotusosaamisen opetus kuuluu LAB-ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmaan sairaanhoitaja-, ensihoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Rokotusosaamisen opetus tapahtuu valtakunnallisen rokotusosaamisen koulutuskokonaisuuden kautta. Koulutuskokonaisuus on kehitetty yhteistyössä eri ammattikorkeakoulujen asiantuntijoiden sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rokotusohjelmayksikön asiantuntijoiden kanssa, ja se on otettu käyttöön vuonna 2015. (THL 2022.)

Verkossa itsenäisesti toteuttava valtakunnallinen rokotusosaamisen koulutuskokonaisuus koostuu kahdesta opintojaksosta: rokotusosaamisen perusteet sekä rokotusosaamisen syventäminen. Näistä jälkimmäinen kuuluu terveydenhoitajaopiskelijoiden koulutukseen. Opintojakson kautta opiskelijat perehtyvät rokotukseen liittyvään teoriatietoon ja saavat valmiuksia rokottajana toimimiseen. (THL 2022.)

LAB-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksessa rokotusosaamisen perusteissa (2op) opetetaan rokottamisen tietoperusta sekä rokotustaidot. Tavoitteena on kehittyminen osaavaksi rokottajaksi tietoperustan ja rokotustaitojen hallinnan myötä. Opiskelijat suorittavat opintojakson aikana omassa tahdissaan erilaisten oppimistehtävien kautta rokotuskokonaisuutta reflektoiden oppimaansa. He laativat rokotusosaamisen portfolion, jossa he kokoavat yhteen tekemänsä oppimistehtävät sekä reflektoivat oppimisprosessiaan ja rokotusosaamistaan. Osaamisen osoittamiseen kuuluu portfolion lisäksi myös opintojaksoon sisältyvä verkkotentti.

Kuva 1. Teoriapohjan hallinta on osa rokotusosaamista. (Esslinger 2017)

Ymmärrystä asian merkityksestä ja asiakasohjauksen keskeisyydestä

Opiskelijoilta on kysytty palautetta rokotusosaamisen koulutuskokonaisuudesta. Rokotusosaamisen suorittaminen koettiin mielenkiintoisena ja hyvin tärkeänä osa-alueena opintojakson kokonaisuutta. Erilaiset itsereflektiotehtävät sekä konkreettisia asiakastilanteita sisältävät tehtävät auttoivat sisäistämään teoriaa vielä tehokkaammin.

Opiskelijat kokivat kehittyneensä opintojakson aikana osaaviksi rokottajiksi ja saaneensa varmuutta rokottamiseen. Käytännön osaaminen rokottamiseen hankitaan kentällä esimerkiksi harjoitteluiden kautta, mutta rokotusosaamisen kokonaisuus antaa opiskelijoiden mukaan hyvää pohjaa aiheen hallintaan. Opiskelijat ymmärsivät rokotuksen moninaisuuden ja asiakasohjauksen tärkeyden sekä asian merkityksen sekä yhteiskunnallisesti että terveyden edistämisen kannalta.  Osa opiskelijoista toivoi rokotusosaamisen opetuksen tapahtuvan tulevaisuudessa opettajan johdolla, sillä laaja ja uusi kokonaisuus oli joillekin opiskelijoille haastava sisäistää itseopiskellen.

Myös erilaisia konkreettisia harjoituksia ja/tai taitopajoja toivottiin osaksi koulutuskokonaisuutta. Opiskelijat korostivat sitä, että itseopiskelun myötä heidän tiedonhakutaitonsa kuitenkin kehittyivät, ja he tietävät, mistä löytää luotettavaa näyttöön perustuvaa ajankohtaista tietoa rokotuksista.

Kirjoittaja

Tiia Kangassalo toimii hoitotyön lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa Hyvinvointi-yksikössä.

Lähteet

Esslinger, A. 2017. Rokotus, impfspritze, lääke. Pixabay. Viitattu 14.4.2023. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/rokotus-impfspritze-l%c3%a4%c3%a4ke-l%c3%a4%c3%a4k%c3%a4ri-2722937/

THL. 2022. Kuka saa rokottaa ja miten rokotusosaaminen osoitetaan? Viitattu 14.4.2023. Saatavissa https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/kuka-saa-rokottaa-ja-miten-rokotusosaaminen-osoitetaan