eChat-keskusteluapua kehitetään ammattilaisten yhteistyönä

Sosiaali- ja terveyspalveluissa on otettu viime vuosina suuri digiloikka, ja useita palveluita järjestetään monin eri menetelmin etäpalveluina. Palveluissa pyritään asiakkaan omahoidon panostamiseen, ja palveluiden piiriin hakeutumisen tulisi olla mahdollisimman helppoa sekä toteutua avun tarpeen varhaisessa vaiheessa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisten palveluiden tarjontaa lisäämällä voidaan lisätä palvelujen vaikuttavuutta, saavutettavuutta ja kustannustehokkuutta (ks. Clarke ym. 2015; Goodyear-Smith ym. 2013). Mikä on eChat? Satakunnan hyvinvointialueella eChat-keskusteluavulla tarkoitetaan digitaalista ja rajoitetusti reaaliaikaista, eri asiakasryhmiä palvelevaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelua. Se mahdollistaa nuorille, aikuisille ja lapsiperheille anonyymin keskustelukanavan jokaisena arkipäivänä. Palvelussa voi asioida anonyyminä, mikä madaltaa kynnystä hakea keskusteluapua erilaisissa tilanteissa. Jotta asiakkaan moniin erilaisiin avun tarpeisiin voidaan vastata, työskentelee eChat -keskusteluavun takana laaja moniammatillinen tiimi. Tiimissä on monipuolista osaamista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista aina erikoisosaamiseen asti.

eChat-keskusteluavun asiakaspolun yhteiskehittäminen

Mattsson (2023) toteutti opinnäytetyössään (ylempi AMK) yhteiskehittämisen prosessin, jonka tuloksena muodostettiin eChat-keskusteluavun asiakaspolku. Lähtökohtana kehittämisessä oli monialainen ja ammatillinen yhteiskehittäminen. Monialaisuus mahdollistaa asiantuntijuuden, jolloin asiakas ja yksittäinen ammattilainen saavat käyttöön verkoston laajemman tuen ja palvelujärjestelmän tuomat mahdollisuudet. (Sandström ym. 2018).

Moniammatillisessa yhteistyössä on tärkeää avoimuus, luottamus ja ymmärrys erilaisista arvoista. Sote-alalla moniammatillista yhteistyötä on tehty jo pitkään, ja se on lisääntynyt palveluiden yhdistelyn myötä etenkin siirryttäessä hyvinvointialueille. (Mönkkönen ym. 2019.) Mattsson (2023) toteaa, että eChat-keskusteluavun ammattilaiset pitivät tärkeinä tekijöinä asiakaspolun luomisessa omaa osaamistaan, ryhmän tukea sekä palvelun toiminnallisuutta. Esiin nousi myös vuorovaikutuksen tärkeys, yhteiset tavoitteet ja asiakkaiden kannalta palvelun käytettävyys.

Kuva 1. Yhteiset tavoitteet luovat toimivan palvelun asiakkaille. (8photo 2023)

Suuntaa jatkokehittämiselle

Sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaisten näkökulma tuo tärkeätä tietoa sähköisten palvelujen kehittämisen lähtökohdaksi. Tätä näkökulmaa on jatkossa syytä vielä laajentaa ottamalla mukaan asiakkaat ja heidän toiveensa, tarpeensa sekä kokemuksensa sähköisten palvelujen käytöstä. Esimerkiksi digitaalisten palvelujen muotoilu tarjoaa tähän lupaavia mahdollisuuksia (Stickdorn ym. 2019).

Kirjoittajat

Neea Mattsson on LAB-ammattikorkeakoulusta joulukuussa 2023 valmistuva sosionomi YAMK -opiskelija.

Arja-Tuulikki Malin on lehtori LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä.

Lähteet

8photo. 2023. Wooden blocks on dark and plaster table. Freepik. Viitattu 10.12.2023. Saatavissa https://www.freepik.com/free-photo/wooden-blocks-dark-plaster-table_8999433.htm

Aaltonen, S., Hytti, U., Lepistö T. & Mäkitalo-Keinonen, T. 2016. Turun yliopisto. Yhteiskehittäminen: kaikki siitä puhuu, mutta mitä se on ja miten siinä onnistua? Viitattu 10.12.2023. Saatavissa https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/yhteiskehittaminen-kaikki-siita-puhuu-mutta-mita-se-on-ja-miten-siina

Clarke, A.M., Kuosmanen, T. & Barry, M.M. 2015. A Systematic Review of Online Youth Mental Health Promotion and Prevention Interventions. J Youth Adolescence 44, 90–113. Viitattu 10.12.2023. Saatavissa https://doi.org/10.1007/s10964-014-0165-0

Goodyear-Smith, F., Warren, J., Bojic, M. & Chong, A. 2013.  eCHAT for lifestyle and mental health screening in primary care. Annals of Family Medicine. 11(5), 460–6. Viitattu 10.12.2023. Saatavissa https://doi.org/10.1370/afm.1512

Mattsson, N. 2023. Sähköiset palvelut: eChat –keskusteluavun kehittämistarpeet ammattilaisen näkökulmasta. YAMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, Lahti.  Viitattu 10.12.2023. Saatavissa https://www.theseus.fi/

Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö. E-kirja. Helsinki: Gaudeamus.

Sandström, S., Keiski-Turunen, A., Hassila, L., Aunola, E. & Alahuhta, M. 2018. Moniammatillinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen kuvaamana. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut. 44/2018. Viitattu 10.12.2023. Saatavissa http://www.oamk.fi/epooki/2018/moniammatillinen-yhteistyo-sosiaali-ja-terveysalan-ammattilaisten-kuvaamana/

Stickdorn, M., Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world.  O’Reilly Media, Inc.