Pyöräily on erinomaista arkiliikuntaa ja ympäristöystävällinen keino liikkua paikasta toiseen. Monelle meistä se on myös luontoliikuntaa, jossa ympäristön kohtaamisesta syntyvät elämykset ovat olennainen kokemusta ‒ riippumatta siitä, onko kyseessä lyhyt pyöräily lähimetsässä vai pidempi päiväretki itselle oudommassa ympäristössä. Matkailun kontekstiin vietynä pyöräily säilyttää kaikki edellä mainitut positiiviset vaikutuksensa, mutta kokemukseen liittyy siinä vahvemmin uusia virikkeitä herättävä ympäristö. Tämän lisäksi pyörämatkailuun liittyy usein myös tietynlainen tutkimusmatkailijan asenne ̶ halu paikallisen ympäristön kokemiseen ja syventymiseen maisemaan, kulttuuriin tai historiaan liittyviin tarinoihin (Adventure Cycling Association 2024).
Kansainvälisiä ja kotimaisia esimerkkejä
Maailmalla on paljon teemapohjaisesti tuotteistettuja pyöräilyreittejä, joiden tarinan kärkenä on paikalliseen historiaan, ruokakulttuuriin, luontoon, kulttuuriin, urheiluun tai hyvinvointiin liittyviä teemoja (VELOREGIOATHU064 2024, 23). Erinomaisia esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi musiikin ympärille tuotteistettu Mozart Radweg Itävallassa sekä pohjoisesta etelään Euroopan halki kulkeva Iron Curtain Trail, joka tekee näkyväksi Euroopan kahtiajakoa ”itään” ja ”länteen” (Salzburgerland 2024; Eurovelo 2024).
Suomessa pyörämatkailun valtakunnallisesta kehittämisestä ja markkinoinnista vastaava Pyörämatkailukeskus on tehnyt pyörämatkailureittien teemapohjaista tuotteistamista maisemallisten suuralueiden ohjaamana (Bikeland 2024). LAB-ammattikorkeakoulun ja Hämeen virkistysalueyhdistyksen yhteisessä Häme by Cycle -hankkeessa (LAB 2024) suunnitellaan Kanta-Hämeeseen alueen vetovoimakohteet yhdistävää matkailullista pyöräilyreittiä, jonka teemaksi on valittu gravel & bikepacking. Reitin linjauksen suunnittelu on käynnistetty syksyllä 2024 Hämeen virkistysalueyhdistyksen toimeksiannosta ja työn toteuttajan toimii Elones oy (Tommola & Roos 2024, Nuora & Okkonen 2024).
Reitin kehittämisen toivotaan innostavan alueen yrityksiä uusien pyöräily-ystävällisten tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen ja luovan Kanta-Hämeen pyörämatkailuun uusia yhteistyöketjuja.
Kanta-Hämeessä tuotteistetaan pyörämatkailua viikinkiteemaan
Häme by Cycle -reitin tuotteistamisessa on päätetty lähteä liikkeelle historiakärjellä ja pääteemaksi on valittu viikinkiaika. Tämä kokonaisuus kätkee monia kiinnostavia tarinoita, jotka vielä odottavat näkyväksi tekemistä matkailun kontekstissa. Viikinkiaikaan liittyy myös myyttisyyttä ja seikkailullisuutta sekä kestävyyttä vaativia pitkiä retkiä, joissa on paljon samanlaisia piirteitä kuin nykyajan pyörämatkailussa. Konkreettista tarttumapintaa aiheeseen tuovat monet Hämeessä tehdyt tuhannen vuoden takaa viikinkiajalta peräisin olevat arkeologiset löydöt, joiden ympärille on mahdollista luoda kiinnostavia matkailun sisältöjä (Leponiemi 2022; Hämeen sanomat 2013).
