Toimiva kouluyhteistyö on tärkeää, jotta kodin ulkopuolelle sijoitettu nuori saa oikea-aikaisesti tarvitsemansa avun ja tukitoimet sekä ymmärrystä tilanteeseensa (Opetushallitus 2024). Mielenterveyden haasteita esiintyy erityisesti sijaishuollossa asuvilla nuorilla, joista yli 60 prosentilla on tutkimusten mukaan havaittu psyykkistä oireilua ja mielenterveyden ongelmia, mikä olisi koulunkäynnin turvaamiseksi tärkeää huomioida (Ikonen ym. 2017, 4). Koulutuksen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa on suuri ja yhteydessä eriarvoisuuden vähentämiseen, mielenterveyteen ja hyvinvointiin (Opetushallitus 2024). Kouluhyvinvoinnin puutteet lisäävät opintojen keskeyttämistä, joilla on merkittäviä seurauksia sekä yhteiskunnallisesti että nuorelle itselleen. (Lamminen 2019.)
Yhteistyön parantaminen lastensuojeluyksikön ja toisen asteen oppilaitosten välillä
Lastensuojeluyksiköissä on havaittu kouluyhteistyön haasteita toisen asteen oppilaitosten välillä liittyen tiedonkulkuun ja yhteistyön sirpaleisuuteen, jotka vaikeuttavat päivittäistä työtä yksiköissä ja aiheuttavat nuorille epävarmuutta kouluasioidensa hoidosta. Monialaisessa yhteistyössä voi olla sosiaalitoimen ja opettajien lisäksi mukana myös muuta koulun henkilökuntaa, kuten kuraattoreita ja psykologeja. Monialaisessa yhteistyössä pyritään asiakaslähtöisyyteen, jossa eri alojen toimijoilla on yhteinen ymmärrys asiakkaan tilanteesta ja hänen tarvitsemistaan palveluista ja tukitoimista (Soite 2023). Usein esteenä toimivalle yhteistyölle ovat esimerkiksi yhteisten tavoitteiden epäselvyydet, heikko sitoutuminen yhteistyöhön, vaillinainen tiedonkulku, epäselvät roolijaot ja ajanpuute (Hujala ym. 2019, 1).
Tutkimusten mukaan opettajat kokevat epävarmuutta tunnistaa ja tukea oppilaitaan mielenterveyden haasteissa. Tämä on nähtävissä lastensuojelulaitosten ja joidenkin oppilaitosten välisessä yhteistyössä, kun yhteistä ymmärrystä sijaishuoltotaustan merkityksestä nuoren resursseihin ja opiskelukykyyn ei ole. Opettajien saama lisäkoulutus, tuki ja ohjaus tutkitusti lisää heidän valmiuksiaan tukea oppilaidensa mielenterveyttä ja tunnistaa sen haasteita. (Ekornes 2017, 3–4.) Yhteinen alkupalaveri sijaishuoltoyksikön kanssa opiskelun alussa on tarpeellinen ja välttämätön, jotta voidaan sopia yhteistyön raameista ja välittää tietoa lastensuojelutaustan mukanaan tuomista haasteista. Nuoren sijaishuoltopaikan ja oppilaitoksen yhteistyö ja yhteinen asioiden valmistelu vahvistavat nuoren sivistyksellisien oikeuksien toteutumista. (Puustinen-Korhonen & Sjöström 2019, 6.)
Lastensuojelulaitosten ja toisen asteen oppilaitosten välistä yhteistyötä olisi tarpeen kehittää, jotta yhteistyö ja toimintatavat toimijoiden välillä selkeytyisivät. Oppilaitosten kanssa olisi hyvä sopia yhteistyön käytänteistä ja yhteydenpidosta sekä tuoda oppilaitoksille tietoa sijaishuoltotaustan merkityksestä nuorten resursseihin. Tietojenvaihdolla on tärkeä rooli parhaan kouluratkaisun löytämiseksi. (Puustinen-Korhonen & Sjöström 2019, 37, 15.)
