Yrityksen perintö ja perinteet voimavarana

Yrityksen kiireisessä arjessa ei välttämättä usein ajatella yrityksen perintöä tai perinteitä. Yrityksen perintö voi olla eläväinen osa yritystä, joka heijastaa yrityksen arvoja, kulttuuria ja historiaa. Tämä on erityisen totta perheyrityksissä, joissa yrityksen historia ja perheen tarina ovat usein tiiviisti kietoutuneet yhteen. Tämä artikkeli tarkastelee yrityksen perintöä ja keinoja, joilla yritys voi säilyttää perintöä – ja samalla katsoa tulevaisuuteen.

Mitä ”legacy” on – ja miksi se on tärkeää perheyrityksille

Yrityksen perintö (legacy) on ollut erityisesti perheyrityksessä pitkäaikaisen kiinnostuksen kohde, vaikka aihetta ei olekaan tutkittu kovin paljon. Perheyrittäjyystutkimuksessa kuitenkin usein viitataan ”legacyyn”, sukupolvien toiselle jatkuvaan monipuoliseen sosiaaliseen, materiaaliseen ja biologiseen perintöön (Hammond ym. 2016). Perheyrityksissä perintö toimii konkreettisena esimerkkinä jatkuvuudesta myös sukupolven vaihdoksissa. Mahdollisesti yrityksen perintö ja perinteet ovat sellaista aineetonta pääomaa, joka vaikuttaa yrityksen asiakkaiden ja kumppanien uskollisuuteen (Manelli ym. 2023) ja yrityksen arvoon (Feldman 2005).  Perinteet nähdään kilpailukyvyn kannalta tärkeinä. KPMG & STEP-projektin (KPMG & STEP Global Project Consortium 2024) globaalissa tutkimuksessa 45 % yrityksistä, jotka arvioivat yrityksen perinnön tärkeäksi osaksi yritystä, arvioi myös liiketoimintatulokset kilpailijoitaan paremmalle tasolle.

Perinnön paradoksi

Ehkä ennen kaikkea yrityksen perintö voi olla vahva osa myös yrityksen omaa, sisäistä yrityskulttuuria. Perintö ja perinteet eivät kuitenkaan aina ole pelkästään positiivinen asia, jos ne langettavat varjon uuden kehittämisen eteen. KPMG & STEP-projektin raportissa ”perinteen paradoksiksi” kutsutaan perinteiden vaalimisen ja uudistumisen välistä jännitettä. Perinteet voivat tulla uudistumisen esteeksi. Tätä kuvataan liian tiukasti istuvilla ”näin meillä on aina tehty” -ajatuksilla. Perinteitä ylläpitävät joutuvat tasapainoilemaan, jotta perinteet eivät estä kehittämistä ja innovaatioita. (KPMG & STEP Global Project Consortium 2024)

Yrityksen perintö voi olla voimakas tietoinen työkalu myös markkinoinnissa, koska tarinat perheyrityksen ihmisistä ja kehitysvaiheista voivat kiinnostaa monia. Ne tuovat esiin inhimillisen ja ainutlaatuisen puolen, jota on mahdoton kopioida. Samalla se myös erottaa yrityksen asiakkaiden ja kumppaneiden silmissä kilpailijoistaan. Historian kuvaaminen antaa jatkumoa ja samalla samastumisen mahdollisuuksia ihmisille.

Kuva 1. Vuosirenkaat kertovat menneisyydestä ja versot uudesta kasvusta. (zhugher 2020)

Miten vahvistaa positiivista perintöä?

Perinteen paradoksi piilee siinä, kuinka säilyttää ja vahvistaa perintöä tuleville sukupolville samalla, kun liiketoiminta uudistuu ajan vaatimuksiin sopivaksi (KPMG & STEP Global Project Consortium 2024). Yrityksen historian perinteitä ja arvoja saatetaan viljellä joko tietoisesti tai ehkä sen enempää niitä huomioimatta. Jotkut tilanteet kenties kuitenkin tuovat vaikeita valintatilanteita eteen, ja joudutaan päättämään, millaisissa asioissa ollaan valmiita uudistumaan ja mitä asioita voidaan säilyttää joko niitä muuttaen tai säilyttäen. Yksilöillä voi olla erilaisia näkemyksiä mitä perintö on, ja mikä on säilyttämisen arvoista. (Radu-Lefebvre ym. 2024) Perinnön säilyttämisen ja samalla myös uudistumisen kannalta avoin keskustelu on erittäin tärkeää. (KPMG & STEP Global Project Consortium 2024)

Perintö ja perinteet voivat merkitä lukemattomia asioita – se on tietoa, arvoja, asioita, jotka koetaan tärkeiksi (Radu-Lefebvre ym. 2024). Monissa yrityksissä historiaa on dokumentoitu ja esitellään tarinoita, valokuvia tai arkistomateriaaleja. Perheyrityksissä tähän kietoutuu usein perheen historiaa. Joissain yrityksissä perintö on osa muidenkin tunnistamaa yrityksen brändiä. Esimerkiksi Karl Fazerin tarina on osa Fazerin historiaa. Samalla yrityksen oma historia on myös osa muuta, laajempaa historiallista aikaansa (Manelli ym. 2023).

Kirjoittaja

Heidi Myyryläinen työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa liiketoimintayksilössä TKI-asiantuntijana. Hän osallistui toukokuussa 2024 STEP-projektin globaaliin perheyrittäjyystapahtumaan THE PATHWAY TO GOOD Sustaining Family Business Legacy for Wellbeing.

Lähteet

Feldman, S. J. 2005. Principles of private firm valuation. 1st ed. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.

Hammond, N. L., Pearson, A. W., & Holt, D. T. 2016. The Quagmire of Legacy in Family Firms: Definition and Implications of Family and Family Firm Legacy Orientations. Entrepreneurship Theory and Practice. Vol. 40(6), 1209–1231. Viitattu 30.7.2024. Saatavissa  https://doi.org/10.1111/etap.1224

KPMG & STEP Global Project Consortium. 2024. Unpacking legacy – The path to superior growth in family businesses. Viitattu 30.7.2024. Saatavissa https://kpmg.com/xx/en/home/insights/2024/05/unlocking-legacy.html

Manelli, L., Magrelli, V., Kotlar, J., Messeni Petruzzelli, A., & Frattini, F. 2023. Building an Outward-Oriented Social Family Legacy: Rhetorical History in Family Business Foundations. Family Business Review. Vol. 36(1), 143–168. Viitattu 30.7.2024.  Saatavissa https://doi.org/10.1177/08944865231157195

Radu-Lefebvre, M., Davis, J. H., & Gartner, W. B. 2024. Legacy in Family Business: A Systematic Literature Review and Future Research Agenda. Family Business Review. Vol. 37(1), 18–59. Viitattu 30.7.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1177/08944865231224506

zhugher. 2020. Lehti, tuore, vihreä, kevät, runko. Pixabay. Viitattu 20.8.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/lehti-tuore-vihre%C3%A4-kev%C3%A4t-runko-5009630/