YAMK-opinnäytetyöt osana digitaalista siirtymää hyvinvointialalla

Ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat 30 opintopisteen laajuisen soveltavan työelämän tarpeita hyödyttävän opinnäytetyön (LAB 2024).  Opinnäytetyö tarjoaa opiskelijalle monipuolisia tilaisuuksia oman ammatillisen kasvun ja työuran edistämiseen (Mutanen & Friman 2023; Kotila ym. 2022; Vanhanen-Nuutinen 2022). Osana laajempaa TKI-hanketta se tuo opiskelijalle pääsyn uuteen rooliin osaksi käytäntöyhteisöjen ydintä (ks. Komppa & Lankinen 2023; Upola ym. 2023). Digitaalinen siirtymä hyvinvointialalla tarjoaa opiskelijoille mielenkiintoisia paikkoja opinnäytetyön tekemiseen osana ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamista (ks. Malin 2024a; Malin 2024b).

Kuva. 1. YAMK-opinnäytetöissä käsitellään myös digitalisaation teemoja. (geralt 2018)

Kehitystarpeisiin ja tutkimukseen perustuvia aiheita

Sosiaali- ja terveydenhuollossa digitalisaatio kohdistuu varsinkin palveluihin ja tietojärjestelmiin. Tavoitteena on kestävä uudistaminen, joka tukee tiedolla johtamista ja palvelujen järjestämistä ja tuottamista. (ks. Forss 2024; THL 2024.) Jo toteutuneet LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt (YAMK) sote-johtamisen ja palvelumuotoilun tutkinnoissa tarjoavat kattauksen teemoista, jotka ovat ajankohtaisia hyvinvointialan digitaalisessa siirtymässä.

Opinnäytetöiden aiheet ovat käsitelleet muun muassa digitaalisten palvelujen kehittämistä osaksi erikoissairaanhoitoa, e-chat-palvelun kehittämistä, sähköisten tietojärjestelmien hyödyntämistä osana tiedolla johtamista, digitaalisen osaamisen kehittymistä ja asiakkaiden digiosallisuutta (mm. Leppäkorpi & Malin 2024; Lahdenperä & Malin 2024; Mattsson & Malin 2023; Miettinen & Malin 2023; Joronen & Malin 2022; Mertsola & Malin 2022). Lähiaikoina on lisäksi valmistumassa opinnäytetöitä, jotka käsittelevät digitaalisiin palveluihin liittyvää toimintakykyä, käyttöönottoa sekä tekoälyä osana sote-palveluita.

Opiskelijan oma kiinnostus on merkittävä

Opiskelijan tie digitalisaatiota käsittelevään opinnäytetyön aiheeseen voi edetä kolmen erilaisen ja toisiinsa liittyvän reitin kautta. Tutoropettaja käy opiskelijan kanssa ensimmäiset keskustelut mahdollisista toiveista heti opintojen alussa ja keskustelua jatketaan tarpeen mukaan opintojen edetessä uudelleen. Aihevalintaan vaikuttaa ensisijaisesti usein opiskelijan oma kiinnostus digitaalisia palveluita kohtaan ja ohjauskeskusteluissa tätä kiinnostusta rajataan konkreettisemmaksi aiheeksi. Muita reittejä digitalisaation äärelle tarjoavat työelämän toimeksiannot ja organisaatioiden toteuttamat TKI-hankkeet. Esimerkiksi kehittämishankkeissa opinnäytetyön aihe räätälöidään osaksi hankkeen tavoitteita ja aikataulua tapaus- ja tarvelähtöisesti (ks. STM 2024).

YAMK-opiskelijaa ohjataan alaa hyödyttävän käytännöllisen teeman lisäksi tarkastelemaan aihetta monipuolisesti, kriittisesti ja innovatiivisesti. Tutkimukseen ja hyvinvointialan kehitystarpeisiin pohjautuvat opinnäytetyöt tukevat kestävää kasvua ja digitaalista siirtymää.

Kirjoittaja

Arja-Tuulikki Malin on lehtori LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä.