Kouluhyvinvoinnin parantaminen vaatii yhteiskunnallista panostamista
Kouluterveyskyselyn 2017 mukaan lastensuojelulaitoksissa asuvilla nuorilla on kaksinkertaistunut riski kokea koulu-uupumusta ja -stressiä, minkä lisäksi joka kolmas kärsii ahdistuneisuudesta (Ikonen ym. 2017, 4). Tuoreimman kouluterveyskyselyn mukaan tilanne ei ole parantunut, vaikka enemmistö lapsista ja nuorista voi hyvin. Tilanteen korjaaminen vaatii toimia sekä kouluyhteisöltä että opiskeluhuoltopalveluilta. Hyvinvointialueilla olisi harkittava opiskeluhuoltopalveluihin kohdennettua lisäresurssia, jotta nuorten hyvinvoinnin uhkia ja vaurioita voitaisiin korjata ja ehkäistä niiden pahenemista. Asia on esillä myös hallitusohjelmassa (THL 2023.)
Kirjoittajat
Linda Kokko ja Nea Tolvanen ovat sosionomeja (AMK) ja LAB-ammattikorkeakoulun sosionomi YAMK -opiskelijoita lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisen koulutusohjelmasta. Heillä molemmilla on kokemusta lastensuojelulaitoksissa työskentelystä.
Elina Kosonen toimii LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikön lehtorina ja on kiinnostunut lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisestä.
Lähteet
Ekornes, S. 2017. Teacher stress related to student mental health promotion: the match between perceived demands and competence to help students with mental health problems. Scandinavian journal of educational research. Viitattu10.10.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1080/00313831.2016.1147068
Hujala, A., Taskinen, H., Oksman, E., Kuronen, R., Karttunen, A. & Lammintakanen, J. 2019. Sote-ammattilaisten monialainen yhteistyö. Paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat etusijalle. Yhteiskuntapolitiikka: 5–6. Viitattu 3.10.2024. Saatavissa https://www.julkari.fi/handle/10024/138878
Ikonen, R., Hietamäki, J., Laakso, R., Heino, T., Seppänen, J. & Halme, T. 2017. Sijoitettujen lasten ja nuorten hyvinvointi. Kouluterveyskyselyn tuloksia. Tutkimuksesta tiiviisti. 21/11/2017. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 9.10.2024. Saatavissa https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135232/URN_ISBN_978-952-302-903-3.pdf?sequence=1
Lamminen, T. 2019. Koulu – Enemmän kuin oppimisen paikka. 1.11.2019. Blogi. Varsinais-Suomen lastensuojelujärjestöt. Viitattu 9.10.2024. Saatavissa https://vslj.fi/kouluhyvinvointi/
Opetushallitus. 2024. Koulutuksen merkitys kestävän tulevaisuuden saavuttamiseksi. Viitattu 9.10.2024. Saatavissa https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/koulutuksen-merkitys-kestavan-tulevaisuuden-saavuttamiseksi
Puustinen-Korhonen, A. & Sjöström, M. 2019. Kuinka voimme vahvistaa sijaishuollossa asuvan lapsen sivistyksellisiä oikeuksia? Miten lapsen koulunkäynnin sujuminen sijoituksen aikana varmistetaan lastensuojelun ja koulun yhteistyöllä? Kuntaliitto. Viitattu 25.10.2024. Saatavissa https://www.kuntaliitto.fi/sites/default/files/media/file/Lapsen%20sivistyksellisi%C3%A4%20oikeuksia%20vahvistetaan%20sijaishuollon%20aikana%20koulun%20ja%20lastensuojelun%20yhteisty%C3%B6ll%C3%A4_0.pdf
Soite. 2023. Monipalveluasiakkaiden palvelujen kehittäminen Soitessa – monialaisen yhteistyön avulla. 17.7.2023 Blogi. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue. Viitattu 3.10.2024. Saatavissa https://soite.fi/2023/07/17/monipalveluasiakkaiden-palvelujen-kehittaminen-soitessa-monialaisen-yhteistyon-avulla-osa-2/
THL. 2023. Kouluterveyskysely 2023: lapsia ja nuoria kuormittavat monet tekijät – selkeät arkirutiinit ja ajoissa saatu apu on tärkeää. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 28.10.2024. Saatavissa Kouluterveyskysely 2023: lapsia ja nuoria kuormittavat monet tekijät – selkeät arkirutiinit ja ajoissa saatu apu on tärkeää | Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL