Työn Syke -hankkeessa kuusi Etelä-Karjalan ja Päijät-Hämeen alueella toimivaa yritystä tunnisti työhyvinvoinnin ja osaamisen tarpeitaan sekä valitsi kukin yhden tarpeen hankkeessa tehtyä teknologiakokeilua varten (Soutukorva 2025).
Muutamat Työn Syke -hankkeen osallistujayrityksistä valitsivat kokeiltavakseen verkkopohjaisen henkilöstön hyvinvointiin liittyvän valmennuspalvelun. Näistä kokeiluista saimme osallistujilta arvokasta palautetta, jota on käsitelty sekä hanketiimissä että kyseisen osallistujayrityksen ja teknologiatoimittajan kanssa.
Hankkeen loppukyselyjen ja -haastattelujen perusteella verkkovalmennuskokeilut koettiin tärkeänä viestinä työnantajalta: Henkilöstöstä halutaan pitää huolta tarjoamalla teknologiaa heidän hyvinvointinsa tueksi. HR:n suunnasta tuleva sähköpostiviestintä, sen selkeys ja oikea-aikaisuus oli tärkeässä roolissa. Viestinnän kanavia on kuitenkin teknologiakokeiluissa tarpeen miettiä laajemminkin, jotta kaikki asiasta kiinnostuneet saadaan mukaan.
Kuten Rauttola (2019) toteaa, uudesta teknologiaratkaisusta on apua vain, jos käyttäjät hyväksyvät sen ja alkavat käyttää sitä. Esimerkiksi tiimipalavereihin jalkautuminen voi auttaa viestin viemisessä tiimille keskellä hektistä työarkea. Tapaamisissa voidaan puhua verkkovalmennuksen hyödyistä, kannustaa sen kokeilemiseen ja näyttää käytännössä, miten verkkovalmennuksen käytön voi aloittaa matalalla kynnyksellä. Hanketiimin on myös tärkeää kertoa esihenkilöille, millä tavalla he voivat näyttää esimerkkiä, muistuttaa tiimiläisiään verkkovalmennuksesta, ja jopa hälventää epäilyksiä teknologiakokeilujen suhteen. Teknologia voi herättää potentiaalisissa käyttäjissä erilaisia ajatuksia ja ehkä pelkojakin, ja siksi on tärkeää antaa riittävästi tietoa sen käyttö- ja hyödyntämistavoista (Soutukorva & Varis 2024).

Verkkovalmennuksessa arvostetaan henkilöstöltä saadun palautteen mukaan erityisesti sitä, että se on jossain määrin räätälöity ja antaa käyttäjälle juuri tämän henkilökohtaiseen tilanteeseen sopivia suosituksia. Henkilökohtaisen sisällön voidaankin sanoa olevan yksi tärkeistä tekijöistä verkkovalmennuksen asiakassitouttamisessa (Uusitalo 2023). Työn Syke -hankkeessa kokeillut verkkovalmennukset tarjosivat osallistujille paljon uutta ja monipuolista tietoa, mutta toisaalta ne myös vaativat huolellista perehtymistä, jolloin osa koki haasteita ajan ja voimavarojen riittävyyden osalta. Tähänkin haasteeseen valmennusratkaisun tarjoama selkeä ja yksilöllinen valmennuspolku tuo helpotusta. Verkkovalmennuksen toivotaan myös tarjoavan käyttäjälleen ”taskussa kulkevan” mobiiliversion, jottei sen käyttöön sitoutuminen jää kiinni siitä, ettei työkonetta halua avata enää kotona työpäivän jälkeen.
Teknologiapilotit kehittämisen ajureina – arvokasta palautetta teknologiatoimittajalle
Vaikka Työn Syke -hankkeen ensisijaisena tavoitteena oli mahdollistaa yrityksille erilaisten teknologisten ratkaisujen kokeilu työhyvinvoinnin ja osaamisen selvittämiseksi ja kehittämiseksi (LAB 2025), on myös hyvä huomata, että tämänkaltaiset hankkeet ja muut yritysten teknologiapilotit voivat olla teknologiayritykselle oiva keino saada palautetta kehittämisensä tueksi.
