Suomessa käytetään paljon erityistason palveluita lapsiperheiden tukemiseen. Kasvava tuen tarve ja palveluiden määrän lisääntyminen ovat johtaneet tilanteeseen, jossa kaikkia tarpeita ei voida täyttää toivotulla tavalla. Perheet saattavat joutua siirtyilemään eri palveluiden välillä, ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa voi olla haastavaa. (Ristikari ym. 2021, 33.)
Yhteisövaikuttavuus on käsitteenä vielä vieras varhaiskasvatuksen kentällä. Perhelähtöinen, systeemiteoreettiseen viitekehykseen nojaava yhteisövaikuttavuuden malli on varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä hedelmällinen tapa lähestyä perheiden hyvinvoinnin vahvistamista. Varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaaminen on omiaan vahvistamaan moniammatillista, yhteisöllistä työskentelyä varhaiskasvatuksen kentältä käsin. (Engblom ym. 2024, 34–35.)
Selkeä työnkuva lisää arvostusta
Varhaiskasvatuslain (540/2018) uudistusten myötä vuonna 2018 varhaiskasvatuksen ammattilaisten tehtäviä selkeytettiin tavoitteena hyödyntää paremmin heidän koulutustaan. Uudistuksen jälkeen varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvia on laadittu vähän; vain 28 % varhaiskasvatuksen työnantajista on laatinut tehtäväkuvan ja 53 % kyselyyn vastanneista piti tehtäväkuvaa epäselvänä (Talentia 2024a). Tämä kertoo siitä, että varhaiskasvatuksen sosionomin rooli on vasta muotoutumassa, ensimmäisten valmistuttua keväällä 2023.
Tarkkaan määritetyllä ja selkeällä työnkuvalla ja toiminnasta sopimisella voidaan tukea varhaiskasvatuksen sosionomia yhteisöllisessä, ennaltaehkäisevässä työssä. Työnkuvien määrittelyn kautta voidaan lisätä varhaiskasvatuksen sosionomien arvostusta ja tehdä erityisosaamista näkyväksi. Tämä lisäisi alan veto- ja pitovoimaa sekä palkkatasa-arvoa ja sosionomien yhtäläistä oikeutta esimerkiksi suunnitteluaikaan.
Varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaaminen
Varhaiskasvatuksen sosionomin sosiaalipedagogisen erityisosaamisen myötä tunnistetaan perheen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, tuen tarpeita sekä vastataan niihin varhaisessa vaiheessa, jotta perhe saa tarvittavat palvelut oikea-aikaisesti eivätkä ongelmat kasaannu (Talentia 2024b). Tähän samaan tavoitteeseen tähtää yhteisövaikuttavuusmalli, jonka sisään ajamisessa varhaiskasvatuksen sosionomilla voidaankin nähdä olevan etulyöntiasema.
Varhaiskasvatuksen sosionomin kompetensseissa (SOAMK 2023) erityisosaamiseksi luetaan muun muassa ymmärrys yhteiskunnallisista ilmiöistä ja yhteiskunnan rakenteisiin vaikuttaminen. Yhteisövaikuttavuus pyrkiikin purkamaan näitä jäykähköjä rakenteita ja luomaan notkeita yhteen liitoksia eri sektoreiden välille.
Kirjoittajat
Minna Engblom, Sanna-Kaisa Moksunen ja Niina Myllyoja ovat kesällä 2024 valmistuvia varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoita LAB-ammattikorkeakoulussa.
Minna Hallman työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä.
Lähteet
Engblom, M., Moksunen, S-K., Myllyoja, N. 2024. Lapsi keskiössä ‒ kohti yhteistä päämäärää. Yhteisövaikuttavuus osana varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaamista. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 8.6.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917492
geralt. 2014. Altmann, G. Verkkoon, kierros, piireissä, renkaat. Pixabay. Viitattu 8.6.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/verkkoon-kierros-piireiss%C3%A4-renkaat-577024/
Ristikari, T., Söderblom, B., Häggman & A. Niemelä, M. 2021. Alueellinen oppimisverkosto ja yhteisövaikuttavuus lapsiperheiden tukemisessa. Kasvun tuki aikakauslehti 1/2021. Viitattu 29.5.2024. Saatavissa https://kasvuntuki.fi/wp-content/uploads/2021/05/kasvun-tuki-01-2021-ristikari.pdf
SOAMK. 2023. Varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit. Sosiaalialan amk-verkosto. Viitattu 18.2.2024. Saatavissa https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/wp-content/uploads/2023/12/Varhaiskasvatuksen-sosionomikompetenssit-2023.pdf
Talentia. 2024a. ”En tiedä, mikä tehtävänkuvani tulisi olla” – työtehtävien epäselvyys kuormittaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä. Viitattu 29.5.2024. Saatavissa https://www.talentia.fi/uutiset/en-tieda-mika-tehtavankuvani-tulisi-olla-tyotehtavien-epaselvyys-kuormittaa-varhaiskasvatuksen-henkilostoa/
Talentia. 2024b. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuva. Viitattu 29.5.2024. Saatavissa https://www.talentia.fi/nain-vaikutamme/talentia-vaikuttaa-varhaiskasvatuksessa/varhaiskasvatuksen-sosionomin-tehtavakuva/ Varhaiskasvatuslaki 540/2018. Finlex. Viitattu 29.5.2024. Saatavissa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180540