Matkailussa viikinkiajan tarinoita on ansiokkaasti tehty näkyväksi Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, joista kaikista löytyy teemaan erikoistuneita museoita sekä kymmeniä viikinkiaikaan brändättyjä nähtävyyskohteita (Lehtola 2019). Myös Suomessa, Kemiönsaarella, on viikinkiteemainen museo, jossa pääsee tutustumaan viikinkiajan historiaan tai vaikka järjestämään juhlat viikinkiajan hengessä (Rosala Viking Centre 2024). Kanta-Hämeen matkailussa viikinkiteemaa on tehty aiemmin näkyväksi muun muassa risteilytoiminnan välityksellä (Karvonen 2013). Aika näyttää, millaista täydennystä Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeen reittiyhteistyö pystyy tähän teemaan tuottamaan.
Kirjoittaja
Päivi Tommola toimii LAB-ammattikorkeakoulussa Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hankkeen projektipäällikkönä. Hankkeen osatoteuttajana ja Häme by Cycle -reitin suunnittelusta vastaavana tahona hankkeessa toimii Hämeen virkistysalueyhdistys.
Lähteet
Adventure Cycling Association. 2024. How are bicycle travelers. Viitattu 30.10.2024. Saatavissa https://www.adventurecycling.org/about/advocacy/building-bike-tourism/bicycle-tourism-101/
Bikeland. 2024. Reitit. Pyörämatkailukeskus. Viitattu 30.10.2024. Saatavissa https://www.bikeland.fi/reitit
EuroVelo. 2024. Iron Curtain Trail. Viitattu 30.10.2024. Saatavissa https://en.eurovelo.com/ev13
Hämeen sanomat. 2013. Kanta-Hämeen historia käsillä. Viitattu 30.10.2024. Saatavilla https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/5160416
Karvonen, M. 2013. Viikinkiaika palasi Vanajavedelle. Yle. Viitattu 30.10.2024. Saatavissa https://yle.fi/a/3-6670407
LAB. 2024. Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hanke. Viitattu 30.10.2024. Saatavissa https://lab.fi/en/project/hame-cycle-kanta-hameen-pyoramatkailun-kehittaminen
Lehtola, J. 2019. Viikinkien jäljillä ‒ Nämä 15 nähtävyyttä kiehtovat niin lapsiperheitä kuin historian ystäviä. Viitattu 30.10.2024. Saatavissa https://www.apu.fi/artikkelit/viikinkien-jaljilla-nama-15-nahtavyytta-kiehtovat-niin-lapsiperheita-kuin-historian-ystavia
Leponiemi, T. 2022. Hämeestä löytyi taas uskomaton historiallinen aarre: Vesuri osui viikinkiaikaiseen miekkaan ja paljasti laajan kalmiston. Yle. Viitattu 30.10.2024. Saatavissa https://yle.fi/a/3-12669937
Nuora, T. & Okkonen, J. Esitys Vetoapua Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittämiseen -tilaisuudessa 5.1.2024. Elones Oy. Häme by Cycle -Kanta-Hämeen pyörämatkailun kehittäminen -hanke. Julkaisematon.
Tommola, P. & Roos, K. 2024. Häme by Cycle: vetoapua Kanta-Hämeen pyörämatkailuun. Seminaariesitys 5.11.2024. Julkaisematon.
Rosala Viking Centre. 2020. Verkkosivut. Viitattu 30.10.2024. Saatavissa https://www.rosala-viking-centre.com/fi/
Salzburgerland. 2024. The Mozart Radweg. A musical bike tour through Salzburg and Bavaria. Viitattu 30.10.2024. Saatavissa https://www.salzburgerland.com/en/the-mozart-radweg/
VELOREGIOATHU064. 2021. Thematic Cycling Route Development Handbook. A Professional Methodological Guide. Viitattu 29.10.2024. Saatavissa https://www.interreg-athu.eu/fileadmin/be_user_uploads/VELOREGIO/Veloregio_GL_Thematic-Cycling-Route-Development-Handbook.pdf