Hankkeessa mukana ollut Toisintekijät Oy koki, että hankkeen aikana hankekumppaniyrityksen kanssa käyty vuoropuhelu sekä itse käyttäjiltä kerätty kehittämispalaute YAXAN-palvelusta olivat aivan kullanarvoisia. Erityisesti haettiin palautetta käyttäjäkokemuksesta: mikä motivoisi käyttäjiä, saisi heidät sitoutumaan käyttöön ja mitä he odottavat tällaiselta palvelulta. (Saari 2025.)
Palautetta haettiin itse palvelua käyttäneiltä sekä HR-henkilöiltä, jotka käyttivät palvelua ja pohtivat samalla palvelun merkitystä ja siitä saatavaa lisäarvoa oman työnsä näkökulmasta. Palautteesta saatiin vahvistusta kehittämisajatuksille sekä muutamia kallisarvoisia näkökulmia, joilla voi olla liiketoiminnallisesta näkökulmasta suurikin merkitys. Toisintekijöissä pidetään tällaisia hankkeita tärkeinä yhteiskehittämisen näkökulmasta. Tässä hankkeessa toteutui Saaren (2025) mukaan myös tietynlainen palvelumuotoilun ydinajatus: “Älä mieti mitä asiakas tarvitsee, vaan kysy sitä ja tehdään sellainen yhdessä.”
Kirjoittajat
Kati Varis on LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikön TKI-asiantuntija. Hän on työskennellyt urallaan lukuisissa projekteissa ja toiminut myös Business Finland -tutkimushankkeessa projektipäällikkönä. Hänen kiinnostuksen kohteensa liittyvät laajasti ihmisiin, hyvinvointiteknologioista työelämän tasa-arvokysymyksiin.
Severi Kosonen on Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelija wellness-liiketoiminnan tutkinto-ohjelmassa. Kosonen toimi 2024–2025 Työn Syke -hankkeessa harjoittelijana, ja hän on kiinnostunut urheilusta ja hyvinvoinnista sekä liiketoiminnasta näillä aloilla.


Lähteet
Campaign Creators. 2018. Man standing in front of people sitting beside table with laptopcomputers. Unsplash. Viitattu 20.2.2025. Saatavissa https://unsplash.com/photos/gMsnXqILjp4
LAB. 2025. Työn Syke – Teknologiatyökaluja työn, osaamisen ja työhyvinvoinnin tueksi. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 20.2.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/tyon-syke
Rauttola, A.P., Halonen, J., Lukander, K., Passi, T., Uusitalo, A., Rauhamaa, S. & Virkkala, J. 2019. Puettavan teknologian hyödyntäminen työterveyshuolloissa ja työpaikoilla. Työterveyslaitos. Viitattu 20.2.2025. Saatavissa TTL-978-952-261-911-2.pdf
Saari, J. 2025. Innovation and Development Leader. Toisintekijät Oy. Sähköpostihaastattelu. 20.2.2025.
Soutukorva, S. 2025. Tuloksia ja kokemuksia hyvinvointiteknologiakokeilusta työhyvinvoinnin edistämiseksi. LAB Pro. Viitattu 20.2.2025. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/tuloksia-ja-kokemuksia-hyvinvointiteknologiakokeilusta-tyohyvinvoinnin-edistamiseksi/
Soutukorva, S., Varis, K. & Suikkanen, S. 2024. Technology to Support Well-Being at Work – Experiences and Knowledge of Managers and Employees. Teoksessa Vanhamäki, S. & Vitie, P. (toim.) Smart Cities in Smart Regions Conference Proceedings. The Publication Series of LAB University of Applied Sciences, part 81. Lahti: LAB University of Applied Sciences. Viitattu 20.2.2025. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-486-8
Uusitalo, M. 2023. Onnistunut verkkovalmennus: analyysi asiakkaiden sitoutumista edistävistä tekijöistä. Opinnäytetyö. Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulu (YAMK). TAMK. Viitattu 21.2.2025. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/796914/Uusitalo_Mikko.pdf;jsessionid=C05F6821CA141D5CD98C009A6432B01C?sequence=3