Saattaen vaihdettava – sairaalan ja koulun yhteiset simulaatiot madaltavat kynnystä työelämään

LAB-ammattikorkeakoulun HAVUJA ‒ Veto- ja pitovoimaa hyvinvointialalle -hankkeessa järjestettiin Etelä-Karjalan keskussairaalan henkilökunnan kanssa yhteisiä simulaatioita. Simulaatioihin on hankkeessa osallistunut kymmeniä ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoita sekä päivystyksessä, erikoispoliklinikoilla ja osastoilla toimivia sairaanhoitajia, lääkäri ja opettajia LAB-ammattikorkeakoulusta.

Onnistunut simulaatiokokemus syntyy vahvasta kliinisestä ja ohjauksellisesta asiantuntijuudesta

 Simulaatiot tulisi suunnitella yhteistyössä opiskeltavan aiheen asiantuntijoiden ja simulaatiopedagogiikan osaajien kanssa (INACSL Standards Committee 2021; Silva ym. 2023). Simulaation mahdollisimman onnistuneen toteutuksen varmistamiseksi on välttämätöntä, että niitä vetävillä ohjaajilla on hallussaan sekä kliininen- että ohjausosaaminen. HAVUJA-hankkeessa (LAB 2024) kliinisen osaamisen varmistamiseksi potilaiden hoidon suunnittelivat kyseisten aihealueiden syväosaajat Etelä-Karjalan keskussairaalasta. Eri asiantuntijat valitsivat potilastapauksista ne, joita ensihoitajat ja sairaanhoitajat tulevat usein kohtaamaan työssään. Fasilitaattorina ja pedagogiikasta vastaavana toimi LAB-ammattikorkeakoulun simulaatio-ohjaajakoulutettu opettaja. Simulaatioissa hoidettiin potilaita sekä päivystysalueella että eri erikoissairaanhoidon osastoilla. Tapaukset keskittyivät akuutteihin tilanteisiin.

[Alt-teksti: opiskelijoita harjoittelemassa hoitotilanteita suuressa huoneessa, jossa on potilassänkyjä, tilanjakajaverhoja, hoitolaitteita ynnä muuta.]
Kuva 1. Opiskelijat ja ammattilaiset oppivat yhdessä moniammatillisessa simulaatiossa.  (Kuva: Arja Sara-aho)

Turvallinen ilmapiiri edistää oppimista

Psykologisella turvallisuudella simulaatioissa tarkoitetaan turvallisen ilmapiirin luomista simulaatioissa. Tavoitteena on, että osallistujat kokevat olonsa mukavaksi myös tehdessään virheitä simulaatioiden kuluessa. Psykologinen turvallisuus hoitotyön simulaatioissa edistää etenkin kykyä oppia virheistä. (Turner ym. 2023.)

Varsinaiset simulaatiot toteutettiin ammattilaisten ja opiskelijoiden yhteistyönä, ammattilaisten koko ajan huomioidessa ja auttaessa opiskelijoita etenemään potilastapausten hoidossa. Tarvittaessa simulaatiot keskeytettiin ja opiskelijoita ohjattiin eteenpäin tapauksen hoitamisessa. Opiskelijat kertoivat palautteissaan, että tunnelma oli rauhallinen, turvallinen ja kysymykset salliva.

Etelä-Karjalan keskussairaalan terveydenhuollon ammattilaisille nämä simulaatiopäivät ovat antaneet mahdollisuuden tutustua etukäteen tuleviin työtovereihin samalla esitellen oman työyksikkönsä osaamisaluetta. Tämä oli myös tilaisuus saada kokemusta oman osaamisen jakamisesta ja opiskelijoiden ohjaamisesta.

Opiskelijoita saadun palautteen mukaan yhteiset simulaatiot ammattilaisten kanssa ovat madaltaneet kynnystä koulun ja työelämän välillä. Opiskelijat ovat todenneet, että simulaatioiden jälkeen tuntuu helpommalta lähteä suorittamaan ammatillisia harjoitteluita ja sen jälkeen työelämään.

Kirjoittaja

Arja Sara-aho työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä ja asiantuntijana HAVUJA – Veto- ja pitovoimaa hyvinvointialalle -hankkeessa.

Lähteet

INACSL Standards Committee, Watts, P.I., McDermott, D.S., Alinier, G., Charnetski, M., & Nawathe,P.A. 2021. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Simulation Design. Clinical Simulation in Nursing. Vol. 58, 14-21. Viitattu 30.1.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1016/j.ecns.2021.08.009

LAB. 2024. HAVUJA – Veto- ja pitovoimaa hyvinvointialalle. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. https://lab.fi/fi/projekti/havuja-veto-ja-pitovoimaa-hyvinvointialalle

Silva, G.O. Fonseca, L.M.M. Siqueira, K.M. De Goes, F. Ribeiri, L.M. Aredes, N. 2023. The simulation design in health and nursing: A scoping review. Nursing Open. Vol. 10 (4), 1966–1984. Viitattu 30.1.2024. Saatavissa https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10006602/

Turner, S. Harder, N. Martin, D. & Gillman, L. 2023. Psychological safety in simulation: Perspectives of nursing students and faculty. Nurse Education Today. Vol. 122 (2023). Viitattu 30.1.2024. Saatavissa  https://doi.org/10.1016/j.nedt.2023.105712