Asiakkaan näkökulman ymmärtäminen auttaa kehittämään kiinnostavia ympäristövastuullisia palveluja ja tuotteita

Paikallisten yritysten edustajat pääsivät kasvattamaan osaamistaan LAB-ammattikorkeakoulun Vastuullinen palvelu- ja tuotekehitys VPK -projektin toteuttamassa Menesty asiakaslähtöisesti ja ympäristövastuullisesti -valmennuksessa 19.10.2022. Hybriditilaisuus oli osa valmennussarjaa, jonka tämän kerran tavoitteena oli tukea yrityksiä asiakasnäkökulman hyödyntämisessä tuotteiden ja palveluiden kehittämistyössä. Asiakaslähtöisten ratkaisujen avulla yritysten tuotteita ja palveluita voidaan muuttaa ympäristövastuullisemmiksi samalla lisäten yritysten kilpailukykyä ja asiakastyytyväisyyttä.

Yleiskuva auditoriosta, jossa on ihmisiä katsomassa diaesitystä.
Kuva 1. Mirja Kälviäinen LABilta kannusti osallistujia kehittämään ympäristövastuullisia ratkaisuja asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti (Kuva: Enna Eloranta) 

Kohti asiakaslähtöisiä ja ympäristövastuullisia tuote- ja palveluratkaisuja 

Valmennuspäivän aloitti muotoilun ja median yliopettaja Mirja Kälviäinen LAB Muotoiluinstituutista. Kälviäinen puhui siitä, mitkä tekijät ovat asiakkailla esteinä ympäristövastuulliseen kuluttamiseen, sekä mitkä tekijät taas tukevat asiakkaita valitsemaan vastuullisemmin. Yritykset saivat vinkkejä siihen, miten heidän liiketoiminnassaan asiakkaita voidaan auttaa valitsemaan ja toimimaan ympäristövastuullisemmin. Nämä tekijät huomioiden osallistuneet yritykset pääsivät pohtimaan tuotteidensa ja palveluidensa ympäristövastuullisuuden kehittämistä. Asiakkaiden kokemusten huomioiminen ennen, aikana ja jälkeen varsinaisen palvelun tai tuotteen käytön auttoi tarkastelemaan kokonaisvaltaisemmin kehittämiskohteiden löytämistä. 

Yritysten palveluiden tai tuotteiden uudet kehittämiskohteet voivat olla hyvinkin innovatiivisia ja löytyä yllättävistä paikoista. Esimerkkinä toiminnasta Kälviäinen mainitsi muun muassa leipomon, joka tarjoaa tarjouskuponkeja, jos asiakas saapuu leipomolle pyöräillen tai kävellen autolla saapumisen sijaan. 

Puhuja puhujanpöntön takana. Taustalla näkyy esitysdiat.
Kuva 2. Annukka Nissilä Aivanilta kertoi Green Star Hotelsin ympäristövastuullisista tila- ja palveluratkaisuista (Kuva: Enna Eloranta)

Yritysesimerkki auttoi ymmärtämään miten toimia käytännössä 

Annukka Nissilä Aivanilta esitteli GreenStar Hotelsin yritysesimerkin asiakaslähtöisestä ympäristövastuullisuudesta. GreenStar Hotels auttaa monin eri keinoin asiakkaitaan pienentämään matkustamiseen ja majoittumiseen kohdistuvaa hiilijalanjälkeä, sekä tukee asiakkaita arjessa tekemään ympäristövastuullisia valintoja. Toiminnan keskeisiä periaatteita ovat ympäristöystävällisyys, kohtuuhintaisuus, kulutuksen minimointi, kestävän kehityksen toimintatavat ja olennaisten asiakastarpeiden huomiointi. Hotelliaamiainen on lähellä tuotettua, yritys tarjoaa asiakkailleen polkupyöriä kulkemiseen sekä sähköautojen latauspisteitä parkkialueellaan. Hotellin sisustuksessa ja kalusteissa ympäristöystävällisyyttä toteutetaan muun muassa siten, että on valittu vettä säästävät vesikalusteet sekä ekologisia ja kierrätettyjä materiaaleja. Tilat suunnitellaan niin, että ne ovat tehokkaassa käytössä. Asiakkailla on käytössä yhteiskäyttökeittiö ja selkeästi opastettu lajittelupiste. GreenStar Hotels on pystynyt osoittamaan, miten on mahdollista luoda yrityksen palveluissa asiakkaiden tyytyväisyyttä tukevia ratkaisuja, jotka samalla tukevat asiakkaiden ympäristövastuullista käyttäytymistä. 

Kuva ylhäältä päin osallistujasta, joka täyttää muistilapuilla työpajatehtävää.
Kuva 3. Lähitoteutuksen työpajassa tehdyn tehtävän avulla pohdittiin osallistuvien yritysten näkökulmasta asiakaslähtöistä ympäristövastuullisuutta ennen, aikana ja jälkeen yrityksen palvelun tai tuotteiden käytön (Kuva: Enna Eloranta)

Valmennusarja jatkuu teemalla Asiakaslähtöinen ympäristövastuullinen viestintä. Kesällä 2023 julkaistaan pk-yrityksille suunnattu verkossa opiskeltava kurssi (MOOC), joka muodostuu valmennusten sisällöistä: asiakaslähtöinen ympäristövastuullisuus, tuote- ja palvelukehitys sekä viestintä.

Vastuullinen palvelu- ja tuotekehitys VPK –projektissa kehitetään Päijät-Hämeen pk-yritysten ympäristövastuullisen tuote- ja palvelukehittämisen osaamista, jotta yritykset voivat vastata asiakasrajapinnasta nousevaan kysyntään ja auttaa asiakasta kestävän kuluttamisen toiminnoissa. Projekti toteutetaan 1.1.2022-31.8.2023 ja sen rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto/ESR (REACT-EU), osana unionin Covid-19-pandemian takia toteuttamia toimia. 

Kirjoittajat

Enna Eloranta työskentelee LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutissa projektisuunnittelijana Vastuullinen palvelu- ja tuotekehitys VPK -projektissa. 

Kati Kumpulainen työskentelee LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutissa TKI-asiantuntijana ja Vastuullinen palvelu- ja tuotekehitys VPK -projektin projektipäällikkönä.   

Lähteet

Kälviäinen, M. 2022. Asiakaslähtöinen ympäristövastuullinen tuote- ja palvelukehitys. Esitysmateriaali. Menesty asiakaslähtöisesti ja ympäristövastuullisesti -valmennus 19.10.2022. 

Nissilä, A. 2022. Yritysesimerkki GreenStar Hotels. Aivan. Esitysmateriaali. Menesty asiakaslähtöisesti ja ympäristövastuullisesti -valmennus 19.10.2022. 

Linkit

Linkki 1. LAB-ammattikorkeakoulu. 2022. Vastuullinen palvelu- ja tuotekehitys VPK. Viitattu 19.10.2022. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/vastuullinen-palvelu-ja-tuotekehitys-vpk

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *