Sanotaan, että raha pyörittää maailmaa. Maailmalla viime vuosina vallinneiden kriisien takia monen ihmisen taloudellinen tilanne on heikentynyt. Ulkoisiin tekijöihin emme voi vaikuttaa, mutta oman taloudellisen osaamisen ja ymmärryksen lisääminen voivat tuoda turvallisuuden tunnetta. Myös nuoret ja nuoret aikuiset ovat yhä kiinnostuneempia lisäämään omaa talousosaamistaan ja ymmärtämään omaa kulutuskäyttäytymistään paremmin.
Taloudenhallintaa nuoresta pitäen
Yhdysvalloissa talouskasvatuksesta alettiin puhumaan jo 1950- ja 1960-lukujen taitteessa, kun huoli kansalaisten talouslukutaidottomuudesta nousi tapetille. Ajatus oli, että talouskasvatusta pitäisi antaa lapsesta lähtien. Kulutustutkija Hazel Kyrk painotti kuluttajakasvatusta entistä enemmän ja totesi, että lapsuudessa opitut kulutusmallit vaikuttavat aikuisuuteen asti. Useimmiten kuluttajakasvatus opetusmielessä on korostanut yksilön tulojen ja menojen tasapainottamista. Laajemmin ajateltuna talouskasvatus on kuitenkin paljon laajempi kokonaisuus; osa taloudenpitoa on ymmärtää talouden ilmiöitä, kuten sijoittamista, korkotasoa ja inflaatiota. (Kortesalmi & Autio 2019, 589–590.) Kaikilla nuorilla ei ole ympärillään tukiverkostoa tai ystäväpiiriä, josta saisi terveellisen kulutuskäyttäytymisen mallia. Näissä tilanteissa vastuu talousopettamisesta jää yhä enemmän kouluille.
Talouskasvatusta kouluihin
Suomessa talouteen liittyvä opettaminen on alkanut säästäväisyyskasvatuksesta. Velkaantumisesta ja yli varojen elämisestä on puhuttu jo 1900-luvun alkupuolella. 1970-luvulla talouskasvatus vakiintui Suomessa myös peruskoulun opetussuunnitelmiin ja tällä hetkellä kuluttajakasvatus on osa kotitalousopetusta. (Kortesalmi & Autio 2019, 591.) Tim Kaiserin ja Lukas Menkhoffin (2017; 2020) mukaan talousopetuksen vaikuttavuutta voidaan parantaa käsittelemällä aiheita, jotka ovat ajankohtaisia nuorille. Talousopetuksen vaikuttavuustutkimuksia on vain vähän saatavilla. Jan Löfströmin ym. (2017) ja Anna-Maria Tenojoen ym. (2018) mukaan opetuksen lisäksi tietoa ja oppimista tulisi saada myös arkielämästä. Kouluopetuksen yhtenä haasteena on todettu olevan akateemisen ja arkielämän tiedon yhdistäminen. Nuoret ovatkin kaivanneet opetukseen enemmän arkielämän huomioimista ja soveltamista. (Kortesalmi et al. 2022, 27.)

Nuorilla on tietoa ja taitoja
Yleisesti ottaen nuoret ovat kiinnostuneita taloudesta ja haluavat parantaa omaa osaamistaan talouteen liittyen. TAT Nuorten tulevaisuusraportin mukaan nuoret kokivat koulusta saadun tiedon tärkeäksi tekijäksi taloustaitojen oppimisessa ystävien ja perheen lisäksi (Vaara 2022). Oikeusministeriön teettämän nuorten talousosaamisen selvityksen mukaan korkeakoulutetut nuoret aikuiset ja nuoret, joiden vanhemmat olivat opiskelleet korkeakoulussa, tiesivät muuta väestöä enemmän taloudesta ja digitaalisesta taloudesta. Toisaalta lapsuudenperheen vähävaraisuuden todettiin olevan osittain yhteydessä hyvään taloustietämykseen. (Wilska et al. 2024, 13, 44, 51.)
Kouluilla on tärkeä rooli talousosaamisen kehittämisessä
Kokemusten sekä tutkimusten valossa nuorten talousosaaminen on melko hyvällä tasolla. Koulujen ja opetuksen merkitys talousosaamisen lisäämisessä edelleen on kuitenkin tärkeässä roolissa. Nuorena opitut taidot voivat kannatella pitkälle tulevaisuuteen ja vaikuttaa elämänlaatuun monella eri osa-alueella. Myös korkeakouluissa tulisi integroida talousopetus yhä tiiviimmin muuhun opetukseen. Oman talouden hallinta ja ymmärrys maailman talouden pyörimisestä voivat parhaassa tapauksessa auttaa työllistymään, ylläpitämään tervettä kulutuskäyttäytymistä sekä tuoda psykologista turvallisuuden tunnetta, joka voi vaikuttaa merkittävästi yksilön hyvinvointiin.
Kirjoittaja
Sofia Panula toimii LAB:in hyvinvointiyksikössä lehtorina ja on koulutukseltaan sairaanhoitaja (YAMK).
Lähteet
Kortesalmi, M. & Autio, M. 2019. Talous- ja kuluttajakasvatus talousosaamisen mahdollistajana. Kansantaloudellinen aikakauskirja 115(4/2019). Viitattu 24.11.2025. Saatavissa KAK_4_2019_WEB-10-25.pdf.
Kortesalmi, M., Autio, M. Ranta, M & Huiku L. 2022. Osaamista omaan elämään ja kiinnittymistä yhteiskuntaan – nuorten kokemuksia koulun talousopetuksesta. Nuorisotutkimus 40(2022):2. Viitattu 24.11.2025. Saatavissa tkonttinen,+Osaamista+omaan+elämään+ja+kiinnittymistä+yhteiskuntaan+–+nuorten+kokemuksia+koulun+talousopetuksesta.pdf.
.ChatGPT / Sofia Panula. Kuva 1. Nuorten talousosaamisen lisäämisellä on kauaskantoiset vaikutukset Viitattu 24.11.2025. Saatavissa www.chatgpt.com.
Vaara, L. 2022. Kyselytutkimus: Nuoret janoavat talousosaamista – tiedonlähteet vaihtelevat. Nyt. Viitattu 24.11.2025. Saatavissa Kyselytutkimus: Nuoret janoavat talousosaamista – tiedonlähteet vaihtelevat – NYT.
Wilska, T-A, Nyrhinen, J & Ranta, M. 2024. Selvitys nuorten talousosaamisesta. Oikeusministeriö. Viitattu 24.11.2025. Saatavissa Selvitys nuorten talousosaamisesta.