Ahotoimalla opinnoissa eteenpäin 

Erilaisissa ympäristöissä ja eri tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on ollut esillä korkeakouluissa jo pitkään. Lähtökohta on se, että opiskelijoilla on monenlaista osaamista ja kaikkea opittua tulisi arvostaa. Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus tehdä osaamisensa näkyväksi ja saada siitä arvio, ja lisäksi hänen tulee saada päätös osaamisensa tunnustamisesta. Tästä prosessista käytämme lyhennettä AHOT – aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ‒ tai verbimuotoa ahotoida. (Haltia & Mikkola 2019, 2.)

Opintojaksojen ahot-prosessien luominen on koulutuksen järjestäjän tehtävä. Tällä vältetään tarpeetonta päällekkäistä koulutusta. Lisäksi opintojakson ahotointi nopeuttaa tutkinnon suorittamista (Opetushallitus 2023) ja tällä mahdollistetaan opiskelijalähtöinen toiminta.  

Ahotointiprosessi 

LAB-ammattikorkeakoulussa ahotointia voi hakea kahdella tavalla: toisessa ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa suoritetuilla opinnoilla, mikäli suorituksesta on alle 10 vuotta, tai opiskelija on hankkinut osaamista työskentelemällä, harrastamalla tai muilla tavoin (LAB 2023).

Vuoden 2023 alussa kehitimme ahotointiprosessin omahoitoa tukevan hoitotyön harjoitteluun. Prosessi alkaa siitä, että opiskelija keskustelee tutoropettajan kanssa ahotointimahdollisuudesta ja täyttää tämän jälkeen hakemuksen. Opiskelija voi hakea ahotointia omahoitoa tukevan hoitotyön harjoittelusta, mikäli hänellä on ollut 6 kuukauden mittainen yhteneväinen työkokemus kotihoidosta, tehostetusta palveluasumisesta tai avoterveydenhuollon yksiköstä lähihoitajaksi valmistumisen jälkeen. Lisäksi opiskelijalla tulee olla suoritettuna sisätauti-kirurgian 1. harjoittelu.

Näiden jälkeen opiskelijan osaaminen testataan simulaationäyttökokeessa, aidonkaltaisessa tilanteessa oppilaitosympäristössä. Näyttökoe arvioidaan kriteeriperusteisesti kahden opettajan läsnä ollessa.  

Kuva 1. Kohti ammattilaisuutta. (Grabowska 2020)

Prosessille positiivinen vastaanotto

Ahotointiprosessiin osallistuneilla opiskelijoilla teetettiin palautekysely, jossa kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia prosessista. Kyselyn perusteella opiskelijat saivat tietoa ahot-mahdollisuudesta harjoittelua koskevalta Moodle-alustalta, opiskelukavereilta sekä tutoropettajalta. Opiskelijat kokivat ahotointiprosessin ohjeet selkeiksi ja olivat sitä mieltä, että simulaationa suoritettu näyttökoe vastasi harjoittelulle asetettuja tavoitteita.

Ennen näyttökoetta annettu ohjeistus sekä näyttökokeen jälkeen käyty palautekeskustelu koettiin riittäviksi. Opiskelijat antoivat myös positiivista palautetta opettajien luomasta hyvästä ilmapiiristä näyttökokeen aikana.

Jatkossa ajatuksena olisi kehittää omahoitoa tukevan hoitotyön harjoittelun ahotointia siten, että näyttökokeen arviointiin osallistuisi myös työelämän edustaja, esimerkiksi kotihoidon sairaanhoitaja. Näin saadaan lisättyä työelämälähtöisyyttä sekä avointa keskustelua työelämän ja koulun välille. Lisäksi tällä varmistettaisiin, että näyttökoe vastaa riittävästi työelämän tarpeeseen ja että opiskelijoilla on riittävät valmiudet ja osaaminen.  

Kirjoittajat

Teresa Garcia-Kaartinen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa hoitotyön lehtorina. Hänen mielenkiintonsa kohteena ovat akuuttihoitotyön- ja tehohoitotyön koulutuksen kehittäminen. 

Marjut Lintunen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa hoitotyön lehtorina. Hänen mielenkiintonsa kohteena ovat sisätauti-kirurgisen hoitotyön koulutuksen kehittäminen sekä työelämälähtöisen koulutuksen vahvistaminen. 

Lähteet

Grabowska, K. 2020. Terveellinen, mies, kynä, rannekoru. Pexels. Viitattu 2.5.2023. Saatavissa https://www.pexels.com/fi-fi/kuva/terveellinen-mies-kyna-rannekoru-4021775/

Haltia, P. & Mikkola, P. 2019. Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen korkeakouluissa. Selvitys aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisen ja tunnistamisen periaatteista ja käytänteistä korkeakouluissa.  Opetus- ja kulttuuriministeriö. Viitattu 2.5.2023. Saatavissa https://okm.fi/documents/1410845/5217581/Selvitys+aiemmin+hankitun+osaamisen+tunnustamisen+ja+tunnistamisen+periaatteista+ja+k%C3%A4yt%C3%A4nteist%C3%A4+korkeakouluissa+(31.5.2019)

LAB. 2023. eAHOT-hyväksilukeminen – Peppi. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 5.4.2023. Saatavissa https://elab.lab.fi/fi/it-ohjeet-ja-opiskelun-tyokalut/peppi/peppiohjeet/opintoni-peppi/eahot-hyvaksilukeminen-peppi

Opetushallitus. 2023. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ammatillisessa koulutuksessa. Viitattu 20.4.2023. Saatavissa https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen