Työharjoittelu hankkeessa: vapautta, vastuuta ja mahdollisuuksia

Työharjoittelu on monelle opiskelijalle tärkeä osa opintoja, ja se tarjoaa arvokasta käytännön kokemusta tulevaa työuraa varten. Hankkeessa suoritettava työharjoittelu eroaa perinteisestä työharjoittelusta monin tavoin, ja se sopii erityisesti opiskelijoille, jotka arvostavat vapaampaa aikataulutusta, oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta.

Hankeharjoittelu tarjoaa usein joustavammat työajat verrattuna perinteisiin harjoittelupaikkoihin. Se sopii erityisesti opiskelijoille, joilla on tiukka aikataulu tai jotka haluavat yhdistää työn ja opiskelun. Työskentely hankkeessa voi mahdollistaa työn tekemisen mm. etänä tai epäsäännöllisinä aikoina, mikä antaa opiskelijalle mahdollisuuden suunnitella omaa ajankäyttöään monipuolisemmin. (Järvensivu ym. 2021, 22.)

Hankeharjoittelu vaatii opiskelijalta oma-aloitteisuutta. Hankkeissa ei välttämättä ole aina selkeitä ohjeita tai valmiita toimintamalleja, joten opiskelijan on oltava valmis ottamaan vastuuta ja kehittämään omia ratkaisujaan. Työn Syke -hankkeen harjoittelija on todennut, että asioista on otettava selvää ja että taustatyön tekeminen ennen varsinaista työtehtävää voi olla haastavin osuus, joten opiskelijan tulee olla valmis hyppäämään kenties täysin tuntemattomaan.

Itseohjautuvuus on keskeinen taito hankeharjoittelussa. Opiskelijan on osattava aikatauluttaa ja priorisoida tehtäviä. Arviointikykyä vaaditaan myös. Itseohjautuvuus auttaa opiskelijaa kehittymään ammatillisesti ja valmistaa tulevaisuuden työelämään.

Kuva 1. Vastuunotto ja itseohjautuvuus ovat ominaisuuksia, joista on opiskelijalle hyötyä hankeharjoittelussa. (StartupStockPhotos 2015)

Mitä hankkeessa suoritettavassa harjoittelussa voi oppia?

Hankeharjoittelu tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden oppia projektinhallintaa käytännössä. Opiskelija pääsee osallistumaan projektin suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan. Tämä kehittää opiskelijan kykyä hallita kokonaisuuksia, aikatauluja ja resursseja.

Vaikka hankeharjoittelu voi olla itsenäistä, se sisältää usein myös tiimityöskentelyä. Opiskelija oppii kommunikoimaan tiimin jäsenten kanssa, jakamaan tietoa ja tekemään yhteistyötä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tiimityöskentelytaidot ovat arvokkaita kaikilla aloilla ja auttavat opiskelijaa sopeutumaan erilaisiin työympäristöihin (Heikura 2018, 12).

Sitra nostaa esiin muuttuvan työelämän tarpeet. Hankeharjoittelu tarjoaakin mahdollisuuden verkostoitua alan ammattilaisten kanssa. Opiskelija voi luoda arvokkaita kontakteja, jotka voivat auttaa häntä tulevaisuuden työuralla. Verkostoituminen saattaa avata ovia uusiin mahdollisuuksiin ja tarjota tukea ammatillisessa kehittymisessä. Hankeharjoittelu tarjoaa mahdollisuuden erilaisten tulevaisuuden taitojen ja osaamisen kehittämiseen, mikä voi olla etu opiskelijalle (Sitra 2022, 4). Työn Syke -hankkeen harjoittelijat ovat tehneet muun muassa podcasteja sekä blogitekstejä, mutta osallistuneet myös tapahtumasuunnitteluun ja tiedon kartoitukseen. (LAB 2024)

Tarjolla voi olla monipuolinen kattaus uutta osaamista ja tietoa. Palaute ja kokemukset harjoitteluista ovat olleet lähes poikkeuksetta hyviä. Kannustan tarttumaan hankkeen tuomiin mahdollisuuksiin!

Kirjoittaja

Marja Timperi toimii LABin hyvinvointiyksikössä asiantuntijana sekä projektipäällikkönä Työn Syke -hankkeessa. Yhtenä mielenkiinnon kohteena on opiskelijayhteistyön kehittäminen.

Lähteet

Heikura, V. 2018. Työelämätaidot muuttuvassa työelämässä – Music Against Drugs ry:n tiimiharjoittelujaksolle osallistuneiden nuorten käsityksiä. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Viitattu 2.10.2024. Saatavissa https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/57679/1/URN:NBN:fi:jyu-201804192120.pdf

Järvensivu, A., Haapakorpi, A., Kauhanen, M. & Melin, H. 2021. Monimuotoinen ansiotyö – käytännöt ja yhteiskunnallinen kehys. Tampereen yliopisto. Viitattu 2.10.2024. Saatavissa https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/132690/978-952-03-1977-9.pdf?sequence=5&isAllowed=y

LAB. 2024. Työn Syke ‒ teknologiatyökaluja työn, osaamisen ja työhyvinvoinnin tueksi. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 2.10.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/tyon-syke 

Sitra. 2022. Tulevaisuuden osaaminen syntyy ekosysteemeissä. Tiivistelmä. Viitattu 2024. Saatavissa https://www.sitra.fi/wp/wp-content/uploads/2022/06/sitra-tulevaisuuden-osaaminen-syntyy-ekosysteemeissa-tiivistelma.pdf

StartupStockPhotos. 2015. Pixabay. Viitattu 2.10.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/opiskelija-kirjoittamalla-849822/