Kehittyvät toimitilat kestävän työmatkaliikkumisen mahdollistajana

Yrityksen toimitiloilla on monta tärkeää tehtävää. Ne mahdollistavat yrityksen toiminnan, luovat yrityskuvaa, vaikuttavat työntekijöiden arjen sujuvuuteen ja työhyvinvointiin sekä yrityksen kannattavuuteen. Tiloilta haetaankin nykyisin monipuolisia ominaisuuksia ‒ toiminnallisuutta, tehokkuutta ja vetovoimaa, kun etätyöhön mieltyneitä työntekijöitä halutaan kannustaa yhteisöjensä pariin.

Toimitilojen koko määrittyy yrityksen toiminnan ja sen tuomien tarpeiden mukaan, mutta tilaratkaisuissa kannattaa katse suunnata myös tulevaan. Onko syytä asettua keskeiselle paikalle vai kenties syrjäisempään osoitteeseen? Toimitilojen valintaan vaikuttavat muun muassa, millaisia ovat liikennevirrat alueella, millainen logistiikka yrityksellä on, pääseekö paikalle julkisilla liikenneyhteyksillä tai asettaako yrityksen toiminta erityisvaatimuksia ilmanvaihdolle tai äänieristykselle (Suomen Yrittäjät 2024).

Myös kestävän kehityksen näkökulmat ovat monille yrityksille merkityksellisiä tekijöitä toimitiloja valittaessa. Yksi vaikuttava tekijä on tilojen saavutettavuus – oli kyse sitten tuotantoympäristöstä, jossa etusijalla on tavaralogistiikka tai tietotyöstä, jossa yrityksen sijainti voi olla kilpailuetu tai jopa työvoiman saatavuuden tulppa. (Anttila 2022.) Yritysten sijainnilla on myös laajempaa vaikutusta alueen kestävyystavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Liikenteen ollessa merkittävä päästöjen aiheuttaja on syytä miettiä, kuinka työntekijät voivat kulkea työmatkansa kestävästi. Kestävän työmatkaliikkumisen mahdollistaminen haastaa paitsi yrityksiä myös toimitilojen omistajia

Kuva 1. Toimivat tilat kannustavat kestävään työmatkaliikkumiseen. (Kuva: Annukka Heinonen)

Ratkaisuja nykyaikaisten työmatkaliikkujien tarpeisiin

Lahtelaisorganisaatioiden kestävää työmatkaliikkumista tutkitaan ja kehitetään parhaillaan Lahden kaupungin, Päijät-Hämeen hyvinvointialueen, LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun yhteisessä Systemic change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla -hankkeessa. Siinä kerätty kyselyaineisto ja työpaikkahavainnoinnit tukevat aiempien tutkimusten tuloksia siitä, että kestävä työpaikkaliikkuminen vaatii työnantajayrityksiltä kestävän liikkumisen mahdollistamista ja tukemista (LAB 2024; Mujunen 2021). Työnantajien tulisikin tarjota erilaisilla kulkutavoilla liikkuville edellytykset kestävään työmatkaliikkumiseen.

Isku Centerin toimitiloissa sijaitseva LABin ja LUTin Lahden kampus on yksi Sycla-hankkeen pilottiorganisaatioista, jossa kestävää työmatkaliikkumista pyritään lisäämään erilaisilla toimenpiteillä. Tiloja hallinnoivan Isku Oy:n kiinteistöpäällikkö Rauli Majuri (2024) kertoo, että kestävyysasioita on heillä pohdittu etukenossa. Kiinteistössä muun muassa hyödynnetään osin oman aurinkosähköpuiston tuottamaa sähköä (Tapiomäki 2021). Kestävään työmatkaliikkumiseen kannustavat jo olemassa olevat olosuhteet: julkisen liikenteen yhteydet ovat Isku Centerille hyvät, yhteiskäyttösähköpotkulautoja ja -kaupunkipyöriä voi vuokrata rakennuksen nurkalta, ja pihalla on sähköautojen latausasemia sekä polkupyöräparkki.

Viime aikoina erityistä kiinnostusta vuokralaisten keskuudessa on kuitenkin herättänyt sisätilojen 90-paikkainen polkupyöräparkki. Lämmin ja turvallinen halli, josta löytyy pesupaikka ja huoltopiste pyörille, palvelee ympärivuotisia työmatkapyöräilijöitä tai kalliiden pyörien omistajia (Majuri 2024). Kehittyvän kiinteistön monipuoliset ratkaisut mahdollistavat yksilölliset työmatkaliikkumisen valinnat, kestävyys huomioiden.

Kirjoittaja

Annukka Heinonen (tradenomi YAMK) työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana ja on mukana Systemic change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla -hankkeessa (LAB 2024), joka on osa 100 climate-neutral and smart cities by 2030-EU-missiota.

Lähteet

Anttila, J. 2022. Toimitilakehittämisen trendit ja lisäarvo käyttäjäorganisaatiolle. Diplomityö. Tampereen yliopisto, rakennustekniikan tutkinto-ohjelma. Viitattu 10.5.2024. Saatavissa https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/142800/AnttilaJuhana.pdf?sequence=2&isAllowed=y

LAB. 2024.Sycla. Systemic change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 10.5.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/sycla

Majuri, R. 2024. Haastattelu. 11.4.2024.

Mujunen, M. 2021. Kestävän ja joustavan työmatkaliikkumisen edistäminen henkilöstöeduin. Tapaustutkimus Tampereen kaupungin kehityshankkeesta . Diplomityö. Aalto-yliopisto. Viitattu 16.5.2024. Saatavissa https://aaltodoc.aalto.fi/server/api/core/bitstreams/b7dc1fd3-aec8-4197-a0df-10d8a2dde080/content

Suomen Yrittäjät. 2024. Yrityksen toimitilat. Viitattu 10.5.2024. Saatavissa https://www.yrittajat.fi/tietopankki/liiketoiminta/tilat-ja-tyovalineet/yrityksen-toimitilat/

Tapiomäki, R. 2021. Lahteen rakennetaan yksi Suomen suurimmista aurinkosähköpuistoista – 6 000 aurinkopaneelia Iskun tehtaan yhteyteen. Yle. Viitattu 10.5.2024. Saatavissa https://yle.fi/a/3-12120446