Workseed-alusta työelämäohjauksen tukena

Harjoittelun ohjauksessa työelämäohjaajien tuki on opiskelijalle hyvin tärkeää oppimisen kannalta. Työelämäohjaajat ohjaavat eri asteiden ja oppilaitosten opiskelijoita sekä ehkä eri ammattialojenkin tulevia ammattilaisia. Käytännön ohjeet voivat olla poikkeavia, siksi yleinen perehdytys harjoittelun ohjaukseen auttaa tässä tärkeässä tehtävässä.

Olemme tunnistaneet tarpeen olla työelämäohjaajien tukena heidän ohjaustehtävässään. Opiskelijoilla on oikeus ohjaukseen, joten laadun varmistamiseksi myös ammattikorkeakouluna on hyvä tarjota perehdytystä työelämäohjaajien vaativaan tehtävään. Välillä onkin tarjottu teemaan liittyen koulutusta, mutta ketterämpi toteutus saavuttaa useampia työelämäohjaajia.

Harjoittelun opiskelijan ohjauksessa on yleisesti käytössä Workseed-alusta. Sen käyttö opiskelijoiden ohjauksessa on tuttua kentällä, joten oli luontaista lähteä rakentamaan ohjaajien perehdytyspakettia myös Workseediin. Alustan luomistyö tehtiin HAVUJA-hankkeessa (LAB 2024), jossa kehitetään hyvinvointialan veto- ja pitovoimaa, ja jossa yhtenä toimenpiteenä oli harjoittelun ohjauksen kehittäminen erityisesti digitaalisin välinein. Tarve tunnistettiin myös kyselyllä (Leppänen 2023).

[Alt-teksti: pylväässä on kyltti, joka osoittaa suuntaa, ja kyltissä teksti help this way.]
Kuva 1. Myös työelämäohjaajat tarvitsevat opastusta ja tukea. (TheDigitalArtist 2019)

Perehdytyksen rakenne ja toteutus

Workseed-alustalle muodostuvaa vasta julkaistua alustaa rakennettiin kyselyn tulosten pohjalta hyödyntäen myös opiskelijoita. Alusta alkaa yleisellä katsauksella harjoitteluun ja opiskelijan kirjoittamalla kirjeellä työelämäohjaajalleen. Työelämäohjaajalla on mahdollisuus perehtyä kyseessä olevan opiskelijan opetussuunnitelmaan tarkemmin.

Opiskelijat laativat viisi vinkkiä harjoittelun ohjaukseen videon muodossa. Lisäksi voi tutustua ohjauksen osapuolten tehtäviin tarkemmin. Joskus harjoittelussa tulee esteitä matkaan, niinpä yleisimpiä haastavia tilanteita on käsitelty myös perehdytyksessä. Harjoittelun hylkäämisen kriteerit on myös haluttu tuoda näkyväksi.

Yksi iso ja merkittävä tekijä harjoittelussa on palautteen antaminen, ja tähän haasteeseen myös opiskelijat tarttuivat vinkkaamalla hyviä palautteenantoon liittyviä käytänteitä työelämäohjauksessa. Koska alustana käytetään Workseediä, perehdytyksestä löytyy yksinkertaiset ohjevideot Workseedin käyttöön, jos se ei ole entuudestaan tuttu.

Uudenlainen kokonaisuus

Opiskelijan aloittaessa harjoitteluprosessia Workseedissä tulee alustalta ensimmäinen yhteydenotto hänen nimeämälleen työelämäohjaajalle. Samaisessa viestissä on linkki uudelle perehdytysalustalle, jonka saa halutessaan käydä läpi. Testikäytössä palaute oli erinomaista. Jo siinä nousi tarvetta hyödyntää alustaa myös muualta kuin LAB-ammattikorkeakoulusta tulevien opiskelijoiden työelämäohjaajien perehdytyksessä.

Luotu perehdytyspaketti on aivan uudenlainen toteutus ohjauksen tueksi. Näin ollen alustasta tehtiin kaikille avoin, jotta muut koulutusorganisaatiot voivat ottaa mallia ja tukea omien käytänteidensä kehittämiseksi. Ennen julkaisua kokonaisuus onkin herättänyt mielenkiintoa Suomen laajuisesti, ja tähän haluttiin vastata avoimuusperiaatteella.

Kirjoittaja

Sanna Leppänen työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa sosionomikoulutuksen lehtorina ja harjoitteluvastaavana. Hän toimii HAVUJA-hankkeen asiantuntijana.

Lähteet

LAB. 2024. HAVUJA – Veto- ja pitovoimaa hyvinvointialalle. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 14.6.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/havuja-veto-ja-pitovoimaa-hyvinvointialalle

Leppänen, S. 2023. Työelämäohjaajille tukea ohjaukseen. LAB Focus. Viitattu 14.6.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/tyoelamaohjaajille-tukea-ohjaukseen/

TheDigitalArtist. 2019. Auta, suunta, opas, tuki, merkki. Pixabay. Viitattu 14.6.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/auta-suunta-opas-tuki-merkki-4690879/