A/B-testaus verkkokurssien kehittämisessä

Kun puhutaan A/B-testauksesta, tarkoitetaan yleensä digimarkkinoinnin optimointia. Mutta samaa lähestymistapaa voidaan hyödyntää monessa muussakin ympäristössä, jossa on tärkeää saada vuorovaikutusta loppukäyttäjän kanssa. (Kallio 2023) A/B-testausta voidaankin siis hyödyntää esimerkiksi verkkokurssien käytettävyyden optimoinnissa.

Verkko-opetus ja verkkokurssit ovat yleistyneet erityisesti koronapandemian aikana ja myös sen jälkeen. Osa kursseista on täysin aikaan ja paikkaan sitomattomia, kuten MOOC-kurssit eli kaikille avoimet ja pitkälti automatisoidut verkkokurssit (Massive Open Online Course). MOOC-kursseille ominaista onkin juuri se, että kuka tahansa voi osallistua ja juuri silloin kuin haluaa (MOOC.org 2024).

LAB-ammattikorkeakoulussa on toteutettu erilaisia verkkokursseja jo pitkään, ja myös MOOC-kurssien tarjonta on lisääntynyt voimakkaasti viime vuosina (Kokkonen 2022). Kurssien kehittämisessä hyödynnetään luonnollisesti opiskelijapalautetta, mutta myös A/B-testausta on pystytty hyödyntämään useasti toistuvien – tai jatkuvasti auki olevien – kurssien osalta.

Analytiikka avainasemassa A/B-testauksessa

Opiskelijapalautteen kautta saadaan arvokasta, mutta toisaalta myös subjektiivista palautetta kurssista. Esimerkiksi oppimisen kannalta hyödyllinen, mutta työläs tehtävä voi saada ristiriitaista palautetta riippuen siitä, kuinka opiskelija on tehtävän kokenut. Tulisiko tehtävän olla esimerkiksi jaettuna pienempiin osiin, jotta se ei olisi niin työläs, vai tulisiko sen olla vieläkin laajempi, jotta sen hyödyllisyys korostuisi? Tämä voidaan helposti testata A/B -testillä, jossa kokeillaan kumpaakin vaihtoehtoa samanaikaisilla tai peräkkäisillä kurssin toteutuksilla.

[Alt-teksti: kuvakaappaus, teksti effective marketing 2.9.-4.12.2024.]
Kuva 1. A/B -testausta on hyödynnetty muun muassa Effective Marketing -kurssilla (LAB 2024).

Edellinen esimerkki oli ehkä hieman kärjistetty, mutta samaa menettelytapaa on käytetty LAB-ammattikorkeakoulun Markkinoi vaikuttavasti 1 & 2- sekä Effective Marketing -MOOC-kursseille. Ne toistuvat tällä hetkellä kolme kertaa vuodessa, joten kokeiluista saadaan nopeasti tuloksia. Kyseisillä kursseilla on päivitetty opintomateriaaleja porrastetusti, jotta on voitu seurata, kuinka hyvin päivitys on toiminut. Porrastetusti juuri siksi, että voidaan nähdä, kuinka yksittäisen osa-alueen päivitys on vaikuttanut niin kurssisuorituksiin kuin opiskelijapalautteeseen. Esimerkiksi juuri tämän blogin kirjoitushetkellä on kahdella samanaikaisesti toteutettavalla kurssilla on meneillään testaus samansisältöisten podcastien ja videoluentojen välillä.

Tärkeää muuttaa yhdellä kertaa vain yhtä muuttujaa

Toki verkkokursseja päivittäessä, tulee – ja pitääkin – muuttaa useita asioita, jotta kurssimateriaali olisi ajantasaista, mutta A/B-testauksen näkökulmasta olisi parasta, jos muutetaan vain yhtä muuttujaa. Jos muutetaan useita tekijöitä yhdellä kertaa, on todella vaikea määrittää, mikä muutos vaikutti milläkin tapaa lopputulokseen. (Agile Brand Guide 2023) Siksipä A/B -testaus toimii parhaiten kursseille, joita voidaan päivittää – ja testata – pienin askelin tai inkrementaalisesti.

Parhaimmillaan tämä malli luo jatkuvasti päivittyvän kurssin, jonka kehittämiseen vaikuttavat niin opiskelijapalaute kuin kurssianalytiikka. Kokeileva testaus voi toki joskus mennä pieleen, mutta seurannan avulla asia voidaan korjata hyvinkin nopeasti.

Kirjoittaja

Sampo Kokkonen toimii tiimivalmentajana ja markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa. Hän on lisäksi erikoistunut myös verkkokurssien toteutukseen ja on muun muassa tehnyt yli kymmenen MOOC-toteutusta.

Lähteet

Agile Brand Guide. 2023. The value of testing one variable at a time in your digital advertising. Viitattu 14.10.2024. Saatavissa https://agilebrandguide.com/the-value-of-testing-one-variable-at-a-time-in-your-digital-advertising/

Kallio, A. 2023. Mitä on A/B-testaus ja miten se toimii MRACE®-mallissa? Suomen Digimarkkinointi. Viitattu 11.10.2024. Saatavissa https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-ab-testaus

Kokkonen, S. 2022. Avoin MOOC-kurssi markkinoinnista syntyi yritysyhteistyön tuloksena. LAB Focus. Viitattu 11.10.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/avoin-mooc-kurssi-markkinoinnista-syntyi-yritysyhteistyon-tuloksena/

LAB. 2024. Effective Marketing  -MOOC-kurssi. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 14.10.2024. Saatavissa https://mooc.lab.fi/course/view.php?id=232

MOOC.org. 2024. Welcome to MOOC.org. Viitattu 10.10.2024. Saatavissa https://www.mooc.org/