Autenttisuus ja innovatiivisuus perioperatiivisen hoitotyön koulutuksessa

LAB-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksen uudessa 2024 opetussuunnitelmassa sisätautikirurgisen hoitotyön opetuksesta otettiin omaksi kokonaisuudeksi 5 opintopisteen laajuinen perioperatiivinen hoitotyö.  Perioperatiivinen hoitotyö tarkoittaa leikkauksen ympärillä tapahtuvaa hoitotyötä ja se sisältää pre-, intra- ja postoperatiivisen vaiheen (Aura & Kinnunen 2022, 6). Opintojakson tavoitteena on mahdollistaa perioperatiivisen hoitotyön opiskelu mahdollisimman autenttisessa ympäristössä ja antaa opiskelijalle riittävät tiedot ja taidot suunnitella, toteuttaa sekä arvioida anestesia- ja leikkaushoitotyötä.

LAB-ammattikorkeakulun uudistuneet simulaatiotilat

Simulaatio on opiskelijalle turvallinen oppimisympäristö, joka mahdollistaa virheiden tekemisen oikeaa potilasta vaarantamatta. Hoitotyössä on useita kriittisiä tilanteita, joita harjoitellaan etukäteen, jotta toiminta oikeassa hätätilanteessa on tehokasta. Simulaatiot auttavat myös parantamaan nopeaa päätöksentekokykyä ja tilannetietoisuutta. Simulaatiot kehittävät opiskelijan teknisiä taitoja ja parantavat tiimityöskentelyä. Simulaatioharjoitukset mahdollistavat teoreettisen tiedon ja käytännön taitojen yhdistämisen. Tilanteessa voidaan testata ja soveltaa opittua tietoa realistisissa skenaarioissa, mikä parantaa valmiutta kohdata todellisia tilanteita. (Kyle ym. 2011.)

Innovatiiviset ratkaisut ja teknologian hyödyntäminen uuden simulaatioleikkaussalin kehittämisessä

Autenttisuutta perioperatiivisen hoitotyön koulutukseen tuodaan kehittämällä taitopaja- ja simulaatiotiloja. Syksyn 2024 aikana Mukkulankadun kampuksen kirurgian luokkatilasta on rakentunut leikkaussalia mallintava oppimisympäristö. Käytännössä tämä tarkoittaa simulaatiokeskuksen tallennusjärjestelmän ja AV-laitteiston laajennusta luokkatilaan. Simulaatiokeskuksen laajennus toteutettiin yhteistyössä Nordic Simulatorsin kanssa, jonka tallennusjärjestelmä on käytössä myös muissa simulaatiokeskuksen tiloissa.

[Alt-teksti: näkymä simulaatiohuoneesta, jossa on potilasnukke potilassängyssä.]
Kuva 1. Uusissa tiloissa muun muassa järjestetään laaja vaativien potilastilanteiden koulutus joulukuussa 2024. (Kuva: Sannakaisa Marjamäki-Nieminen)

Laitteiston osalta leikkaussaliympäristön kehitystyössä hyödynnettiin vanhaa olemassaolevaa välineistöä, mutta myös uusia hankintoja tehtiin. Tilaan tuli uusi kirurginen käsienpesuallas ja automaattinen vesihana täydentämään perioperatiivisen oppimisympäristön tuntua. Liikuteltava anestesiapöytä ja leikkaustaso mahdollistavat koko luokkatilan hyödyntämisen simulaatioharjoituksissa.

Luokkatilan kattoon on kiinnitetty pendeli, joka toimii leikkaussalisimulaatiossa monitoritasona. Potilaan elintoimintojen osalta autenttisuutta leikkaussalisimulaatiotilaan tuodaan Laerdalin Trumonitor- ja TruVent-laitteilla.  Simulaatiomonitorin ja -ventilaattorin avulla potilaan tilaa voidaan muuttaa simulaation edetessä. Monitori ja anestesiakone reagoivat skenaarion ja koneisiin tehtyjen muutosten pohjalta. Käytöstä poistettu anestesiakone saa uuden elämän Laerdalin TruVent-tabletin avulla.

Autenttisuutta monipuolisesti myös täydennyskoulutuksen simulaatioihin

Riittävä autenttisuus koetaan tärkeänä osana simulaatioharjoituksia. Erityisesti täydennyskoulutuksen opiskelijoiden parissa sen koetaan helpottavan eläytymistä simulaatioon. Täydennyskoulutuksessa opiskelijat ovat parhaimmillaan kokeneita ammattilaisia.

Uutta leikkaussalisimulaatiotilaa tullaan hyödyntämään myös LAB-ammattikorkeakoulun anestesiahoitotyöhön erikoistunut osaaja -koulutuksessa. Näihin opintoihin liittyvät laajat kaksipäiväiset yhteistyösimulaatiot Päijät-Hämeen keskussairaalan leikkausosaston anestesialääkäreiden kanssa järjestetään uusissa tiloissa joulukuussa 2024. Traumasimulaatioissa harjoitellaan vaativia potilastilanteita sekä anestesiahoitajien ja anestesialääkäreiden välistä yhteistyötä.

Kirjoittajat

Sannakaisa Marjamäki Nieminen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa simulaatio-ohjaajana ja vastaa Lahden kampuksen simulaatiokeskuksen ja simulaatiopedagogiikan kehittämisestä. Hän on myös laajasti mukana AMK- ja täydennyskoulutusten simulaatioissa.

Outi Niskanen työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä ja toimii opettajana sisätautikirurgisen potilaan hoitotyössä sekä anestesiahoitotyöhön erikoistunut osaaja -koulutuksessa.

Lähteet

Aura, S. & Kinnunen, T. 2022. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.

Kyle, R. & Murray, W. 2011. Clinical simulation: Operations, Engineering and Management. Elsevier, Academic Press.