Lokakuussa 2024 LAB-ammattikorkeakoulun, Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ja Saimaan ammattiopisto Sampon kaksivuotisella HAVUJA ─ Veto- ja pitovoimaa hyvinvointialalle -hankkeella oli päätöstilaisuus. Yhteisessä tapahtumassa ammattilaiset ja opiskelijat tuotiin yhteen, ja he pääsivät tutustumaan erilaisiin oppimistapoihin ja hyvinvointialan uramahdollisuuksiin. Hankkeen tavoitteena oli lisätä Etelä-Karjalan hyvinvointialan vetovoimaa työnhakijoille sekä pitovoimaa nykyisille alan opiskelijoille ja ammattilaisille (LAB 2024).
Päätöstilaisuudessa opiskelijat pääsivät keskustelemaan ammattilaisten kanssa uramahdollisuuksista urapolkukirjastossa, vierailemaan työelämä- ja harjoittelutorilla sekä osallistumaan yhteisiin simulaatioihin, joissa oli opiskelijoita ja opettajia LABiltä ja Samposta sekä hoitajia Etelä-Karjalan keskussairaalasta. Näillä keinoilla pyrittiin edistämään työelämään siirtymistä. Tarkoituksena oli parantaa osaavan henkilöstön riittävyyttä ja saatavuutta sekä luoda positiivisempaa brändiä hyvinvointialalle (LAB 2024).
Kuormittava siirtymä opiskeluista työelämään
Opiskeluista työelämään siirtyvä ammattilainen kokee haasteita siirtymävaiheen aikana. Tiedot ja taidot voivat tuntua vajavaisilta ja vastavalmistunut voi kokea, ettei taitoja ole päästy harjoittelemaan tarpeeksi ja yhtäkkiä vastuu onkin suuri. Uuden työn aloittaessaan vastavalmistunut tarvitsee yksilöllisen perehdytyksen ja työyhteisön tukea. Tämän toteutuessa turvattomuuden tunne vähenee ja työntekijä kokee olevansa arvostettu. (Nyppeli 2023.)
HAVUJA-hanke tavoitteli siirtymävaiheen kuilun kaventamista tukemalla työelämäohjaajien pedagogista osaamista ja pyrkimällä opiskelijaohjauksen laadun parantumiseen (LAB 2024). Oppilaitosten ja ammattilaisten yhteinen toiminta tuo tekijöitä yhteen ja mahdollistaa uusien yhteyksien muodostumisen. Hankkeen aikana työelämäohjaajien opiskelijaohjaamisen taitoja pyrittiin kehittämään esimerkiksi opettajaohjaajan ja työelämäohjaajan tiiviin yhteistyön kautta. Ohjaava opettaja vieraili harjoittelupaikoissa mahdollistaen jatkuvan vuoropuhelun koulun ja työelämän välillä.
Ammatti-identiteetti kehittyy jo opintojen aikana
Osaamista pyrittiin vahvistamaan myös uusilla harjoittelupaikoilla ja tavoilla toteuttaa työssäoppimista. Tavoitteena oli, että harjoittelujaksot voisi toteuttaa yksilöllisemmin monipuolisemmissa harjoittelupaikoissa, jolloin opiskelija pääsisi itse vaikuttamaan harjoitteluun enemmän mielenkiintonsa mukaan. Myös työnantaja hyötyy tästä, kun alalle hakee motivoituneempia ja osaavampia ammattilaisia valmistumisen jälkeen. Ammatillisen kasvun kehittyminen alkaa jo opintojen aikana, jolloin harjoittelukokemukset luovat pohjan ammatilliselle identiteetille ja itsevarmuudelle (Mäkelä 2024).
Vastavalmistuneen voi olla haastavaa löytää tietoa alan mahdollisuuksista työllistyä. Työilmapiirillä on suuri merkitys uusien hoitajien siirtymiseen alalle sekä organisaation sitoutumiseen (Mäkelä 2024). Opiskelijoiden näkeminen tulevaisuuden kollegoina luo ystävällisemmän ilmapiirin työpaikalle. Työhyvinvoinnin lisääntyessä positiivinen kokemus työharjoittelusta voi saada opiskelijan kiinnostumaan työmahdollisuuksista kyseisessä harjoittelupaikassa valmistumisen jälkeen, jolloin työpaikan vetovoimaisuus paranee ja työnantajan rekrytointi helpottuu.
Kirjoittajat
Siiri Rantanen on LAB-ammattikorkeakoulun Lappeenrannan kampuksen viimeisen vuoden ensihoitaja AMK -opiskelija.
Arja Sara-aho työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä ja asiantuntijana HAVUJA – Veto- ja pitovoimaa hyvinvointialalle -hankkeessa.
Lähteet
Elf-Moondance. 2021. Hospital, clinic, doctor. Pixabay. Viitattu 19.12.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/sairaala-klinikka-tohtori-6827347/
LAB. 2024. HAVUJA – Veto- ja pitovoimaa hyvinvointialalle. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 9.12.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/havuja-veto-ja-pitovoimaa-hyvinvointialalle
Mäkelä, J. 2024. Urapolkumalli sairaanhoitajaopiskelijoiden työelämään siirtymisen tukena. Opinnäytetyö. Metropolia AMK. Viitattu 13.12.2024.Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/850537/Makela_Jenni.pdf?sequence=%202&isAllowed=y
Nyppeli, J-M. 2023. Vastavalmistuneen sairaanhoitajan tukeminen. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopisto. Viitattu 13.12. 2024. Saatavissa https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/153437/NyppeliJutta-%20Maria.pdf;jsessionid=E0F7C3C40DF0EE1C97BC8EFA48047CBA?sequence=8