Lähteet

Forss, S. (toim.) 2024. Yleisopas digitaalisten sote-palvelujen kehittämiseen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://yhteistyotilat.fi/wiki08/display/JULYDSK

geralt. 2018. Altmann, G. Transformation, digital, visualization. Pixabay. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://pixabay.com/photos/transformation-digital-visualization-3746922/

Joronen, H. & Malin, A-T. 2022. Tilastoinnin parantaminen tukee tietojohtamista. LAB Focus. LAB ammattikorkeakoulu. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/tilastoinnin-parantaminen-tukee-tietojohtamista/

Komppa, J., & Lankinen, P. 2023. Asiantuntijuus ja sen saavuttaminen opiskelijoiden ja työelämäkumppanin näkökulmasta. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 25(1), 28–45.  Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://doi.org/10.54329/akakk.127821

Kotila, H., Vanhanen-Nuutinen, L., Mäki, K., Lagstedt, A., Taanila, A., & Aura, P. 2022. Opinnäytetyön koettu hyöty ammattikorkeakoulun alumnien arvioimana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 24(1), 12–26. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://doi.org/10.54329/akakk.115627

LAB. 2024. Opinnäytetyö. Opintojen suorittaminen. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://elab.lab.fi/fi/opintojen-suorittaminen/opinnaytetyo

Lahdenperä, E. & Malin, A. 2024. Digitaalisten palvelujen muotoilu tukee ikääntyneiden osallisuutta. LAB Pro. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/digitaalisten-palvelujen-muotoilu-tukee-ikaantyneiden-osallisuutta/

Leppäkorpi, L. & Malin, A-T. 2024. Kotihoitoa johdetaan RAI-tiedolla. LAB Focus. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/kotihoitoa-johdetaan-rai-tiedolla/

Malin, A-T. 2024a. Digitaalinen siirtymä sote-palveluissa rakentuu luottamukselle. LAB Pro.  LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/digitaalinen-siirtyma-sote-palveluissa-rakentuu-luottamukselle/

Malin, A-T. 2024b. Uusia menetelmäratkaisuja digitaalisten palvelujen kehittämiseen. LAB Pro. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/uusia-menetelmaratkaisuja-digitaalisten-palvelujen-kehittamiseen/

Mattsson, N. & Malin, A-T. 2023. e-Chat-keskusteluapua kehitetään ammattilaisten yhteistyönä. LAB Focus. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa  https://blogit.lab.fi/labfocus/echat-keskusteluapua-kehitetaan-ammattilaisten-yhteistyona/

Mertsola, E. & Malin, A-T. 2022. Etähoidon kehittäminen tuo hyötyä potilaille ja henkilöstölle. LAB Focus. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa  https://blogit.lab.fi/labfocus/etahoidon-kehittaminen-tuo-hyotya-potilaille-ja-henkilostolle/

Miettinen, S.  & Malin, A-T. 2023. Tietosuojaosaaminen rakentuu yksilön ja yhteisön vuorovaikutuksessa. LAB Focus. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/tietosuojaosaaminen-rakentuu-yksilon-ja-yhteison-vuorovaikutuksessa/

Mutanen, A. & Friman, M. 2023. Käytäntölähtöinen tutkimus, opinnäytetyö ja asiantuntijuuteen kasvu. Tiedepolitiikka, 48 (1), 16–25. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://doi.org/10.58957/tp.12685

STM. 2024. Suomen kestävän kasvun ohjelma. Rahoitus- ja avustukset. Sosiaali- ja terveysministeriö. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://stm.fi/kestavan-kasvun-ohjelma

Upola, S., Kangas, M., & Ruokamo, H. 2022. Työelämän toimeksiantajan osallisuus ammatillisen koulutuksen projektioppimisen käytäntöyhteisöissä . Aikuiskasvatus, 42(4), 286–300. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://doi.org/10.33336/aik.122626

Vanhanen-Nuutinen, L. 2022. Opinnäytetyö haastaa ja palkitsee. Aikuiskasvatus, 42(1), 84–85. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://doi.org/10.33336/aik.115558