Generatiivinen tekoäly on teknologiaa, joka yhdistelee oppimansa laajan tietopohjan sisältöjä uudella tavalla ja tuottaa esimerkiksi tekstiä, kuvia ja ääntä. Toisin kuin perinteinen tekoäly, generatiivinen tekoäly ei ainoastaan analysoi tai ennusta, vaan pystyy tuottamaan sisältöjä, jotka lähes näyttävät ja kuulostavat ihmisen tekemiltä. Tämä teknologia tarjoaa yrittäjille merkittäviä mahdollisuuksia esimerkiksi markkinoinnin, strategisen suunnittelun ja ideoiden tuottamisen tueksi. (Luoma 2024.)
Etenkin kiireiselle aloittavalle yrittäjälle generatiivinen tekoäly voi olla arvokas apuväline, joka vapauttaa resursseja ja mahdollistaa keskittymisen liiketoiminnan ydintoimintoihin. Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia -hankkeessa (LAB 2024) keskitytään näihin mahdollisuuksiin valmentamalla päijäthämäläisiä yrityksiä hyödyntämään tekoälyä toiminnassaan. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa alueen yritysten kilpailukykyä ja edistää innovaatioita tekoälyn tarjoamien ratkaisujen avulla.
Aloittavan yrittäjän käyttökohteet tekoälylle
Generatiivinen tekoäly sopii monelle liiketoiminnan osa-alueelle ja toimialalle, sillä se skaalautuu yrityksen tarpeisiin. Hankkeessa on tunnistettu useita toimintoja, joita yrittäjä voi hoitaa itsenäisesti ja pienin kustannuksin tekoälyn avulla.
Tekoäly voi auttaa markkinointiviestinnän sisällön ideoinnissa ja viestinnän kohdentamisessa oikeille yleisöille. Tekoälytyökalut tuottavat nopeasti ehdotuksia somepäivityksistä ja uutiskirjeistä sekä analysoivat, millaiset sisällöt kiinnostavat asiakkaita eniten. Tekoälyn avulla on mahdollista suunnitella markkinointia eri kanaviin ja tuottaa teksti- ja kuvasisältöjä, mikä säästää yrittäjältä aikaa ja auttaa tavoittamaan asiakkaat tehokkaammin.
Chatbotit ja tekoälyavusteiset tukipalvelut voivat vastata asiakkaiden kysymyksiin ja auttaa löytämään oikeat tuotteet tai palvelut. Näin asiakaspalvelu nopeutuu ja yrittäjältä vapautuu aikaa muuhun työhön. Tekoäly voi hoitaa suuren osan asiakaspalvelun peruskysymyksistä, jolloin yrittäjä puuttuu vain monimutkaisimpiin tilanteisiin.
Strategiatyössä ja liiketoiminnan kehittämisessä tekoäly saattaa tehdä datan analysoinnista ja ennusteiden laadinnasta nopeaa ja vaivatonta. Tekoälyä voi hyödyntää myös strategiatyössä, se voi auttaa laatimaan liiketoimintasuunnitelmia, kartoittamaan markkinatrendejä ja esimerkiksi analysoimaan sekä omia että kilpailijoiden vahvuuksia ja heikkouksia.
On tärkeää, että yrittäjä käyttää tekoälyä oman asiantuntijuutensa tukena eikä pelkästään luota sen luomiin sisältöihin. Vaikka tekoäly voi tuottaa käyttökelpoisia luonnoksia ja ehdotuksia, ihmisen täytyy aina arvioida ja tarkistaa sen tuottamat sisällöt omien tietojensa ja liiketoimintansa tarpeiden mukaisesti.
Mahdollisuuksia, mutta myös velvollisuuksia yrittäjälle
Tekoälypalvelut ovat nykyään edullisia ja usein pilvipohjaisia. Aloittavalle yrittäjälle tämä voi olla tärkeää, sillä budjetti saattaa olla rajallinen, eikä kalliisiin ohjelmistoihin tarvitse sitoutua. Eri tekoälytyökaluilla on omat vahvuutensa, joista yrittäjä voi löytää parhaiten omaan liiketoimintaansa sopivat sovellukset. Tekoälyteknologia kehittyy jatkuvasti ja työkalut paranevat koko ajan. Tämä antaa yrittäjälle mahdollisuuden kasvaa tekoälyn mukana ja hyödyntää uusia ratkaisuja liiketoiminnan kehittämisessä myös tulevaisuudessa.
Tekoäly tuo hyötyjen lisäksi myös velvollisuuksia esimerkiksi tietosuojaan ja datan käsittelyyn liittyen. Yrittäjän tulee huolehtia, että esimerkiksi asiakastietoja käytetään tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti myös tekoälyjärjestelmissä. Eettisesti toimiva yrittäjä varmistaa, että tekoälyä ei käytetä harhaanjohtavaan markkinointiin, tai etteivät tekoälyn tulokset perustu vinoutuneeseen dataan, mikä voisi johtaa syrjiviin lopputuloksiin tai epätasa-arvoiseen kohteluun. Sisällöissä on myös huomioitava tekijänoikeudet, etteivät tekoälyn tuotokset riko tekijänoikeuksia ja toisaalta omien oikeuksien suojaaminen asianmukaisesti. Noudattamalla tietosuojan ja eettisyyden periaatteita yrittäjä voi varmistaa, että tekoäly tukee liiketoimintaa vastuullisesti.
Tekoälyllä on yhä suurempi rooli työelämässä, ja sen käyttö on tulevaisuuden työelämätaito. Sen käyttö vaatii avointa asennetta ja halua oppia uusia tapoja hoitaa perinteisiä liiketoiminnan tehtäviä. Vaikka tekoäly ei ratkaise kaikkia liiketoiminnan haasteita, sen potentiaali on valtava. Aloittavan yrittäjän kannattaa rohkeasti tutustua eri tekoälytyökaluihin ja kokeilla, miten ne tukevat oman yrityksen kasvua ja kehitystä.
Kirjoittaja
Ninni Andelin toimii LAB-ammattikorkeakoulun Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia -hankkeessa projektipäällikkönä ja TKI-asiantuntijana.
Lähteet
LAB. 2024. Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 15.11.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/tekoalysta-tehokkuutta-ja-asiakkuuksia
Luoma, J. 2024. Viisi asiaa, jotka jokaisen tulisi ymmärtää tekoälystä työelämässä. Aalto-yliopisto. Viitattu 19.11.2024. Saatavissa https://www.aalto.fi/fi/uutiset/viisi-asiaa-jotka-jokaisen-tulisi-ymmartaa-tekoalysta-tyoelamassa